Bäst bank för utlandsvistelse i 2 eller 3 år

Nu har det blivit så att jag och sambo ska flytta utomlands i två eller tre år (utanför EU). Inte längre än 3 iaf. Vi ska registrera oss som utvandrade härifrån.

Under den tiden som vi befinner oss utomlands vill vi inte göra av med våra svenska konton.

Nordea och Swedbank vill vi helst undvika (eftersom jag läst mycket om att de stänger ned konton om man inte bor här). Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag vet att det finns många trådar men ville höra från folk som bor eller bott utanför EU och hur det gick.

Själv är jag kund hos Handelsbanken (har frågat men inte fått svar ännu) men jag redan överväger om det är klokt att göra sånt hos en bank med stark lokal närvaro.

Bor utanför EU och har hittills inte haft några bekymmer med Handelsbanken.
Har även engagemang hos en lokal Sparbank som också funkar bra.

Hur var/är processen? De har inte ens svarat till mig när jag skickat ett meddelande till dem för 10 dagar sedan (tänkte att de skulle vilja boka något möte över detta). Skandia och SEB var ganska snabba med att svara och sa att det inte skulle bli något problem. Jag har dock varit kund hos Handelsbanken i många år och de är min enda bank, så jag skulle stanna kvar hos dem om de sa att det vore okej.

Inför tidigare utlandsflytt bokade jag ett möte och såg till att bankdosa mobilt BankID osv blev förnyat och att de skulle göra en notering om att överföringar mellan Sverige och bosättningslandet (och vice versa) var i sin ordning.
Den här vändan sa vi ingenting, och när de fick info från Skatteverket att vi utvandrat blev vi ombedda att uppdatera svaren på kundkännedomsfrågorna i internetbanken, och sedan har det rullat på som vanligt.

Har vi haft under mååååånga år utomlands utanför EU.
Så länge man svarar på bankens KYC formulär så har vi inte upplevt något problem. Ja annat än att man inte kan öppna nya konton typ.

Tipsen är väl mest att förnya korten, kolla så ev bankdosa inte går ut och se till att förnya BankID innan det går ut (anekdotiskt har det varit ett problem)

Se även till att ha en svenskt mobilnummer (tex kontantkort som du kan tanka inför Sverige besök) så att Swish funkar.

Oj okej vad bra att även Nordea/Swedbank samarbetar! Blev väl lite rädd, eftersom jag håller på att läsa att det blir många som får brev/email att (speciellt) Nordea kommer stänga av konton eftersom de inte anser att det finns någon anledning med just att de kunderna skulle ha konto hos dem.

Tanken är att vi ska förnya allt innan vi åker iväg, dvs kort, dosa, BankID, sedan är det 5 år giltighetstid som gäller så ska det förhoppningsvis inte vara något problem :slight_smile:

Sedan undrar jag om jag skulle sprida ut mina pengar över 2 banker under den tiden som vi är bortresta, men är osäker. Har alltid velat lägga alla ägg i samma korg men nu tänker jag att om av någon anledning SHTF då blir det ganska kört…

har precis fått brev från nordea i dagarna.
Har haft personkonto där sen decennier. Har varit utan avgift. Men sen ett tag kom dom på att ta ut en obligatorisk avgift på 39:-/mån. för ett “vardagspaket” som jag inte har någon nytta av - okej…
Men nu blir det värre. Så står det i brevet:
“Vi inför även en ny avgift för att täcka kostnaderna förknippade med att erbjuda service till utlandskunder. Utlandsavgiften är 65 kronor i månaden och börjar automatiskt att dras från ditt transaktionskonto den 30 juni 2025.”
Du kan läsa mera om det på Bor du utomlands och har konto hos oss? | Nordea
Eftersom jag hade kvar kontot bara för att det var smidigt förr, så tänker jag faktisk att avsluta detta. Har även konto i Handelsbanken. Även där ett slags “vardagspaket” som jag inte har haft så mycket nytta av. Men har Bank-ID där och swish (OBS: med tyskt mobilnummer! Funkar ganska bra).
Ska även försöka att hålla mitt konto på Swedbak vid liv (försummade att lämna in FACTA i tid…), bara för att jag blev tillsagd att jag som utlandssvensk inte kan skaffa ett nytt konto där.
Så jag skulle väl höra med Handelsbanken (som förhoppningsvis INTE kommer på samma tanke som nordea att ta extrabetalt från sina “utlandskunder”).
Och jag skulle glömma Nordea…

Tyvärr är verkligheten en helt annan än den bild som gärna målas upp.
Sverige har fortfarande ingen fungerande statlig e-legitimation, och konsekvensen är att medborgare görs till gisslan hos privata banker.

Så länge BankID i praktiken är en bankprodukt – och inte en statlig identitetshandling – har bankerna orimlig makt över människors tillgång till samhället. Ett bankkonto i Sverige är inte längre bara ett finansiellt verktyg, utan en förutsättning för att fungera som medborgare.

I mitt fall sade Nordea upp kontot utan förvarning, trots att jag är bosatt inom EES. Inga konkreta skäl, ingen dialog, inget proportionalitetstänk. Bara ett ensidigt beslut som får långtgående konsekvenser för vardag, ekonomi och rättssäkerhet.

Detta är inget annat än institutionellt hyckleri. Staten hänvisar till bankerna, bankerna gömmer sig bakom interna regelverk och ”riskbedömningar”, och individen lämnas rättslös i mitten.

Att Sverige 2026 fortfarande inte har infört en statlig e-legitimation är anmärkningsvärt, pinsamt och ovärdigt en rättsstat.
Tills dess fortsätter svenska medborgare att vara beroende av privata aktörer som varken är demokratiskt ansvariga eller skyldiga att ta hänsyn till individens faktiska rättigheter.

Det här är inte ett systemfel.
Det är ett medvetet politiskt misslyckande.

2 gillningar