Det är korrekt. Jag ska jobba på ambassad.
Att ha kort med lång giltighetstid är rimligt, samtidigt går det rimligen att få nya kort skickade med diplomatposten. Däremot behöver jag sannolikt (?) få ”grundkortet” skickat till min folkbokföringsadress. Den kommer ju de facto inte att ändras. Den kines eller annan som bor i mitt hus hemma kan förstås eftersända saker men det känns lite otryggt att sätta sin tillit till det. Eftersom vi i praktiken inte får någon fysisk post längre (annat än reklam) är min grundtanke att inte betala för någon eftersändningstjänst. Här kanske jag tänker fel men det är ju just det som tråden handlar om.
En möjlig lösning på eftersändningsfrågan vore förmodligen att jag skriver hela familjen t.ex. hos min mamma. Så ska man inte göra egentligen men då skulle saker inte riskera att falla mellan stolarna. Jag kan ju inte rimligen ställa min kinesiska hyresgäst till ansvar för att brevet från t.ex. Kronofogden (avseende något bedrägeri) blev liggande i en hög istället för att skickas till mig.
Jag antar att det är en bra idé att ha åtminstone två kreditkort och att båda ska vara av typen utlandskort. Jag skulle då som regel undvika ha båda korten med mig hela tiden. Kommer plånboken bort så har jag ett annat kort i reserv.
Är det Lunar, Rocket eller något annat jag då borde ha som kort nummer två? Finns det några relevanta ”utlandsrelaterade” förmåner utöver att det saknas valutapåslag?
En oerhört idiotisk grej är att man, såvitt jag vet, måste anmäla förlorade kort per telefon. När jag senast behövde göra det befann jag mig ute i ett träsk utanför EU med min lokala kontantkortstelefon. Den gick utmärkt att både ringa, surfa och skypa med. Att på vanligt sätt ringa till Sverige och vänta i någon telefonkö skulle dock kosta multum. Jag löste det den gången genom att kontakta min bror i Sverige som ringde in och förlustanmälde mitt kort.
Att ha ett bonuskort hos det flygbolag vi mest sannolikt kommer att använda för hemresor är sannolikt en bra ide. Jag gillar inte att flyga men ibland behövs det ju tyvärr.
Vi kommer sannolikt att behöva ett lokalt bankkonto för att betala lön till lokalanställd personal och lokala räkningar.