Vilken är den billigaste banken för en privatperson?

Vilken är den billigaste (och fortfarande bra) banken för privatpersoner?

Jag och min fru har idag SEB där det kostar oss 50kr var i månaden för bl.a:

• ett varsitt lönekonto med varsitt betalkort kopplat till sig
  • ett gemensamt konto med varsitt betalkort kopplat till sig
  • ett varsitt kreditkort
  • internetbank + swish

Vi har sett att Handelsbanken verkar kosta 25kr i månaden, men finns det någon ännu bättre deal någonstans? Någon som vet? :slight_smile:

3 gillningar

Skandia är gratis om du inte har ett bankkort. Vill du ha ett kort så kostar det 20kr / månad. Jag kör på ett gratis kreditkort så jag betalar 0kr för mina banktjänster.

11 gillningar

Samma här, funkar kanon.

3 gillningar

Skandiabanken + Klarna visa . Eller Northmill Visa debitkort helt gratis och bra ränta :+1:
Bra kreditkort Bank Norwegian Visa och Remember flex. Helt gratis.

5 gillningar

Jag använder också Skandia, 0kr.

Visa-kort körde jag först debit via Lunar (smidigt, gratis och bra ränta).
Nu har jag skaffat Visa kreditkort på Refunder med lite cashback osv.

Rekommenderar Skandia!

2 gillningar

Har Klarnakortet också, men kände mig inte helt trygg med att ha det som enda kort då kreditutrymmet är flytande.

Jag har Skandia som bank. Internetbanken är bra. De har också ett helt reko sparkonto där man kan hålla en mindre summa som ”kreditkortsbuffert”.

Jag använder en kombination av två kort, dels Preem som ger cashback för inköp i SEK dels Santander för inköp i utländsk valuta. Snart ska jag även prova med Revolut som komplement till Santander. Alla dessa kort är gratis.

När jag bor i Sverige skulle jag normalt även ha Refunder Pay som ger högre cashback men har en årsavgift. Med huvuddelen av inköpen i SEK lönar det sig dock bra.

2 gillningar

Använder Länsförsäkringar som vardagsbank.
Är man guldkund får man kostnadsfri bank och kreditkort och även 25% rabatt på ett flertal försäkringar. Emellanåt får man även återbäring, i år fick jag 1700:-

@Frar Har sett det rekommenderas tidigare, verkar vara olika beroende på var man bor.

Ja erbjudandet skiljer mellan olika regioner, men jag tror värdet är någorlunda snarlikt.

Länsförsäkringar Guldkund: Gratis debit, gratis credit, gratis internetbank. 20% på försäkringar. (Mastercard med cashback)

Northmill: Gratis debit (VISA). Fria uttag i utlandet utan valutapåslag, VISA’s valutapåslag tillkommer men det är lågt.

Har detta kort vid resa och det har fungerat ypperligt i Afrika, Japan, Indien och Spanien, gäller både ATM och att handla på.

Skandiabanken gratis internetbank men månadskostnad för kort.

Skandiabanken helt gratis, huh… intressant. (Om man inte har kort hos dem alltså, villet INTE är obligatoriskt.)
Hur länge dröjer det innan detta ändras? Om Skandiabanken är den enda som har så här nu, generellt över hela landet utan några som helst andra villkor, hur länge dröjer det innan detta ändras?

Det är bra jobbigt faktiskt att byta lönekonto helt o hållet.

Skandiabanken har varit gratis länge. Det är i någon mening deras affärsidé att vara gratis.

Aha, på så vis. Ja då har de en “cost reclaim modell” som tar pengarna att täcka lönekonto-kostnaderna med från annan intäkt. D.v.s. det är andra produkter som kunderna har, eller de som inte har lönekontot i Skandiabanken alls men har andra produkter där, som betalar.

Jag har aldrig haft med Skandiabanken att göra så jag har/hade ingen aning om detta.

Det du menar med “affärside” är alltså inte en affär (för den är uppenbarligen negativ) utan en slags marknadsföring. Det räcker med att någon eller ett par höga chefer på Skandiabanken (C-suite snubbar) byter åsikt, så kommer detta att ändras så det inte är gratis längre. Det finns helt klart en risk här. Exakt hur stor den är är såklart mkt svårt att säga, men inte försumbar.

Tja, visst kan det ändras men den här ordningen har bestått under hela nollränteperioden. Nu är ju inlåningen lönsam igen. Det var den inte på samma sätt tidigare.

När man i väldigt systematisk form lockat till sig de mest kostnadsmedvetna kunderna skulle en förändring kunna slå hårt. Jag tror man betydligt hellre skulle höja någon annan avgift. Många avgifter som banker har är diffusa. Min bild har hittills varit att Skandia haft en gynnsam avgiftsbild men det kan mycket väl vara så att jag missat något.

Kanske. Men det skulle nog inte slå så hårt tror jag i.o.m. att det är ganska så ansträngande och bökigt att byta transaktionskonto, innebär det att det finns en inlåsningseffekt bland kunderna. Så Skandiabankens boss(ar) kan t.ex. höja från noll i avgift till precis under det som alla de andra konkurrenterna tar. De kostnadsmedvetna kommer då att stanna kvar och de enda kunderna som lämnar är de som blir f-b och lämnar enbart för att “hämnas” på Skandiabanken.

Som sagt: att bedöma hur stor risken är att det här jag skriver om skulle hända, är förstås oerhört vanskligt (läs: omöjligt)

Vad är det som är svårt byta transaktionskonto? Det är jätte lätt fixat bara ändra hos olika myndigheter och där man arbetar. Det är fixat på 20 min :joy::+1::raising_hand_man:

3 gillningar

Jag skulle (sannolikt) byta direkt om det kom en avgift. Så bökigt är det inte egentligen. Min tes är alltså att det är många kunder som har just denna insikt som valt Skandia. Hos andra banker är trögheten sannolikt större.

Känns som att det blivit något av en myt ihop med att det skulle vara knepigt att flytta bolån, tjänstepensioner osv inom bankvärlden.

Flytten från Handelsbanken till Länsförsäkringar Bank gick helt smärtfritt och nästan arbetsfritt för min del. Det var nog ett autogiro eller två som behövde fixas manuellt bara. :man_shrugging:

1 gillning

Ja det är lätt i sig. Om du har en uttömmande lista på alla de platser/ställen där kontonumret är s.a.s. “registrerat”. Och det är inte bara hos (några) myndigheter (som sagt: exakt vilka/var??) utan även hos kommuner, företag, organisationer och div privatpersoner.

OK, jag antar att det här beror en del på vilken ålder man är i, vilken fas i livet s.a.s. Som med en del andra saker. Nu tar jag i men att byta transaktionskontonr är en övning i samma stil som att byta mobilnummer från det nummer jag har haft i 25 år. Inget jag vill göra.

Jag har aldrig haft en uttömmande dokumentation över alla ställen mitt transaktionskontonr finns registrerat (inkl privatpersoner). Jag har haft samma kontonr sen jag var 16 år och kan det givetvis utantill till den dag jag dör eller får “åldersglömska”.

Med allt detta sagt: nu vet jag att jag kan få gratis transaktionskonto i Skandiabanken och jag både har och kan skaffa fler gratis kredit-/debitkort. Samt att det finns en god chans att Skandiabanken fortsätter vara gratis framgent, kanske många år.

Jag skulle i teorin kunna spara 468 kr/år (transaktionskonto + ett kreditkort med 70k utrymme + ett debitkort), och det är inte fy skam det.