Estepona är ett underbart område. Familjen har haft lägenhet där i över 10 år. Kolla La Duquesa området!
Katalonien söder om Barcelona är jättefint. Klimat ungefär samma som Costa Blanca och Costa del Sol men lite mer regn på vinterhalvåret. Ändå varmare hav än Costa del Sol och inte lika heta topptemperaturer på sommaren. Är ofta där runt nyår och är jättenöjd.
Har själv varit både i Estepona och Albir flera gånger och sett omgivningarna. 2002 åkte vi till la Rapita (200 km söder om Barcelona) och det var kärlek vid första ögonkastet. 2009 köpte vi lägenhet där. Men det är mycket känslor och mindre rationalitet kring hur man uppfattar olika orter.
Ja, det blir att åka runt och kolla. Tack för tips!
Ser fint ut!
Vi har haft i Alicante i ca 5 år nu, underbart! Vi körde Revolut först men autogiron hos vissa motparter funkar bara med spanska banker (dvs ej Revolut) så vi öppnade lokalt för att slippa ha 2 banker.
Ni som köper, bor eller hyr ut i Spanien. Pratar ni Spanska? Om inte, hur fungerar det med det administrativa? De gånger jag varit i Spanien har det verkligen varit det minst engelsktalande landet och att hålla på med regler, registrering och skatter känns skrämmande utan ett ord spanska ![]()
Du kan skicka svenska kronor, låt revolut göra växlandet. Blir billigare så ![]()
Jag har kollat på de överföringar som jag har gjort. Det är inget påslag alls.
Detta låter ju väldigt intressant, har du nån länk om detta? Har sett förslag på Amsterdam-Barcelona men inte från Hamburg. Vore väldigt trevligt att kunna ta sig ända till Spanien med bara ett enda byte i Hamburg.
Vad har du jämfört med? ECBs kurs? Revoluts kurs? Kikade lite snabbt och SEBs kurs ser bra ut
Google…
Kollade och källan där är Morningstar. När jag jämförde så låg SEBs kurs på samma med två decimaler t ex 11,43…
Inga extra avgifter skrivet men växlingskursen brukar vara sämre. Lite som när man växlar på forex ”utan avgifter” ![]()
Åtminstone var de så när jag jämförde senast.
Kollade nu igen, avistakursen för idag ser ut att ge 1000€ för 11 278,7kr.
Revolut ger de för 1 121,77kr.
Ingen jätteskillnad, men ändå!
Vad är grejen med husokupanter?
Är det ett stort problem i Spanien?
Det där fick mig att kolla en gång till. Jag har gått igenom alla mina betalningar sista halvåret och jämfört. Jag har varit för kategorisk och har fel i påståendet att det inte är något påslag. Det visar sig att det verkligen varierar. Avistakursen tycks vara klockslagsberoende (en dag hade jag två betalningar med olika valutakurs). De två första hade SEB faktiskt bättre kurs än historisk dagskurs från Google (Morningstar). Övriga har ett påslag mellan 0,22 och 0,99 %.
Jag ska kolla och göra två överföringar, en i SEK och en i Euro och jämföra kurserna.

Du kan se kursen här: Valutakurser – Avista (överföringar) | SEB
Så behöver inte göra en överföring. De är säkert en fast kurs med påslag över dagen, medans revolut är live kurs. Så rör de på sig mycket kanske seb kan vara billigare. Lite samma som de kan bli med bankkort
Hej
Du kan läsa här:
Nice! (Tio)
Jag har ingen statistik att luta mig mot men tror inte att det är jättevanligt. Något vanligare verkar det som i Marbella-området eller så har det bara fått mer uppmärksamhet där. OM man råkar ut för det är det dock tydligen en mardröm som kan ta år och stora kostnader att komma ut ifrån då lagen inte stödjer att du bara kan vräka en person hur som helst, oavsett hur personen tagit sig in i lägenheten. Det måste vara en rättslig process med en dom om jag förstått det rätt för att du ska kunna bli av med dina inneboende. Under tiden är du som ägare skyldig att fortsätta betala allt medan ockupanten fortsätter leva gratis. När de lämnar -ibland år senare, har de ofta förstört hela lägenheten/huset och sålt allt av värde.
En alternativ marknad har tydligen växt fram där man hyr in några stora muskelberg som “övertalar” personerna att flytta ut.
Min brorsas villa i torrivieja är ockuperat sen länge, helt sjukt!!! Så var lite försiktiga!
Jag pluggar spanska en stund varje dag. Känns respektfullt och roligt att kunna språket. Men än så länge kan jag bara läsa enklare barnböcker/föra enkla konversationer med en spanjor som pratar långsamt och är långt ifrån en nivå där jag förstår officiella dokument. Där vi är osäkra får vår spanska jurist lösa. Överpris såklart, men det har hänt max ett par gånger att vi behövt deras hjälp.