Första kapitalet att förvalta som tonåring

Min son fyller 15 i år och jag funderar på om han ska få en mindre del av sin portfölj (eller summa) att förvalta själv. Ihop såklart med att vi går igenom grunderna om börsen och sparande ihop och har löpande kunskapsnedslag då och då. I dagsläget ligger hans portfölj i “Kapitalförsäkring barn” på Avanza. Vad är det bästa att starta upp om han ska komma åt kontot och själv kunna göra köp då och då? ISK? Är det ens möjligt när man inte är myndig?

Jag skulle starta ett ISK på Nordea till min omyndiga son. I huvudsak i utbildningssyfte. Det skulle gå, men han skulle inte kunna se innehavet i appen före han blev myndig.

Vi löste det som genom att han blev kund på Avanza. Det var inga problem som omyndig. Samma behörighet som man har som vuxen. Nu, som ung vuxen, är det där han sparar alla sina pengar.

Jag tipsade lite försynt personen i Nordeas kundtjänst att hon kunde skriva ett internt förbättringsförslag för att främja ekonomiintresset för unga, genom att tillgängliggöra investeringsmöjlighet via ISK. Vem vet? Det kanske är annorlunda nu.

2 gillningar

Jag vill påstå att man inte lär sig så mycket av att få ett konto i knäet.

Väljer man det som mest sannolikt är rätt val så kommer man att ha 1-2 fonder max och sen ska det ligga ostört.

Vad lär man sig på det?

Det finns inget annat sätt än att läsa och lyssna sig till kunskapen och det behövs inget konto för det.

Tror att resonemanget ofta är att man ska sitta och små-handla med aktier men det är helt meningslöst och lär en i princip ingenting.

Men att få kontroll över kontot kan i och för sig vara motiverande och göra att man vill lära sig, det är väl möjligen det som kan tala för det i så fall.

1 gillning

Finns en poäng att få ha ett konto och kunna SE hur ens egna pengar varierar i värde och växer långsiktigt. Särskilt om man samtidigt lär sig spara EN DEL av t ex studiebidraget, extrajobb osv.

Mina båda döttrar (nu 21 och 25 år) har själv uttryckt hur häftigt det är att se ens besparingar ”öka i värde av sig själv”. Där den äldsta tack var det nu hade fått ihop en rejäl summa till kontantinsats för 1:a boendet.

Sen SER de också att värdet VARIERAR längs vägen och då är det lättare förstå tanken med att en del pengar =t ex de som ska användas snart istället bör stå på räntebärande konto hos t ex en nischbank.

Så personligen tycker jag det finns en poäng med att de tidigt introduceras till egna bankonton och så småningom ett brett sparande i Globala indexfonder osv.

3 gillningar

Jo, bara man är tydlig med vad som menas med att lära sig så att det inte handlar om day-trading light vilket ofta är vad en del äldre och oinsatta menar.

1 gillning

Insättningar! Jag har pushat och påmint min son om att ha en sparkvot på 10% sedan i högstadiet. Allt från julklappen från morföräldrarna, till pantade burkar. Då lär han sig sparande i praktiken. Det hade ju inte varit samma sak om han inte hade tillgång till kontot och kunnat följa utvecklingen.

1 gillning