Spara till barn,

Jag och min sambo väntar vårt första barn och funderar därför på hur vi sparar bäst.

Vilken plattform är bäst för gemensamt sparande?

Har ni några tips att dela med er utav?:blush:

Någon får rätta mig om jag har fel, men min uppfattning är att det endast går att samäga ett aktie- och fondkonto (AF).

På Avanza kan man ha ett gemensamt sparmål, då är dina pengar dina och din partners pengar dennes, men ni ser vyn för bådas sparande.

Man kan genom fullmakt kontrollera den enas konto gemensamt.

Annars är det kapitalförsäkring som brukar användas för barnsparande, antingen i förälderns namn eller i barnets namn.

Gratulerar till rikedomen!

I den här ordningen rekommenderar jag

1. Gift er.
  2. Spara till er egen ekonomiska stabilitet först
  3. Spara till barnet i era namn, inte barnets så att ni kan ha kontroll över kapitalet
1 gillning

Vår son ”har” ett isk i mitt namn som han får tillgång till när han fattat vad ekonomin är vilka möjligheter det innebär och är mogen nog.

Han har även ett eget isk med Cloetta aktier (för att konkret kunna relatera) och global indexfond för att se hur det har utvecklats under åren, det blev Avanza för de har barnkonto samt man kan köpa enskilda aktier, Det ger något att prata om och kunna experimentera med, äga och lära sig. Han är bara 6 år nu så just nu pratar vi bara om ekonomi när det blir tillfällen och lite ”kul” / bra dilemman och hur man kan tänka. Samt att han kommer få välja vad han ska ha de pengar på, körkort, moppe eller så, 250kr i månaden blir det.

Som att mamma inte vill lägga massor med pengar på en snabb bil (när kompisen frågade varför jag inte hade en xx för det hade minsann hans pappa :rofl:) utan istället kunna lägga pengar på en resa som den vi gjort nyss.

Båda föräldrar kan logga in på sonens konto i Avanza men isk är på lysa i mitt namn som bara jag ser