Hej
Tänker investera i ett semesterboende i Spanien. Min bank (Länsförsäkringar) erbjuder inte euro-konto. Vilken bank rekommenderar du/ni för att enklast sköta återkommande räkningar (el, vatten etc) på autogiro? Perfekt vore också att kunna ha gemensamt konto med varsitt kort kopplat.
Har kollat lite på Revolut och N26 men blir inte riktigt säker.
Tack på förhand!
En vän köpte lägenhet för drygt ett år sedan. Han öppnade konto på N26 och det fungerade utmärkt.
Jag har själv Revolut men har inte provat det för autogiro i Spanien. Det har dock fungerat bra för franskt autogiro för vägtullar med dosa (fulli.com) så det lär fungera för spanskt autogiro också.
Själv har jag Eurokonto på SEB sedan snart 10 år. Spanska bankar har höga avgifter och krav på dokumentation som gör att det kan kosta 1000-2000 kr per i fasta avgifter.
Vi har revoluts gratiskonto, vi fick hjälp av den spanska juristen att sätta upp allt och det fungerar klockrent. Våra räkningar dras från min mans revolutkort och jag har också ett där jag för över pengar inför semestern. Jag för över pengar i SEK med enkel överföring från min bank där jag legitimerar mig med bank-id och sedan växlar jag till EUR -inga extra kostnader. Går på mindre än en minut. Lätt att skicka pengar till min man också via deras app utan kostnad.
Enda med gratiskontot är att man bara kan växla utan avgift på vardagar och max 12.000 (tror jag, dubbelkolla på deras hemsida) SEK per månad, så ska man spendera mer pengar under en månad kan det vara bra att planera lite.
Kan också nämna att när vi åkte till Mexiko förra året så använde jag också revolutkortet men växlade över till Mexikanska pesos såklart. Fördelen var att jag kunde växla det vi behövde för några dagar i taget, så inget spill.
Tack för svar!
Tack! Vet du om det går att ha gemensamt konto på Revolut?
Om det är något problem med nivån på hur mycket man kan växla på Revolutkontot så går det också att göra en SEPA-överföring (utlandsbetalning i Euro inom EU/EES) i vanliga banken. Jag sätter in på mitt Revolut från mitt vanliga betalkonto i SEB. Det går över till avistakurs (utan valutapåslag) och kommer in som Euro på Revolut senast nästa dag.
Alla spanska banker är tyvärr unkna, men finns några som har ett onlinekonto med liten avgift, några andra har låg avgift om du sätter in en summa 550€ - 750€ månaden beroende på bank.
Revolut funkar bra och SEB eurokonto skulle jag nog kombinera R med.
Osäker, men vill minnas att de svarade rätt snabbt på våra frågor så testa deras kundtjänst. Vi är hur som väldigt nöjda. Har även kortet kopplat till min wallet i telefonen.
Rutinen i Spanien är att jag börjar varje morgon med en löprunda eller promenad längs vattnet. Sedan går jag förbi Lidl och köper färskt bröd till familjen. Sedan väcker jag dem med frukost på balkongen. Vi ÄLSKAR vårt Spanien
Ni kommer få det underbart!
Hej, du behöver få en spansk personnummer, NIE “número de identificación de extranjero” som icke-spansk.
Om bankerna, om du vill ha ett lokalt konto, som jag rekommenderar eftersom de flesta betalningar görs som en autogiro (el, vatten, gas, internet, skatter, osv).
Du får även ett betalkort och jag konstaterar att det blir billigare med växel att överföra SEK till EUR än att använda mitt svenskt kreditkort.
Gå inte till de stora, som är äkta tjuvar med sina avgifter, typ BBVA, Santander, BankCaixa.
Det finns mindre banker som tar knappast.
I Catalunya regionen, Caixa d’Enginyers funkar bra.
I sudden, typ Andalusien, har jag ingen aning.
Du kommer också att betala skatt:
(1) IBI varje kvartal, nåt mellan 1000 och 2000 kr tror jag
(2) IRNR (skatt till non resident) som blir pytteliten årsvis (jag betalar 1500 kr/år) men om du hyr ut bostaden måste du deklarera pengarna och betala skatt kvartalsvis i Spanien, sen i Sverige, där du får några pengar tillbaka om du lägger till de skatt som betalades i Spanien.
