Då jag ursprungligen är från Tyskland har jag en del sparande kvar i Tyskland som tyvärr ligger orörda på ett vanligt sparkonto som fortfarande bara ger 0,5%. Nu när räntemarknaden har ändrats och mitt ekonomiska intresse har väckts har jag funderat på att flytta pengarna till Sverige och investera de här eller reducera helt enkelt vårt bolån. Orörd får de i alla fall inte ligga kvar i Tyskland. Fasträntekonton med bindningstid på några år ger mindre ränta i Tyskland än i Sverige. Utöver detta är det också en aning mer komplicerat att öppna ett nytt konto där men omöjligt är det inte. Utöver det har fondsparande med ffa räntefonder kvar i Tyskland där jag fortfarande månadssparar men inte vill lägga till eller ändra nåt.
Men till min amatörfråga: Finns det någon nackdel att flytta pengarna till Sverige? Utöver en bankavgift? Jag tänker på att man pratar om att kronan är svag? Är det då inte en fördel att till och med flytta Euros till Sverige?
Jag tror man måste försöka tänka på vilken valuta man tänker använda för kostnader i framtiden. Det är kanske svårt att veta. Om man tror att man kommer betala kostnader i Euro i framtiden kan det innebära en extra valuta risk om ens investeringar är knutna till SEK (vissa räntefonder eller sparkonto tex). Tror du att dina framtida kostnader kommer vara mestadels i SEK kan det innebära lägre risk att knyta tillgångar till den valutan. Om man inte är så orolig över extra risk så kanske det inte spelar så stor roll.
Jag tycker du resonerar rätt men beslutet beror nog på tidshorisonten.
Om du tänkt återvända till Tyskland inom några år så hade jag inte flyttat pengarna dels pga det @Fnorrbart skriver men också för att du kan utsätta dig för rätt mycket admin mht beviskrav på var pengarna kommer ifrån. De nya EU bankreglerna. Snarare hade jag investerat dem i Tyskland på ett annat sätt, mer långsiktigt, alltså aktiefonder.
Om du tänkt stanna i Sverige under överskådlig tid. Då hade jag flyttar dem. Överskådligt tid mer än 5 år åtminstone, för mig.