Jag jobbar som pilot och kommer med stor sannolikhet att bo och arbeta utomlands inom en snar framtid. Av den anledningen känner jag mig tveksam kring hur ska tänka kring ett långsiktigt sparande. Vill helst spara långsiktigt på ett ISK hos LYSA men inser såklart problematiken med det. Just nu lutar det mest åt Norge men är även sugen på USA i framtiden.
Till den stora frågan: hur gör man i detta fall och hur ska man tänka??
Är det bara att sälja nuvarande ISK-tillgångar och flytta över allt till respektive lands institut som tex Kron ifall Norge blir aktuellt? Hur hade ni resonerat?
Du behöver ju inte flytta pengarna från Sverige. Däremot kan du behöva se över sparformen och banken du valt beroende på hur din situation förväntas bli.
Skattestatus är viktigt att förstå för det påverkar vilken sparform man kan/vill ha.
Obegräsat skattskyldig förblir man i Sverige även som ”utskriven” (ej folkbokförd i Sverige) typiskt om man har partner, barn, någon form av boende (uthyrd eller ej), företag kvar i Sverige. Då betraktas man ha vesäntlig anknytning till Sverige.
Begränsat skattskyldig blir man om man inte har något vesäntligt kvar i Sverige.
ISK fungerar / beskattas som vanligt med schablonskatt om man är obegränsat skattskyldig.
Blir man däremot begränsat skattskyldig så hanteras ISK som ett Aktiefond konto / Depå där varje försäljning måste deklareras i svenska årliga deklarationen (går men meckigt)
Kapitalförsäkring kan vara ett alternativ. Beskattas med schablon oavsett skatteststus. Men man måste kolla hur kapitalförsäkringar hanteras i andra landet man ska bo i. Problemet med KF är att de i vissa länder dubbelbeskattas - dels i Sveriges och dels i andra landet. Så inte helt lätt att veta om man inte vet exakt vilka länder det kan handla om i ens framtid
LYSA - har jag för mig - kan inte hantera utlandsskriva oavsett skattestatus så jag skulle tro att du måste flytta därifrån. Ping @Lysa som kan ge definitivt svar.