Hej,
Jag sparar sedan tidigare hos Avanza till mig och min son. Vi har en sparhorisont på 20år+. I dagsläget spar vi i nedanstående fonder (ungefärlig fördelning):
Länsförsäkringar Global indexnära 30%
PLUS AllaBolag Sverige index 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
SEB Hållbar Sverige Indexnära 15%
Swedbank Robur Access Asien A 20%
Avanza World Tech by TIN 10%
Avanza Emerging Markets 5%
Jag har idag(!) öppnat ett konto hos Lysa där jag också kommer att spara till mig och min son i dess fondrobot med en sparhorisont på 20år+. Mina frågor är nu:
Hur bör jag tänka med fördelningen av pengarna mellan Avanza och Lysa? 50/50?
Blir det för mycket kaka på kaka att ha både Lysa och Avanza? Om ja, vilken/vilka fonder bör jag i så fall plocka bort/lägga till hos Avanza för att ha kvar lite “edge”?
Det första du ska fundera över är varför du vill ha båda?
Du har redan gjort en egen portfölj som du tänker ombalansera, varför ska du köpa en tjänst som göra samma sak som du redan gör och sedan betala en liten extra slant för det?
Jag skulle säga att du antingen köra Lysa eller din egna portfölj
Som jag skrev ovan så blir det lite kaka på kaka.
Du har redan en bra riskspridning, lite mycket Sverige med 35% där, så kanske vikta lite från Sverige till Globalt? Säg 40% globalt och 25% Sverige?
Håller med @Robin att det blir kaka på kaka. Personligen hade jagt lagt upp det som två konton, ett åt dog och ett åt din son. VAR respektive konto ligger kan du besluta om i andra hand. Till exempel kanske du har ditt eget konto som pensionskonto på Avanza och sonens som “starta eget liv”-konto på Lysa. Eller båda på Avanza eller båda på Lysa, det spelar inte så stor roll.
Hur mycket du sedan sätter in på sonens konto varje månad kan du ju utgå från vad du vill att målet ska bli och pilla i ränta-på-ränta-kalkylatorn tills siffrorna blir bra (för 50/50 på Lysa är det rimligt att anta 2% avkastning justerat för inflation). Eller så utgår du från någon egen summa nu som känns bra.
I dagsläget har jag ett konto åt mig och ett konto åt min son hos både Lysa och Avanza. Jag håller alltså isär våra sparanden men båda har konton på båda ställena.
Nu har jag tänkt om ett varv till. Hade följande alternativ kunna vara något:
Sonen:
100 % av barnsparandet i Lysa med inställning på 100% aktier. Hög risk.
Jag:
50% av mitt sparande i Lysa med inställning 60/40. Mellan risk.
50% av mitt sparande hos Avanza i ovanstående portfölj som jag har skapat själv med 100% aktier. Hög risk. (Kan även tänkas flyttas till Lysa senare).
Tänker du köra 100% aktier på Lysa så tappar du lite av ombalanseringsfunktionen. Då är frågan om du inte ska köra 80% LF Global och 20% Nordnet Sverige gratisfond.
Lysa har ju fortfarande en liten fördel då de ombalanserar internt i aktiedelen så vitt jag vet . Om Sverige går superbra så kommer nästa månad köpas mer från andra delar i världen.
Men förutom att det blir kaka på kaka, finns det någon ekonomisk nackdel att ha tex 50% på Lysa och 50% på Avanza? Tänkte avkastning/ränta etc, eller? Har för mig att @janbolmeson sagt i något poddavsnitt att de sparar hälften på Lysa och hälften nånannanstans (antar Avanza/Nordnet eller nåt.) Funderar nämligen att förutom Avanza peta in lite i just Lysa Eller är det en nackdel ekonomiskt? För skulle kännas bra rent psykologiskt iaf
Nä, det enda som händer är att du får mer att hantera. Så länge du väljer bra grejer på alla konton så kan du sprida ut det om du vill. Risken blir mest att du råkar dra på dig mer avgofter och att det blir svåröverskådligt. Men känns det bra så kör på!