Eget konto till barn på Lysa?

Går det att skapa ett Lysa-konto till en 12-åring?

Jag vill att sonen ska börja investera en del av månadspengen. Blir kanske 25-50 kr/mån. Tycker att det vore roligare och mer lärorikt för honom om han får göra det på ett eget konto istället för att det sker på mitt. Men är det möjligt på Lysa? Eller Avanza? Annars får det väl bli någon globalfond på vanliga banken för där går det tydligen.

Ett barnsparande som jag och maken står för finns redan. Detta gäller alltså de pengar sonen själv väljer att lägga undan.

Hej!

Jag är osäker på om det går på Lysa. Oavsett detta är en aspekt att beakta när det gäller summor mellan runt 25-50 kronor, att minsta månadsspar är 200 kronor på Lysa (om det inte har ändrats). På Avanza går det att öppna ett konto i barnets namn.

Där finns också KF om ni föredrar det. Om ni har tänkt spara i en global indexfond finns ju Avanza global som möjligt alternativ. Den har minsta köpsumma på 1 krona. Det finns ju andra globala indexfonder som har minsta köpsumma på 50 kronor.

Oftast rekommenderar man inte att spara i barnets namn utan helt enkelt spara i eget namn och ge barnet pengarna när det passar.

Vill man säkerställa att pengarna går till barnen istället för någon annan vid dödsfall eller bodelning är kf att föredra. Så har jag förstått det :slight_smile:

1 gillning

Ah, tack, detta hade jag missat. Då är ju Lysa tyvärr inte ett alternativ i det här fallet.
Får kanske bli Avanza då. Känns lite mer “på riktigt” att starta ett konto för investeringar någon annanstans än på vanliga banken.

1 gillning

Ja och ett sådant lite större sparande har jag i mitt namn på Lysa. Där väljer jag och min man när barnen ska få pengarna.

Här är det mer som en lekhink för att sonen ska få lära sig och få vanan att investera. Det kommer vara att vara pengar som han själv väljer att inte spendera på godis och leksaker som går in här kanske 30 kr/mån. Det är inte tänkt att detta ska vara några stora summor (än).

2 gillningar

Hej,
Blåser liv i den här tråden då jag vill göra precis samma sak, öppna ett investeringskonto till barnen som dom kan sätta in delar av sin veckopeng på för att lära sig hur det fungerar.

Min första tanke var lysa. Men om dom har ett minimum på 200kr/mån så går det ju inte.

Vad valde ni för lösning?

Sonen har fått ett konto på Avanza. Dit för han själv manuellt över så stor del han vill av månadspengen. En del sätter han på sparkonto och en del på ISK. På ISK investerar han i 100% globalfond.

2 gillningar