Tips på smidiga upplägg för ett kul och pedagogiskt sparande?

Hej!

Med viss påverkan från undertecknad så börjar min 13-åring vara intresserad av testa placera lite småpengar i aktier, fonder och sparande på bankkonto. Jag och frun har redan etablerat långsiktigt barnsparande (i våra egna namn för att behålla kontrollen tills det är lämpligt att ge ungarna pengarna) så det jag här har i åtanke är att på ett kul och pedagogiskt sätt få igång 13-åringen att tänka kring placeringar. T.ex. att istället för att köpa nån förmodligen onödig sak så kan han välja att lägga pengarna på någon fond, testa köpa någon aktie eller göra en överföring till ett sparkonto. Frågan är egentligen hur man i praktiken smartast kan göra detta så åldern inte sätter stopp hos banken/Avanza/Lysa etc, så han pengar inte hamnar under överförmyndarens kontroll men som ändå ger honom tillgång att se på sitt saldo och i bästa fall göra nån transaktion. Någon som har tips på hur man enklast kan fixa det? Jag har ju själv bla Lysa, Avanza och Handelsbanken men dit kan ju inte han ha åtkomst. Han har (i eget namn) för närvarande bara ett transaktionskonto och ett sparkonto hos Icabanken. Enklast känns ju att fixa ett separat ISK på tex. Avanza där jag och han kan sitta och köpa/sälja tillsammans men det är ju svårt att dölja ens egna andra grejer där om man ska sitta tillsammans och fixa saker och se saldon (förhoppningsvis) växa med tiden. Några tips?

Hej,

Det går finfint att skapa ett ISK i barnets namn på Avanza - mina barn som är runt 12-årsåldern har det. Du har rätt i att de inte kan sälja och köpa från sitt eget inlogg, enl vad jag läser på Avanza.

Överförmyndarkontroll gäller bara vid summor på ca 8 pbb, så 470 000:- ish, så länge det inte är ett arv eller liknande som betalas ut i klumpsumma, då kan det vara lägre krav på överförmyndarkontroll.

Varför ska du dölja dina andra siffror? Oavsett så skulle du kunna sätta dina konton som “Dolt” just den stunden ni loggar in i så fall, och då syns de inte i visningsvyn. Sedan kan du ta bort den dolda funktionen efteråt, när ni är klara. Jag använder Dold-funktionen för att inte mina barns ISK ska synas i min sammanställning för mitt och min mans ISK, då jag som vårdnadshavare kan se och hantera deras konton.

För att motivera till mer insättning på ISK av barnen har jag sagt att de har ett krav på att spara 10% av alla regelbundna insättningar (veckopengen i detta fall) och 50% av större spontana gåvor (pantpengar, fördelsedagspengar osv). Allt som de sätter in på ISK dubblar jag. Detta har skapat en positiv bild av sparandet i fonder för dem, och de har inte “missbrukat” systemet genom att tex sätta in - få det dubblat - ta ut det direkt :wink: (Även om sonen tyckte att jag skulle dubbla de 4 kronorna han skulle få i utdelning från Investor :wink: Tji fick han!)
När de börjar spara större summor i framtiden kanske jag får sätta ett tak på hur mycket jag kan dubbla, men än så länge funkar det.

Jag har saldot på deras vardera ISK uppskrivet på veckotavlan i köket, så att de enkelt ska kunna se hur de ligger till, och jag brukar med jämna mellanrum nämna hur mycket på kontot som är ren avkastning och vad som är insättning, för att de ska få känslan av att de får “gratis pengar” för att dessa sitter investerade.
Uppmuntrar dem även när det kommer till att de ska få småsummor inbetalda/återbetalda att investera dessa och få de dubblade genom att ställa frågan om jag ska swisha dem eller swisha det dubblat till deras Avanzakonto - tex om de fått 20 från tandfén eller om de lagt ut pengar på ica för att köpa bröd till familjen och jag ska swisha tillbaka.

Jag har även min och min mans gemensamma sparsumma på veckotavlan, för att de ska få en känsla av att pengarna går lite upp och ner - men mest upp - och att vi vuxna inte blir oroliga pga det.

Tycker att du gör helt rätt att motivera ungdomen till ISK-sparande. Kanske kan ni koppla någon belöning till flitigt sparande? Alltså inte till själva summan på hans ISK, för börsen kan han ju inte påverka, utan snarare att han investerat kontinuerligt i 2 månader, och han då får välja en rolig aktivitet att göra tillsammans med familjen? :slight_smile:

4 gillningar

Mina barn har egna konton på Avanza där de själva kan logga in och köpa fonder och se hur mycket de har.
Deras konton är kopplade till både mitt och pappans så vi kan också se deras saldon.
Började med detta bättre de fyllde 12 har jag för mig.

Om du har Avaza kanske ni kan öppna ett konto hos t ex Nordnet som ni kan använda separat för sonen så länge?