90/10? Hållbar? Bred?

Barnen har varsitt ISK-konto på Swedbank.
De har Swedbank Robur Access Global A som fond men funderar på om ett sparande på Lysa kan vara bättre än Swedbank? Hur ska man sätta fördelningen? 90/10? Hållbar? Bred? Vår äldsta är 15 år.

Hej,

Det beror alldeles på sparhorisonten, dvs när barnen ska använda pengarna. Om det är vid 18-års dagen så skulle jag säga räntekonto, är sparhorisonten 7-10 år minst är det global indexfond eller Lysa 100 % aktier. Sparhorisoner däremellan (3-7 år) är svårt, du kan köra 50/50 aktier/räntor på Lysa men det kan då gå ned vid större börsnedgångar.

Men som sådant är Lysa ett bra ställe att ha pengarna skulle jag säga. Roburfonden du har nu är också ett bra alternativ!

1. Jag hade inte sparat i barnens namn. Även om man juridiskt är vuxen och får rösta så är som vi vet generellt talat många personer inte mogna vid 18 år och kommer ta ekonomiska beslut de sedan ångrar bittert. Det villl jag inte vara med och orsaka så jag skulle spara i eget namn och sedan föra över pengarna till barnet när så behövs eller senast vid kanske 25 år beroende på personens mognad.

2. Om du med “hållbar?” menar om du bör välja fonder med vissa etiska ställningstaganden så hade jag separerat etik och ekonomi. Samtliga fonder du kan välja innehåller aktier i företag som följer rådande lagar. Min känsla är att märkningar som “hållbar” sällan backas upp hela vägen av sund, välstuderad, vetenskap utan ofta ger intrycket av värdesignalering. I mitt tycke är politiker bättre lämpade att syssla med vilka värderingar och moral som ska råda i vårt samhälle medans företag är bättre lämpade att syssla med ekonomiskt värdeskapande.

Jag håller med. Vem tillsätter politikerna utifrån den moral de väljer att saluföra? Vi, folket.

Vem tillsätter företagsledningarna? Inte vi, folket.

För mig är det tydligt att politiker är mer bottom up och företagsledningar top down.

Intressant att ta del av dina tankar!

Min slutreplik; Demokrati är långt ifrån perfekt men det är det minst dåliga alternativet. Att politikerna är beroende av oss var fjärde år för sin karriär kanske låter som en liten skillnad mot autokrati etc men det är en skillnad som gör hela skillnaden, skulle jag säga.

Att politiker sattes mot företagsledare i termer av lämplighet som moralens väktare var eftersom frågan hållbara fonder kom upp, och då ser jag som sagt bara politikerna som folkets förlängda arm. De sitter ju på en stor del av makten i samhället så jag anser att det är viktigt att vi inte kapitulerar vårt ansvar att styra deras moral genom våra röster, om än vart 4e år.

Demokratin är bara så stark som väljarkårens engagemang.

2 gillningar

Swedbank-fonden är väldigt bra redan. En globalfond är t.ex. vad Småspararguiden rekommenderar. Och Swedbank-fonden är också billigare än Lysa.

Vill du kan du lägga till lite Swedbank Robur Access Sverige A eller/och Swedbank Robur Access Edge Em Mkt A. Men oklart om det kommer ge mer avkastning.

Jag hade fortsatt med 100% Swedbank Robur Access Global A.

1 gillning

Så fortsätta på deras egna konton?
Blir Lysa eller är en liknande fond i Swedbank bättre för eget sparande?

Här skulle jag föreslå att du sparar till dem i ditt namn. Sen kan du bestämma när de ska ta del av pengarna. Annars får de rubbet när de blir 18 och då kan det (eventuellt) gå åt snabbt på fester och resor.

Lysa eller nuvarande fond är båda jättebra, går ej att veta exakt vilken som kommer gå bäst i framtiden dock.

1 gillning

Ett argument för att spara i sitt eget namn till barnen är också att utvecklingen kan bli olika i barnens fonder annars. Vi ville ge våra var lika mycket i startkapital men när det skiljer sex år i ålder är inte det säkert att det blir så vid utbetalningen.

1 gillning

Osäker på vad som är bättre? Att starta ett ISK på Swedbank i eget namn och börja om och låta barnens pengar vara på deras egna konton eller starta ett nytt i Lysa?

Eller öppna ett KF på tex Avanza?

Input någon?

KF eller ISK kan du läsa om här KF eller ISK, blir inte klok

Avanza eller Swedbank eller Lysa, spelar liksom ingen roll. Se bara till att börja starta ett månadssparande i nån billig och bred fond.

1 gillning