Digital plånbok barn?

Jag tycker det är svårt att ge kontanter i månadspeng till barnen som är i tidig skolålder eftersom det nästan aldrig används. Har någon ett tips på en digital plånbok eller kort som kan användas av barn som är ca 8 år?

P.F.C? Kostar dock en tjuga i månaden. Om du bara har ett barn är en budgetvariant att själv skaffa P.F.C men låta barnet ha hand om ”ditt” kort som du fyller på via en app.

Hur fungerar det med vanlig gammelbank för barn? Vi sitter lite på samma problem. Den enda gången vi använder kontanter är för att barnen ska få veckopeng.

Funkar jättebra, vi har gjort så!

1 gillning

Appen Gimi är rätt okej för att automatiskt fördela veckopeng, den erbjuder också möjligheten att motivera barnen att tjäna extra pengar för hushållsarbete och man kan även slå på ränta på barnens sparade pengar så att de får erfarenhet av att spara/investera pengar.

Vi använder den inte för betalningar utan mest för att bokföra vår skuld till barnen.

Vi fixade konto hos Swedbank för 7-åringen.
Fungerar jättebra med betalkort och Swish för henne.
Veckopengen går in på kontot men hon fortsätter att ha lite kontanter, lite enklare att förstå betalningar när hon har fysiska pengar.

1 gillning

Vi kör faktiskt appen Gimi med kort för vår 10-åring. Även om jag tycker det är dyrt ca 500 kr om året, så upplever jag att det är värt den pedagogiska poängen. Lägger in uppgifter och sedan påminner den mig om att swisha och sätta in pengar på hennes kort.