Billigaste sättet att flytta USD till svensk bank

Hej! Någon som vet vilken bank (eller annan metod) som erbjuder den billigaste tjänsten att flytta USD till svensk bank. Via mitt jobb har jag ett aktiesparprogram som faller ut som aktier i bolaget på en amerikansk platform. När dessa aktier säljs får jag en likvid i USD som jag vill flytta till svenska bank och då minimera växlingsavgifter och dylikt till SEK. Är det någon som har kunskap/råd i den här frågan?

Under tiden jag bodde i USA (2014-2016) så nyttjade jag TranserWise, numera Wise - https://wise.com/, för att överföra pengar åt båda hållen. Jämför med vad bankerna kunde erbjuda så var det både enklare och med mindre påslag på växelkursen. Men det var ju ett tag sedan.

Prata med banken. Är du provate banking kund borde du kunna förhandla dig till en bättre kurs/växlingssvgift.

Som sagt, kolla med banken vad du får för växlingskurs av dem.
Låter jag den amerikanska banken göra växlingen (dvs, jag gör överföringen i euro) får jag väldigt fördelaktiga växlingsavgifter gentemot andra alternativ.

Alternativet jag använder mig av själv är genom min nätmäklare InteractiveBrokers (IBKR). När jag ska föra över pengar från mitt amerikanska bankkonto så sätter jag in dessa på mitt IBKR-konto, växlar till SEK, sedan för över det till mitt svenska bankkonto. Avgiften är förmånlig (2 USD för växlingar upp till 100,000 USD, därefter 0.2 baspunkter av totala beloppet) och spreaden är nästintill obefintlig (ofta några få baspunkter). Det tar lite extra tid dock (överföring till IBKR runt 1 bankdag, trade settlement 2 bankdagar, överföring till svensk bank runt 1 bankdag) och endast en utgående överföring per månad är gratis.

Har inte lyckats hitta något som kan matcha detta i kostnad för rimligt stora överföringar på säg 10k USD (avgift+spread på runt 5 baspunkter eller 0.05%). För större överföringar så närmar man sig istället 3-4 baspunkter.

1 gillning

Tack! Detta ska jag undersöka!

Tack! Detta ska jag undersöka. Det verkar landa på en avgift om ca 0.5%

Det går att gratis öppna valutakonto för USD hos t.ex Avanza och sen föra över USD dit och sen köra manuell växling, det blir typiskt sett runt 10x lägre kostnad än automatisk valutaväxling (edit: hos storbank). Valutakonto kräver dock godkänd kredit och kontakt med kundtjänsten.

Är du verkligen säker på att det är 10x lägre kostnad (vilket alltså skulle motsvara runt 0.025%)? Den information jag hittade var att totala kostnaden fortfarande hamnade på minst 0.15%. Det är såklart billigare än deras automatiska som alltid kostar 0.25%, men inte i närheten av 10x. Sen tjänar man ju en del på att man inte behöver göra växling vid varje köp/sälj om man fortsätter att använda USD såklart, men det är inte relevant för trådstartarens frågeställning.

1 gillning

Ursäkta, det var ett slarvigt generaliserand av mig, jag hade storbanker i åtanke när jag jämförde. Du har rätt att hos Avanza är skillnaden mindre. Sälj/köp kurser för manuell USD är i skrivande stund 10.3844 resp 10.3936 hos Avanza vilket ger en spread på 0.09%. Automatisk växling har spread på 0.5%, så en skillnad på ca 5.5x hos Avanza för USD, men på vanlig storbank kan det ofta vara betydligt dyrare än så.

1 gillning

Du jämför två riktningar, dvs både köp och sälj, för automatisk (0.5%) med en riktning för manuell (0.09%). Siffran 0.09% bör sättas i relation till 0.25% och inte 0.5%.