Jag tänkte bara kolla här om nån hade några råd kring hur man kan komplettera lysa med några fonder om det ens behövs? Men isåfall vilken typ av fonder?
Känner att jag inte riktigt tid för specifika aktier
Jag tänkte bara kolla här om nån hade några råd kring hur man kan komplettera lysa med några fonder om det ens behövs? Men isåfall vilken typ av fonder?
Känner att jag inte riktigt tid för specifika aktier
Generellt kan man säga att Lysa ger dig en bred marknadsexponering med lätt home bias till en låg avgift, vilket är optimalt för den genomsnittliga investeraren. Så för att ge ett tips/råd om du ska/bör avvika från marknadsportföljen behöver du först fundera ut om du är en person som avviker och är annorlunda från den genomsnitliga investeraren, är du det?
Lysa är väl till för att inte behöva kompletteras. Hyfsat marknadsviktat, småbolag, tillväxt, sverige. Kör all in!
Behövs inte i min mening
Har du redan Lysa så har en tillräckligt bra portfölj till bra pris ![]()
Nej det är jag väll inte direkt inte, skulle väll inte påstå att jag är bättre eller annorlunda från genomsnittet, började investera i slutet av förra sommaren och har väll gjort ett par fina investeringar (inte så konstigt kanske) men några bommar också. Men nu när jag inte riktigt har tid längre så känner jag att jag ville övergå till lite mer sol lysa och kanske fonder. Har haft lysa ett tag och är jättenöjd men tänkte om man skulle liksom gå all in på lysa eller om man skulle komplettera med någon annan fond? Småbolag Sverige exempelvis
Om du har kommit fram till att du har en riskprofil som ska ha Lysa 100% aktier, men att det inte räcker för att nå dina avkastningsmål så kan du börja fundera på vad du kan komplettera med för att få en ännu högre förväntad avkastning. Då kan svenska småbolag vara ett vettigt alternativ, eller tex små globala värdebolag.
Hej,
Har du exempel på vettiga fonder inriktade på det sistnämnda?
Dimensional Global Targeted Value hos Handelsbanken och ZPRV/ZPRX hos Ava/NN