Hej!
Idag kör jag 100% DNB Global Indeks. Eftersom USD dollarn sjunkit till låga nivåer så överväger jag att flytta mitt innehav till en Europa fond istället. Är det rätt tänkt?
Investerare flyr ju amerikanska marknaden samtidigt som ekonomin ser dyster ut för USA.
Skall jag ändå sitta lugnt i båten, fortsätta månadsspara i min Globala fond med vikt mot USA? Eller skall jag göra ett byte som jag skrev ovan för att slippa valuta effekten?
Tacksam för goda råd.
En Europafond är betydligt smalare än din globala indexfond, på lång sikt talar forskningen för att det inte är det bästa valet.
Valutor går upp och ned så det blir en ren spekulation att köpa och sälja på detta. Om du istället tittar på lite längre tid så kan du istället se att din indexfond haft viss medvind av att dollarn stärkts.
Mer rationellt vore kanske därför att fortsätta köpa DNB Global Indeks (särskilt nu när kronan är lite starkare) och vänta ut valutaeffekten.
Med detta sagt så är det ju inte fel att ha en viss del Europa (eller Sverige) om du vill det, men kanske bättre då att börja nyspara en andel i sådana fonder än att sälja din globala indexfond i ett läget då dollarn står relativt lågt.
Jag ser att många ställer liknande frågor, och har insett att många inte riktigt förstår vad en global indexfond som DNB faktiskt innebär.
DNB Global Indeks S är en fond som följer MSCI World Index. Detta index investerar i utvecklade marknader (t.ex. Nordamerika, Europa, med flera) och är marknadsvikat (market cap weighted). Det innebär att varje lands andel i indexet baseras på dess totala börsvärde.
Fonder som följer detta index omfördelar oftast varje kvartal. Om till exempel USA:s andel av det globala börsvärdet minskar, ökar andelen för andra länder. På så sätt får du en uppdaterad och representativ exponering mot den utvecklade världens aktiemarknader.
Det är ju precis tvärtom. SEK är stark, köper du DNB Global Indeks nu så får du fler andelar. När SEK sjunker (och det gör den alltid när världen är osäker) så får du ut fler SEK (vet att det är ett tankefel, men det är lättare att övertyga).
Säg att kriget i Ukraina tar slut. Ryssarna drar sig tillbaka. Gasen flödar och det blir fred på jord.
Om det nångång du ska kötta på Global så är det nu.
För att optimera borde du investera mer i utländska aktier när kronan är som starkast. Nu är du på väg att gå på magkänslan istället, och sälja billigt och köpa dyrt. Det sämsta av två världar.
Stort tack för era kloka svar!
Jag har blivit lite klokare och sitter lugnt i båten!
Nu till en ytterligare fråga som jag spinner vidare på kring att investera.
Idag så ber jag jobbet dra 700kr/mån i extra skatt för att täcka skatten på ISK.
Är det inte bättre/klokare att sluta med ”frivillig skatt” på jobbet, och istället investera dessa i globalfonden och därmed betala kvarskatten varje år med att sälja en del av innehavet jag har?
Ja, det enda du gör är ju att betala din skatt tidigare än nödvändigt. Det optimala är att betala skatten så sent som möjligt och investera pengarna däremellan. Men:
Skillnaden är såpass liten att det antagligen inte spelar någon större roll, och
många finner det psykologiskt otrevligt att få en klumpsumma i kvarskatt, jämfört med att få tillbaka på skatten varje år.
Själv får jag alltid en rejäl kvarskatt, försöker övertyga min besvikna hjärna om att det är optimalt, betalar den med värdepapperslånet och betalar lånet med nysparande.
Hej!
Jag har lite inbillat mig att det skulle vara bättre att öka investeringen, men jag använde mig av RT verktyg för att räkna på resultatet så blev det marginellt som du skriver. Och inget är ju säkert att börsen skall gå bra på så kort tid som 1år för att täcka skatten.
Så jag kommer att fortsätta betala frivillig skatt på jobbet i fortsättningen, för att minimera kvarskatten.
Jag kommer med tiden då värdet ökar på mitt innehav att få kvarskatt på sikt.
Då kommer jag att sälja av det jag behöver för att täcka upp kvarskatten.
Inte kul att betala skatt på redan skattade pengar, men så är det.