Jag har bott utomlands i 10+ år, tjänat och spenderat EUR, investerat, ombalanserat och bytt depå ett par gånger etc.
Om jag flyttar hem skulle jag vilja behålla depån och deklarera som vanligt med gällande valutakurs vid försäljning i framtiden. Men enligt den informationen så måste man lista ut när man tjänat pengarna som investeras och räkna ut om man har gjort valuta vinst ovanpå eventuella aktievinster. Det kan ju inte finnas något sätt alls att räkna ut detta! Hur tänker Skatteverket verkligen?
Stämmer detta kommer jag att bli tvingad att sälja av och skatta utomlands istället för att vänta och i framtiden skatta i Sverige. Verkligen Skatteverket i ett nötskal som förlorar på pengar på den snålheten att skrapa in orealistiska skatter
Jag tror, men jag är inte skatte expert att så fort du köper/säljer något räknas tiden från då.
DVS om du har 100000 EUR som du tjänade år 2000 och valutan nu har ändrats så borde du skatta på valuta skillnaden.
Men om du köper aktier för dom dagen innan du flyttar hem, räknas kursen den dagen.
Men, jag vet inte, det är knäppt, som jag sa, jag argumenterade att det inte gick att räkna ut och skatteverket accepterade det, DVS min deklaration gick igenom.
Jag misstänker att detta är en lag som dom vill kunna använda om du gör för att komma undan skatt, men i ditt/mitt fall anses det vara ok.
Jag vet inte.
Jag hadde en bostad, jag ringde ock kollade, skatteverket sa att om jag sålde den efter jag flyttade hem, skulle jag inte bara bli skatt skyldig på bostadens vinst, men också på ‘valuta vinsten’ på kursen på valuten jämfört med när jag köpte bostaden.
Jag råder dig att kolla hemskt noga innan (om) du flyttar tillbakan.
Jo, det är ju rimligt och lätt att räkna ut. Värdet i kronor när man köpte och värdet i kronor när man sålde. Lätt som en plätt.
Men när det kommer till hela sin ekonomi och lista ut sist in först ut och dåvarande värde… Det är så knäppt att man totalt tappar respekten för systemet.
Tänkte på en sak, om man som född utlänning flyttar och bosätter sig i Sverige som pensionär. Ska man då betala valutavinnst på hela sitt innehav man tjänat under livet när man för över för att köpa bostad?
Hur gjorde du? Sålde för att slippa extrajobb? Vad fick du betala för din skattekonsult?
Ibland känns det som om man får spendera veckor och tusentals kronor för att räkna ut att man ska betala 250 spänn i skatt för småtransaktioner som är avrundningsfel i det hela.
Jo, men i mitt fall hade det betytt en valuta ‘vinst’ som var orimligt stor, på en vinst som jag inte tycker att jag haft!
Jag sålde bostaden, fick checken 2-3 dagar innan jag flög hem!
Jag försökte fixa allt så att jag skulle få så lite problem som möjligt.
Men min första skatte konsult, var hemskt långsamma och gav inte så bra råd, så det blev inte så optimalt.
Den andra började jag bara prata med efter jag flyttat hem, jag betalade dem 50,000+.
I mitt fall anser jag att jag antagligen tjänade pengar på dom.
Men jag hade fler ‘problem’ än vad vi talat om.
Också sådan som iallafall jag anser att jag redan hade betalt skatt för, men det var oklart i Sverige.
Jo, det jag var mest rädd för var att göra något fel av misstag, som sen fick dom att komma tillbaka och begära att jag bevisare allt men papper som jag inte längre kunde få tag i, med hemskt myckt tid och möda för att bevisa att man var oskyldig!
Tack för att du delar med dig. Hade ingen aning om skatteeffekten på valuta vid hemflytt utan trodde naivt att eftersom jag redan skattat alla räntor/kapitalvinster mm att det är en done deal. Skulle aldrig i mitt liv kunnat anta att Sverige anser sig ha rätt till “”“”“valutavinst”“”“” som aldrig ens varit SEK. Dom måste ha rökt något på kontoret…
Har inga planer på att flytta hem, men det börjar växa på sig en liten tanke. Och kommer absolut att fundera på att sälja av allt, skatta i hemlandet för att slippa problem => Sverige går miste om en rejäl vinstskatt, och sätta in på ISK när jag väl landat hemma.
Sista funderingen på dig, EU eller inte? Själv bor jag i EU och Euroland. Kanske har en viss betydelse men antagligen inte.
Ursäkta @Lingon72 att vi kapade tråden, men jag gissar på att det är relevant även för dig.
Jag bor utomlands sedan många år tillbaka. Har precis fått veta att Sparbanken Skåne nu tar 1500 per år per person för att jag skall ha pengar där. Det är mindre än de 2500 som Lingon72 nämnte, men tycker ändå att det är lite dyrt.
Någon som känner till en svensk bank som inte har sådana avgifter?
Fredrik
Verkar bara vara (eller för der mesta) i Skåne de tar ut denna avgift. Konstigt.
Men kontakta organisationen Svenskar i världen. De har sagt att de vill gärna veta hur utbrett detta är. Blir det illa kanske de kan skriva några motioner eller utlåtanden.
Beror mycket på länder. I många fall finns skatteavtal och i många fall är det som är kopplat till fastighet endast beskattt i landet där fastigheten finns (gäller uthyrning och försäljning). Det är till ex fallet för Frankrike.
Det har gått två år men fick samma brev från SpareBanken Sjuhärad om en höjd avgift. Jag avslutade omedelbart mina konton hos banken.
(SpareBanken Sjuhärad er en lokalbank och har inte samma ekonomiska styrka som stor banker som Nordea, Handelsbanken osv…)
Jag öppnade konto hos Nordea och hittills har kundupplevelsen varit mycket positiv. Registreringsprocessen var smidig och effektiv, och övergången har fungerat utan problem.
För er som undrar, så är det fullt möjligt att öppna ett konto i en svensk bank om du fortfarande har en koppling till Sverige
T.ex kan det handla om att du har familj på plats, barn, bostad, pensionssparande eller investeringar i fonder och aktier.
Men även om du saknar sådan anknytning, har du rätt att etablera en kundrelation. Bankerna får inte bara neka dig som kund utan giltig och sakligt anledning. Bara för att du har emigrerat utgör i sig ingen rättslig grund för banken att vägra dig som kund.