Jag hoppas, detta hjälper. Jag tror, det är bra att ha tillgångar i någon Euroland för att diversifiera riskerna med SEK.
Bra genomgång av skatter som man måste betala när man har fastighet i Spanien.
Några kommentarer på det övriga.
NIE måste du som utlänning ändå ha för att köpa en fastighet i Spanien.
Det finns debetkort utan valutapåslag som inte kostar något i fast avgift (Northmill, Revolut) så du måste inte skaffa ett spanskt kreditkort.
Som utlänning med spanskt bankkonto måste du uppdatera din status som icke-resident vartannat år och även uppdatera passinformation. Därför är det oftast enklare att använda en svensk bank (SHB och SEB är de enda svenska bankerna som erbjuder privatpersoner Eurokonto som fungerar med spanskt autogiro). Det går också att använda internationella internetbaserade banker inom EU som Revolut eller N26.
Jag har själv lägenhet i Katalonien (Catalunya) sedan 15 år och började med spanskt bankkonto. När avgifterna gick över 1000 kr per år öppnade jag Eurokonto på SEB. Fungerar perfekt!
Låter perfekt!
Tack för all info😃. Blir nog Revolut!
Går på Malta iaf – vet inte om de erbjuder det i Sverige eller ej.
Nej, det går inte.
Låter härligt!
![]()
Vi kollar på norr om Alicante. Var har ni landat i Spanien?
Spännande! Var blir det nånstans i Spanien? ![]()
Har själv span på norr om Alicante
Vi har nog tittat på de flesta ställena med max 1h transfer från internationell flygplats men uteslöt ganska snabbt området kring Malaga, jag insåg att samma lägenheter man kunde få i södra Alicante var nästan en miljon dyrare där, även om man gick ifrån de “hippa” städerna. Jag hade gärna haft ett quatrohus men min man talade mig ur det, skönt att bara kunna stänga om sig när man åker och mindre risk för husockupanter.
Våra krav var:
- Minst två sovrum, gärna även två badrum
- pool
- gångavstånd till bra restauranger
- gångavstånd till matbutik
- liv och rörelse året runt, vill inte att det ska kännas dött på vintern.
- stor balkong
- gärna gated community, inbillar mig att det är mindre risk för ockupanter då
Närhet till havet var inte ett krav men med lägenheten vi landade i ligger bara 400 m från vattnet, så det blev en bonus.
Jag har hört otroligt mycket om områderna norr om Alicante, naturen ska vara magisk, men Benidorm och Calpe blev lite för dyrt (vi hade en maxbudget på 150.000 Euro) och vi hittade inte riktigt något som uppfyllde våra krav på de mindre orterna.
Så, efter mycket letande hittade vi en lägenhet på gränsen mellan Punta Prima och Playa Flamenca, söder om Torrevieja. Så det är vi och alla blå-håriga pensionärer
Skämt åsido är det väldigt blandat med åldrar, känns som att allt fler yngre köper numer. Det enda jag kan ha åsikter om är att naturen är ganska flack och tråkig så vill man uppleva den får man ta sig med bil.
Jag skrev på någon annan tråd att köpa i Spanien var nog det sämsta ekonomiska beslutet jag någonsin tagit men det bästa rent känslomässigt. Det är så otroligt skönt att ha sitt där nere, verkligen som att komma hem fast utan stressen av kraven man har hemma. Vi åker med handbagage, vi har allt vi behöver redan. Tror ni kommer älska det och som sagt, jag tror att områdena norr om Alicante är underbara!
Wow låter både härligt och klokt det ni landat i ![]()
Men varför tycker du det är en sämre investering? Glöm inte att även det känslomässiga räknas dvs att man är lycklig o glad av att vara där (precis som du skriver). ![]()
Vi kollar runt Dénia / Xavea. Gillar området, grönt.Finns för den budgeten på mellan 140-185 tusen euro.
Jo det går
Vi kollar än så länge väldigt brett från Estepona till Barcelona😃
Har ungefär samma kravspecifikation som Angelica ovan. Kanske med tillägg stor balkong/terass.
Ekonomen i oss säger runt Alicante, Vi är inte purunga, så att slippa gå/cykla i backar är ju ett plus.
Troligen kommer snart tågförbindelse Hamburg - Barcelona, kan vara något att ha i åtanke också…