Upplägg barnspar lysa/avanza

Hej!
Läst runt i trådar kring ämnet barnspar men hittar inte riktigt tankar om min fråga.
Min man öppnade barnspar åt vår son i avanza KF barn och vi har där lagt upp ungefärligt likt globala barnportföljen. Dit månadssparar vi hela barnbidraget men jag har nyligen även börjar använda lysa och tänkte det kan vara bra att ha ett sparande till sonen även där. Så nu har vi delat upp barnbidraget och han sparar hälften i avanza och jag sparar hälften i Lysa.

Är detta onödigt? Blir ränta-på-ränta-effekten större om hela beloppet sparas enbart på ett ställe? Jag tänkte annars att det kan vara lite spännande att se vart det går bäst samt att min man inte använder lysa och därav inte insatt i deras upplägg. Samt att sonen lättare får ut pengarna från en KF kontra ISK på lysa.

Nej, hur många konton ni har spelar ingen roll för ränta på ränta effekten, så ur det perspektivet är det onödigt.
Men finner ni något intresse av investeringar så är Avanza och Nordnet de givna alternativen till Lysa.
Vi är många på forumet som har konto på olika plattformar men det är ofta intresset som lett oss dit.

Borde inte vara någon skillnad?

Som andra skrev påverkas inte ränta-på-ränta effekten av hur många konton ni har (såvida inte de olika kontona ger olika mycket avkastning givetvis). Säg att ni har 2 konton med 100 på varje. År 1 går båda upp 10%. Då har ni 110 på varje eller 220 totalt. Hade ni haft 200 på ett konto och det går upp 10% har ni också 220. År två går båda kontona med 110kr upp ytterligare 10%. Då har ni två konton med 121kr på varje eller 242 totalt. Konton som hade 220 kr efter första året går också upp 10%, vilket ger att det då också har 242kr, och så vidare.

2 gillningar

Om er Avanza-portfölj hade varit jätteannorlunda mot Lysas portfölj förstår jag poängen med att ha både och, eftersom man inte vet vilket portföljupplägg som kommer prestera bäst. Men om ni på Avanza lagt upp globala barnportföljen, som är rätt så lik Lysa, då ser jag ingen som helst anledning att ha både och. Dom kommer prestera typ lika bra, eftersom portföljerna är lika varandra.

1 gillning

Jag ser heller inga skäl till att ha båda. Mitt val skulle vara enbart Avanza.

Beror helt på hur ISKet är skrivet, på dig eller din man, eller på eran son.

Du kan läsa om för- och nackdelar i detta avsnittet!