När det gäller valuta är det bästa alltid att ta ut pengar i bankomat i något land där denna valuta är den officiella. Ska man ta ut USD är det bästa därför sannolikt att ta ut pengar i en bankomat i USA. På vissa ställen finns åtskillnad mellan bankomater där vissa av dem är avgiftsbelagda och andra inte. Det kanske också kan finnas variation i växelkurser mellan olika bankomater.
Just USD är idag reservvaluta och används i betydligt fler länder än bara USA. Det gäller inte minst ett antal länder i Afrika. I dessa länder är de lokala förhållandena inte de allra bästa. Det kan finnas höga lokala avgifter, beloppsgränser vid uttag, återkommande kontantbrist, säkerhetsproblem etc.
Om man behöver ta ut USD kontant utanför USA, alltså i Sverige eller Europa, vad är det bästa stället? Finns det något kort, växlingskontor, medlemskap, smart knep eller något annat som man bör skaffa för att kunna ta ut USD kontant på ett vettigt sätt utanför USA? Avgiften blir förstås högre än i USA men kan ändå bli bättre än på andra ställen.
Revolut är klart billigast, där kan du växla 10000kr per månad avgiftsfritt med baskortet som är gratis. Du växlar då till USD i appen till Visa kurs utan påslag vilket är det billigaste alternativet. Insättning sker via banköverföring eller från kreditkort. Planerar du i god tid kan du alltså i förväg växla det belopp som behövs för en resa och betala med kortet. Har för mig att du även kan ta ut 2-3000 avgiftsfritt i månaden.
Kursen man får nuförtiden är ”Revolutkurs” vilket är mid-market med ett visst påslag. Så tyvärr inte avgiftsfritt även om det är en av de bättre växlingskurserna man kan få.
När Revolut kom hade de samma kurs som bankerna växlade till vilket borde vara ungefär mid-market
Om du överskrider din uttagsgräns utan avgifter debiteras du 2 % av uttagsbeloppet eller en avgift på 10 kr (det som är högst) för varje uttag under den löpande månaden. Här är uttagsgränserna per paket: Standard: 2 000 kr (eller 5 uttag, beroende på vad som uppnås först)
När jag var i Japan tog jag ut japanska yen avgiftsfritt. I USA tar man ut USD. Om revolut har vietnamesiska pengar vet jag inte. Att ha och betala med hårdvaluta istället för lokal valuta tror jag är en förlustaffär i dagsläget, men jag kan ha fel, ge gäna erfarenhetsåterkoppling på det och inte hörsägen.
I Sverige kan man inte ta ut USD eller någon annan valuta än SEK ur automarerna numera. Har för mig dock att SEB på vissa automater hade euro, men använde man sitt revolut kort eller utländskt kort med euro på så växlade SEB först till SEK och sedan till EUR virket innebar 2 växlingsavgifter och klirr i kassan för SEB.
Förstår inte innebörden i detta. Frågan handlar om att ta ut kontanter. Att kunna växla digitalt är meningslöst.
Att kunna ta ut mindre summor utan avgifter från Revolut är meningslöst eftersom det tillkommer avgifter när jag gör uttaget. Det är sannolikt billigare att ta ut en högre summa med avgift, omräknat till faktisk växelkurs netto.
Har du jämfört detta? Jag minns att jag tog ut EUR eller USD (minns inte vilket) för rätt länge sedan. Den kursen jag fick då var inget vidare. Dock kan det ju ändå vara bättre än andra alternativ.
Jag tog ut GBP kontanter på bank automat 2022 och samma bank automat fanns EUR och SEK. Det var i Stockholm området. Jag kunde se valuta kursen direkt när jag tog ut kontanter. Då såg jag valuta kursen var bättre än Forex.
Det finns fortfarande bank automat folk kan växla USD.
Risk att det blir snurrigt detta då Bankomat är ett företag som driver bankomater.
I utländsk bankomat är det kortets avgifter för att ta ut kontanter plus eventuell avgift från utländska bankomatföretaget.
För en svensk bankomat från Bankomat tycks det vara avgiftsfritt fast en kass växlingskurs. Antar att det dras som Sek från bankkontot, dock ser jag att det står Valutadag på transaktionen också.