Lysa + avanza (ett kompletteringssparande)

Hej, jag har sedan tidigare mitt sparande i Lysa bred 90/10 där jag fortsätter att månadspara. Jag tänker även att det ska fortsätta vara mitt huvudsakliga sparande framöver.

Nu till min fråga! jag skaffade Avanza för en tid sedan i samband med att jag började spara i en kapitalförsäkring åt dottern. Då valde jag även att slänga in lite småpengar i spiltan aktiefond investmentbolag samt investor B. Nu i efterhand inser jag att det känns onödigt då spiltan innehar en del av investor.

Då jag är relativt ny när det gäller sparande på avanza så undrar jag om det finns några smidiga sätt att komplettera sitt sparande i lysa med? Hur tänker ni andra och hur har ni fördelat era investeringar?
Jag tänker främst antingen Lysa + spiltan, eller Lysa + ett par investmentbolag. Eller finns det andra fonder eller aktier att komplettera med? Då detta endast handlar om småpengar som jag kommer att investera till en början känns det tråkigt att slänga in dom i Lysa också, detta är mest ett nytt imtresse som väckts där jag vill lära mig mer och utvecklas lite på börsen. Hoppas jag inte virrade till det, Mvh!

1 gillning

Hej.
Jag är absolut ingen expert på placeringar eller annat. Men, har viss erfarenhet efter att ha strulat runt på Avanza och Lysa. Mitt sparande på Avanza har varit diverse fonder inom teman och även enskilda aktier. Summan av detta är att mitt Lysa har gått betydligt bättre än mitt sparande på Avanza. Köper man enskilda aktier så krävs det oerhört mycket bevakning och intresse och man har väldigt svårt för att hinna med i svängarna som småsparare. Det är så mycket känslor som spelar in som gör att man misstar sig. Men, som du är inne på - investmentbolag är en bra extra krydda till det “långsamma” Lysa. Det gäller att ha tålamod med Lysa - så tror i alla fall jag att det kommer att löna sig.

2 gillningar

Hej!

Kika på den här tråden

@moderatorer ska tråden låsas? Ni avgör :slight_smile:

1 gillning

Jag har det mesta av mina investeringar på Lysa. Men Avanza eller annan nätbank kan vara ett bra komplement om man vill köpa andra aktier eller fonder. Själv har jag två alternativa investeringsfonder på Avanza, men framförallt har jag all flyttbar tjänstepension hos Avanza på grund av att de har bättre utbud än traditionella banker.

1 gillning

Jag håller med dig och tänker lika, frågan är ju vad som är bäst att ha spiltan aktiefond investmentbolag med större riskspridning, eller om det är bättre att ha 3 investmentbolag separat och (krydda med). Svårt att veta förstås

Enda anledningen till att köra avanza i ditt fall är att du kan ha en KF sparande istället för en ISK, skillnaden är att i en KF har du mer kontroll över kontot, i en ISK så tillfaller pengarna ditt barn när hon är myndig.

Ja och det är så jag har tänkt, att ha pengarna i en KF

1 gillning

Lysa har alltid sina innehav i en ISK det går inte att ändra.

Jag kanske rörde till det men, jag menade att eftersom jag ska börja spara i en KF till dottern via avanza, sökte jag aktiefonder/fonder/investmentbolag att bredda mitt lysasparande med. Att KF finns på avanza och inte lysa är jag införstådd med.

Är ditt sparande i Lysa då ens relevant för frågan om du egentligen undrar vad du borde spara i din KF för din dotter i framtiden?

Det är ju då inget ”komplement” utan mer av ett eget separat sparande.

Du kommer aldrig bredda din portfölj med de innehaven, även om investmentbolag har innehav som inte är noterade på börsen.
Sätt in spiltan investmentbolag + en global portfölj och kolla på exempelvis på inveztor.com vilken exponering du kommer ha mot investor.
Jag gjorde ett exempel på en
80/10/10 portfölj
Såhär skulle din topp av portföljen se ut:
Apple - - 5.30% - 5.30%
Microsoft - - 3.37% - 3.37%
Investor - 3.05% - - 3.05%
Alphabet - - 2.19% - 2.19%
Industrivärden - 1.88% - - 1.88%
Amazon.com - - 1.85% - 1.85%
Tesla - - 1.22% - 1.22%
NVIDIA - - 1.08% - 1.08%
Lundbergföretagen - 0.86% - - 0.86%
Kinnevik - 0.81% - - 0.81%

Sedan tidigare sparar jag i lysa och det kommer jag fortsätt göra. På avanza har jag ett till sparande (spiltan och investor b). Min fråga var om detta var onödigt med tanke på lysas bredd. Ska man köra all in på lysa eller finns det någon mening med att spara i båda? Något som fattas i lysa?

Kapitalförsäkringen har inget med detta och göra utan det har mitt egna sparande jag frågade efter.

1 gillning

Tack för svar

1 gillning

Ah, ok. Sorry!