Frågor kring barnkonto

Hej

Jag har försökt söka runt men hittar mest info från banker. Vill hellre höra från mer opartiska så vi inte gör något misstag.

Vi behöver öppna ett konto till vårt barn. Barnet har fått en mindre summa för ett ärr (3000kr) i form av en sån utbetalningscheck. Det är barnets pengar.

I dagsläget sparar vi i våra namn till barnet. Men det här är ju barnets pengar. Dessutom tänker vi att eventuella gåvor i framtiden bör sparas 50/50, halva på barnets konto och halva på vårt.

1. Kan vi öppna ett konto i vilken bank som helst och sen flytta om vi behöver? Exempelvis bör det vara en fördel att vi har samma bank för att underlätta.
  2. Kan vi lägga pengarna i en fond åt barnet? Sparkonto känns meh.
  3. Kan man “få” pengarna till vårt sparande till barnet? Egentligen skitsamma. Mest nyfiken.
  4. Något oväntat att tänka på?

Jag skulle fortsatt spara i eget namn fast på en ISK eller KF som är öronmärkt till barnet. Då har ni kontroll över hur och när barnet är mogen nog att få tillgång till summan. För pengar som barnet ska kunna spendera här och nu (månadspeng och annat), öppna ett konto i den bank ni själva har. Brukar vara kostnadsfritt och man kan då se barnets saldo från era nuvarande användarkonton.

1 gillning

Jo, men det hjälper inte till med checken. Som måste sättas in på barnets konto.

Jag hade löst det med ett vanligt bankkonto. Hur gammalt är barnet? Tänker att det är en viss skillnad om det handlar om en 1- eller 11 åring. Den senare kanske sparar till något redan idag.

Kanske missförstår något, men jag hade öppnat ett konto hos min huvudbank, i barnets namn.

Beroende på barnets ålder hade jag därefter övervägt öppna ett ISK, i barnets namn, och flyttat pengarna dit (och antagligen toppat upp med lämplig summa).

Öppna konto och en ISK i er bank åt barnet. Sen sätter ni pengarna i en fond av lämpligt slag.

1 gillning