Att göra lista inför hemflytt till Sverige

Bor nu i ett EU land och har mitt sparande i Euro. Behöver kapitalet för att skaffa bostad. Räknar med att behöva hyra bostad en tid innan jag hittar någonstans att bo permanent. Jag har tänkt flytta närmare vännerna som alla (tyvärr) bor inom Storstockholm. Så typ en liten etta i Nynäshamn eller Upplands-Bro…har inte råd med mer.

Kommer att flytta först när jag är pensionerad och perspektivet är om något/några år. Beroende på jobbstatus och hälsostatus.

Finns det några fördelar/nackdelar med att börja spara i Sverige redan? Euron är väl säkrare att spara i men någon gång måste jag våga språnget och växla till kronor.

Tacksam för råd!

Har inte just nåt bra svar på frågan, kanske läge att höra av sig till några svenska banker och höra vad de rekommenderar?

Ett tips kan dock vara att ställa sig i flera bostadsköer utanför Stockholm i t ex Håbo, Sigtuna, Uppsala osv om det inte är gjort, och kanske även skaffa ”förturs”-medlemskap hos de stora brf-byggföretagen.

Ett annat tips är att se till att spara så mycket dokumentation som möjligt från banker, skattemyndigheter och arbetsgivare (t ex lönespecar) så att du kan visa svenska banken var pengarna kommer ifrån när du flyttar hem.

Tillägg: Föreningen Svenskar i Världen har en bok med råd för hemvändande utlandssvenskar, kanske kunde vara något?

1 gillning

Är det bättre att flytta Euro till Sverige först när jag ska flytta tillbaka? Har sparandet utspritt på några olika låsta konton i Weltspar nu.