Utlandsekonomi - kort och vad mer?

Jag flyttar utomlands senare i år och blir borta i några år enligt plan. Jag har idag Santanders kreditkort, det som inte kan nytecknas. Det är bra för köp i utländsk valuta eftersom man slipper valutapåslag. Min sambo har kort hos Norwegian. Det är bra för att ta ut kontanter utomlands, om man nu behöver sådana.

Är det något annat än ovanstående jag borde tänka på när det gäller vardagsekonomin? Jag kommer fortsätta vara skriven i Sverige och betala skatt som vanligt så något ”krångel” ska jag inte utsätta mig för. Däremot kan jag ha svårt att rent praktiskt bli kund på nya ställen när jag väl är utomlands. Det behöver lösas innan jag flyttar i så fall.

1 gillning

Jag har själv bott utomlands några år, gör det inte just nu dock.

Men min upplevelse är att du klarar dig med BankID i 99% av fallen gällande sådana saker. Jag fick ett problem med Handelsbanken en gång för jag behövde min fysiska bankdosa för att aktivera ett nytt kort tror jag det va (?) Men jag hade inte med den såklart :slight_smile: men efter lite tjaffs med banken så gjorde dom det åt mig.

:thinking: ska du jobba på ambassad? Mig veterligen den enda kategori som inte ska skriva ut sig när man bor/arbetar utomlands något år.

Om det är så att du ska vara inskriven i Sverige så ser jag inget strul.

Se till att era kort är så nya som möjligt med lång giltighetstid är väl enda tipset från min sida.

Det finns något som heter tjänsteresa :slight_smile:

Jag har bott utomlands i 5 år och alltid varit skriven och anställd i Sverige, under de premisserna så är man fortsatt skriven i Sverige i normalfallet.

Det är korrekt. Jag ska jobba på ambassad.

Att ha kort med lång giltighetstid är rimligt, samtidigt går det rimligen att få nya kort skickade med diplomatposten. Däremot behöver jag sannolikt (?) få ”grundkortet” skickat till min folkbokföringsadress. Den kommer ju de facto inte att ändras. Den kines eller annan som bor i mitt hus hemma kan förstås eftersända saker men det känns lite otryggt att sätta sin tillit till det. Eftersom vi i praktiken inte får någon fysisk post längre (annat än reklam) är min grundtanke att inte betala för någon eftersändningstjänst. Här kanske jag tänker fel men det är ju just det som tråden handlar om.

En möjlig lösning på eftersändningsfrågan vore förmodligen att jag skriver hela familjen t.ex. hos min mamma. Så ska man inte göra egentligen men då skulle saker inte riskera att falla mellan stolarna. Jag kan ju inte rimligen ställa min kinesiska hyresgäst till ansvar för att brevet från t.ex. Kronofogden (avseende något bedrägeri) blev liggande i en hög istället för att skickas till mig.

Jag antar att det är en bra idé att ha åtminstone två kreditkort och att båda ska vara av typen utlandskort. Jag skulle då som regel undvika ha båda korten med mig hela tiden. Kommer plånboken bort så har jag ett annat kort i reserv.
Är det Lunar, Rocket eller något annat jag då borde ha som kort nummer två? Finns det några relevanta ”utlandsrelaterade” förmåner utöver att det saknas valutapåslag?

En oerhört idiotisk grej är att man, såvitt jag vet, måste anmäla förlorade kort per telefon. När jag senast behövde göra det befann jag mig ute i ett träsk utanför EU med min lokala kontantkortstelefon. Den gick utmärkt att både ringa, surfa och skypa med. Att på vanligt sätt ringa till Sverige och vänta i någon telefonkö skulle dock kosta multum. Jag löste det den gången genom att kontakta min bror i Sverige som ringde in och förlustanmälde mitt kort.

Att ha ett bonuskort hos det flygbolag vi mest sannolikt kommer att använda för hemresor är sannolikt en bra ide. Jag gillar inte att flyga men ibland behövs det ju tyvärr.

Vi kommer sannolikt att behöva ett lokalt bankkonto för att betala lön till lokalanställd personal och lokala räkningar.

Det där är direkt olagligt så det hade jag nog undvikit, särskilt om du ska jobba på en ambassad.
Eftersändning kostar inte många kronor.

Jag är med på vad du syftar på men just i det här fallet bor jag ju varken här eller där. Får nog kolla upp frågan mer ordentligt.

Hej,

• Fundera på hur du ska göra valutaväxlingar och banköverföringar. Det blir efter ett tag mkt pengar om man betalar ett par procent vid varje växling pga dålig rate. Själv har jag skaffat valutakonto hos min bank så växlingar gör jag till bästa möjliga rate genom att överföra från ena kontot till andra. Andra använder tex Wise.

• se till att ha uppdaterat BankID på telefonen. De räcker bara ett par år.

• se till att anhöriga (särskilt barn under 18) också har fräscha BankID. Superstruligt att fixa från utlandet!

• kolla över dian bolån. De allra flesta bankerna accepterar inte nyteckning av bolån när man väl flyttat utomlands. Därmed riskerar man att bli inlåst och inte kunna byta bank efter utflytt, så se till att vara säker på att din ränta inte skruvas upp till listränta efter utflytt.

