Jag har en studieskuld på cirka 20 000€ i Luxemburg som ska vara betald om 5,5 år (typ 300€ per månad). I och med att jag tog ut hela bidraget och hela lånet men levde snålt samt jobbade extra under mina studieår, har jag nu efter 4,5 års amortering med hjälp av dessa pengar fortfarande 7000€ kvar på mitt luxemburgiska sparkonto. Ja, jag vet att det var dumt att inte investera dem tidigare, men jag började studera hösten 2008 av alla år… Om mindre än 2 år är alltså mitt sparkonto tomt och jag har fortfarande 13 000€ att betala tillbaka så då skulle jag behöva betala dessa 300€ från min lön i SEK. I dagsläget skulle det vara lugnt, men jag undrar ändå om det inte finns något smartare jag kan göra NU? Jag tänker så här:
Tänk om 300€ blir så mycket mer än 3000 spänn i framtiden och det blir tufft att betala då
I och med att jag har konton i just Luxemburg och även luxemburgisk medborgarskap, borde jag inte dra nytta av det? Jag befinner mig i Luxemburg just nu och har en tid på banken under veckan. Jag funderar på att starta ett ISK på samma bank där jag har studieskulden. Dumt att inte investera dessa 7000€. Jag har mer än så i fonder via min bank i Sverige (bl. a. i EUR)
Jag har ett AB och jobbar som tolk, ibland fakturerar jag i EUR så jag borde ha ett visst skydd mot valutakursändringar, men helst skulle jag vilja använda mina SEK i Sverige och alla EUR på studieskulden.
Hur skulle ni göra? Tack på förhand för alla tips! #mittförstainlägg
Om du beskattas i hemlandet anar jag att det reavinstbeskattas som kapitalinkomst. Alltså 30% på vinsten i Sverige. Som ett AF-konto. Jag tror (observera tror) att du därmed inte kan dra fördel av den fördelaktiga schablonbaserade beskattningen vi har på ISK i Sverige.
Välkommen till forumet och tack för en klurig fråga.
Vad är räntan på studielånet du har i EUR?
Sedan tror jag faktiskt att vi ibland trillar i fällan att vi gör en för stor grej av att saker är i olika valutor. Jag förstår dig nämligen då jag också har lite olika investeringar konton i EUR och jag drar mig för att växla och relatera till det som SEK. Det går ju teoretiskt att plocka ut pengar från ditt bolag i EUR om du vill köra EUR -> EUR. Men det hjälper oss ofta mest bara mentalt.
1,75% i ränta har jag för mig men jag betalar endast hälften av räntekostnaderna och staten tar resten. Inte farligt alltså. I och med att det rullade på i flera år utan att jag behövde tänka på det, har jag lite av ett dåligt samvete över att jag inte var mer proaktiv.
Jag studerade i Skottland och var med om valutakursändringar mellan pund och euro på 50% vilket gav en jätteskillnad (till min fördel) på hyran t.ex, därför är jag lite nojig, det var ju hösten 2008 som sagt.
Jag skulle kunna lösa ut lånet i år, SEK står sig ju bra och jag fakturerar för ett större uppdrag i EUR i juni. Kanske man ska göra det och slippa tänka på saken. Jag har inte någon skattefördel pga denna skuld.
Det som @Nightowl skrev om reavinstskatten var intressant, det måste jag undersöka vidare, om jag satsar på denna fondrobot ändå.
Dubbelmedborgarskapet kan inte hjälpa dig att skapa ISK i Sverige när du har redan skrivit ut sig från Sverige. Är det skattfri när man behåller sina värdepapper (max EUR50000 en person) i mer än 6 månader i Luxemburg? I princip beskattar du reavinst på valuta SEK:EUR. Det är bättre att du frågar skatt myndighet i Luxemburg för att säkra information är uppdaterad. Luxembourg – Taxation of international executives
Nej nej, jag är folkbokförd i Sverige och inte i Luxemburg, sedan 10 år tillbaka, så det handlar inte om någon flytt.
Jag var precis på banken, måste tydligen skaffa nån jäkla bankdosa för 700SEK för att ens komma åt mina konton och skaffa internetbank som i sin tur är knuten till denna fondrobot som de erbjuder. Vet inte om jag ens ska bry mig. Jag kan gå till banken personligen eller be min mor som har fullmakt att fixa överföringar, lånet betalas på autogiro, men det här med bankdosa från 1990-talet för 700 spänn (jag hade en sådan som tyvärr gick ut 2020) och ett ISK och en eventuell skatt på 30% på eventuella investeringsvinster på mina mesiga 7000€ är inte värt besväret tror jag.
Jag tror att jag med hjälp av alla i denna tråd har nu landat i ett beslut som jag kan leva med: att sitta lugnt i båten, tro på att SEK inte går åt helvete jämför med EUR och amortera på lånet när jag får inkomster i EUR så behöver jag inte känna att jag förlorar på valutakurser.
Tack för all input!