• överväg kapitalförsäkring för att slippa reavinstskatt. Jag tror inte det går teckna KF efter utflytt, men man får behålla teckad KF.

• kolla med din bank vad du får göra efter utflytt. Tex får jag inte köpa värdepapper på min vanliga aktie/fonddepå efter att ha flyttat (SEB). Då är dett viktigt att bara ha väldigt stabila innehav då man inte kan omallokera efter flytt.

(De flesta råden ovan är kopplade till att man skriver sig utanför Sverige, och om du inte behöver göra det så kan du bortse från dem.)

Mvh

F

Fast tjänsteresor får ju inte vara hur långa som helst. Folkbokföringen kräver att man skriver ut sig om man planerar att bo utomlands mer än ett år. Att inte göra det med flit är tyvärr ett brott.

Skatteverket i landet du bor i vill säkert beskatta dig där du arbetar istället för att Sverige får den fördelen. Kommer de på en i efterhand så kan det bli långdragna processer. Svenska SKV brukar också intresserade av att skatteavtalen med olika länder efterföljs.

Men visst allt handlar väl om upptäcksrisken och vilket land det handlar om. Handlar detta om ett Nordisk land med andra regler som gäller?

Hur som helst, nice om du kan göra det helt legalt. Berätta gärna mer :slight_smile:

Wise verkar vettigt och bör fungera för mitt behov.

Att ha uppdaterat bank-id är givet. Samtidigt går väl det att förnya även utomlands? Eller finns det någon spärr som jag inte känner till. Jag kommer förmodligen skaffa VPN.

Hur skaffar man bank-id till minderåriga och vad ska de ha det till? Jag har barnens sparande i mitt namn idag.

Detta hände 2013-2018, i Sverige så kom lagen om folkbokföringsbrott 2018. Så sett från Sveriges sida var det ingenting olagligt med det då, det är det idag dock.
Folkbokförd på rätt adress | Skatteverket

Det handlar om 4 olika länder under hela tidsperioden, inga länder i EU. Inte riktigt samma sits som TS förvisso.

Vart finns info om detta?

Jag hade visum och gjorde som man skulle trodde jag iallafall, jag berättade aldrig för någon skattemyndighet, jag kan dock haft / gjort fel också :slight_smile: detta var aldrig någonting jag funderade över.

1 gillning

Ja absolut. Även som utskriven är det inget problem.

Dock har jag hört ryktesvägen att man ska se till att ha minst ett BankID aktivt. Om alla har gått ut så ska det tydligen inte gå att skapa ett nytt. Men det gäller som utskriven, inte dig.

1 gillning

Som vanligt när det gäller sådant så är det inte helt entydigt men man kan läsa på SKV om det. Antar att Max längd är 1 år mht Folkbokföringslagen.

Jag har bott ute i 15 år typ i flera omgångar, mestadels utanför EU, och alltid tvingats skriva ut mig. Skattekonsulter från arbetsgivaren (som man är ålagd att använda/lyda) har legat på en. Men det var kanske inget separat brott på den tiden, men däremot tryckte de på mht att alla skatter skulle bli rätt så man inte hamnade i klammeri med rättvisan på den fronten.

Nä, det var nog bra! :slight_smile: Det är ju dessutom länge sedan så garanterat att ingen gräver i det nu.

Allt hänger på upptäcktsrisken. Jag vet andra som kört på affärsvisum rätt länge men tillslut börjar landets myndigheter undra, eller borde göra det. Typ affärsvisum back to back i flera år.

Din arbetsgivare har inte heller gjort rätt. De ska ju inte skicka folk på affärsresor i åratal. Så de borde haft koll på det kan jag tycka, även om man såklart alltid är individuellt ansvarig mht skatter.

1 gillning

Jag kom på att det finns en tråd med just utlandsflytt grejer. Länkar till de grejer jag la till. Mycket är såklart relaterat till att man skriver ut sig men en del andra tips kanske är nyttiga. Hela tråden kan vara bra att kolla

Hej JesseX,

För att skaffa BankID så måste barnet, mobilen och båda föräldrarna vara fysiskt på banken samtidigt, därav vikten av att fixa det före utflytt. I varje fall var detta ett krav hos vår bank (SEB). Tid för detta behövdes dessutom bokas i förväg.

Tonåringar som vill kunna swisha eller använda svenska banktjänster, vissa bokningstjänster, logga in på Skv och folkbokföringen, kolla sin medicinska journal, etc etc behöver ju BankID för att kunna göra detta smidigt. Tex en 16-åring som om 2 år vill förnya passet när ni är på besök i Sverige behöver BankID för att boka en tid smidigt på polisen.se. Särskilt om ni stannar ute längre än 3 år (då man skrivs ut från SPAR och inte längre kan få nytt BankID) och barnen är i övre tonåren är det viktigt. Antalet tjänster som kräver BankID ökar dessutom hela tiden. Tex skulle min som ta jägarexamen i sommar, vilket krävde ett BankID :flushed:. Högskoleprov och liknande kanske följer, om de inte redan har det som krav…

Mvh

F

Ok, då är det inget vi behöver tänka på just nu. Mina barn är 4 och 0 år.