Jag jobbar som pilot och kommer med stor sannolikhet att bo och arbeta utomlands inom en snar framtid. Av den anledningen känner jag mig tveksam kring hur ska tänka kring ett långsiktigt sparande. Vill helst spara långsiktigt på ett ISK hos LYSA men inser såklart problematiken med det. Just nu lutar det mest åt Norge men är även sugen på USA i framtiden.
Till den stora frågan: hur gör man i detta fall och hur ska man tänka??
Är det bara att sälja nuvarande ISK-tillgångar och flytta över allt till respektive lands institut som tex Kron ifall Norge blir aktuellt? Hur hade ni resonerat?
Du behöver ju inte flytta pengarna från Sverige. Däremot kan du behöva se över sparformen och banken du valt beroende på hur din situation förväntas bli.
Skattestatus är viktigt att förstå för det påverkar vilken sparform man kan/vill ha.
Obegräsat skattskyldig förblir man i Sverige även som ”utskriven” (ej folkbokförd i Sverige) typiskt om man har partner, barn, någon form av boende (uthyrd eller ej), företag kvar i Sverige. Då betraktas man ha vesäntlig anknytning till Sverige.
Begränsat skattskyldig blir man om man inte har något vesäntligt kvar i Sverige.
ISK fungerar / beskattas som vanligt med schablonskatt om man är obegränsat skattskyldig.
Blir man däremot begränsat skattskyldig så hanteras ISK som ett Aktiefond konto / Depå där varje försäljning måste deklareras i svenska årliga deklarationen (går men meckigt)
Kapitalförsäkring kan vara ett alternativ. Beskattas med schablon oavsett skatteststus. Men man måste kolla hur kapitalförsäkringar hanteras i andra landet man ska bo i. Problemet med KF är att de i vissa länder dubbelbeskattas - dels i Sveriges och dels i andra landet. Så inte helt lätt att veta om man inte vet exakt vilka länder det kan handla om i ens framtid
LYSA - har jag för mig - kan inte hantera utlandsskriva oavsett skattestatus så jag skulle tro att du måste flytta därifrån. Ping @Lysa som kan ge definitivt svar.
Flytta med pengarna till utlandet har vi aldrig gjort för avsikten har alltid varit att en dag återvända till Sverige. Jag skulle bara ta med pengarna om jag emigrerade mer permanent. Det är inte helt lätt att flytta större summer internationellt pga banklagar.
Så, hur ska man göra då? Ja det beror på
Det vanligaste scenariet när man flyttar ut är att man har någon typ av bostad kvar i Sverige (hyres, BRF, villa - uthyrd eller ej) och då betraktas man vanligen som obegränsat skattskyldig = ISK beskattas med schablon som vanligt. Banken måste dock kunna hantera en som ”utskriven men obegränsat skattskyldig” vilket de allra flesta banker kan. Jag hade kollat med min huvudbank och kanske då flytta investeringarna dit.
Skulle man bli begränsat skattskyldig = ISK hanteras som AF/Depå så får man helt enkelt se till att minimera transaktionerna, tex helt undvika att sälja och ha fonder som inte ger utdelning så blir det inte mycket jobb.
Notera att ISK kontot är detsamma bara att banken hanterar det som ett AF/Depå. När man flyttar hem och banken får signal från Skatteverket/Folkbokföringen att man är skriven i Sverige igen så återgår det att beskattas med schablon.
Jo, man kan behöva göra det ändå då t.ex. nätmäklarna inte slutar skicka info till Skatteverket. Men man behöver bara begära befriad från skatt under övriga upplysningar eftersom man är begränsat skatteskyldig. Det kan också gälla värdepapper som man fortsatt är skatteskyldig för (som svenska aktier under 10 år efter man blivit begränsat skatteskyldig) osv.
Jo de första 5 åren åtminstone före personnumret ersätts med GD nummer och sen blir det väl någon punktskatt som inte kräver deklaration för kapital i Sverige. Begränsat innebär ju inte noll, tyvärr då
Jo, jag var kanske något kortfattad i mitt inlägg. Det finns ju massor av anledningar till att man kan behöva deklarera i Sverige som begränsat skattskyldig, t.ex. om man äger fastighet.
Frågan var specifikt om att deklarera försäljningarna på ISK, eller depå (förutsatt att de inte faller under 10 års regeln).
Tack för ett trevligt välkomnande och ett utförligt svar! Vad tror du om att köra KF och spara i DNB global indeks s om man bor och jobbar i Norge?
Kan man fortfarande göra insättningar på ett ISK-konto om det övergår till en AF-depå medans man är utomlands? Tänker även att så länge man inte säljer något av innehållet under tiden slipper man väl betala 30% skatt?
För att kunna schablonbeskattas på ett ISK behöver din primära skatterättsliga hemvist vara i Sverige. Om du bor utomlands men Skatteverket bedömer att du primärt skattar i Sverige, kan du fortfarande vara kund hos oss. Om så inte är fallet går det tyvärr inte att vara kund, eftersom vi inte hanterar den skatterapportering som skulle krävas för det.
Det ska tilläggas att den primära skattehemvisten vanligtvis avgörs av vart du bor, men undantag finns. Därför rekommenderar vi våra kunder att ta kontakt med Skatteverket i samband med utlandsflytt för att reda ut deras skattehemvist och hur det påverkar deras sparande hos oss. Men skulle det vara så att du flyttar till USA, eller på något sätt klassas som en US-person, kommer du dessvärre inte kunna vara kund hos oss framöver.
Att tänka på om man bor utomlands men skatteverket tycker att man är obegränsat skatteskyldig och ska skatta i Sverige och ISK är OK, så kan ditt nya hemland också tycka att du ska skatta där, därmed får du deklarera vinster vid försäljning eftersom med all sannolikhet finns inte ISK i deras vokabulär. Om inget skatteavtal finns så blir det dyrt.
Jag utgår från att man måste säga till banken att göra det? Det borde ju utlösas en kapitalskatt på vinsten man gjort medans kontot varit en vanlig depå fram tills det blir ISK igen?
Och när jag tänker på det, blir det då inte en “insättning” på ISK igen med den ökning av värdet/schablonintäkt/skatt det innebär?
Ok. Jag tänker att det kan aldrig stämma. Tänk dig du har en miljon i en global indexfond. Den växer och växer utan att du betalar skatt (ingen försäljning, ingen schablon), sedan sätter den i ISK och direkt säljer.
Staten har missat mycket skatt under tiden fonden inte var ISK…
Har man en depå som man konverterar till ISK från första början utgår väl kapitalskatt?
Men har det funkat för dig så är det ju bra. Systemen är så krångliga inte ens skatteverket vet hur det funkar misstänker jag.
Ja alltså är man begränsat skattskyldig i Sverige så är det ju andra faktorer som påverkar - det andra landets skattelagar, utformningen av dubbelbeskattningsavtalet, vilken typ av tillgångar man bäger och när man köpt dem.
Det kan alltså vara så att ev skatt kan behöva betalas i andra landet om det inte beskattas i Sverige.
Vi behövde inte skatta för icke-realiserad kapitalvinst under depåtiden. Osäker på om det berodde på att andra landet helt enkelt inte beskattade icke-realisera kapitalvinster dvs Sverige kunde inte ta skatt enligt dubbelbeskattningsavtalet och andra landet skattade inte för icke-realiserade.
När vi sedan återinträdde som obegränsat skattskyldiga så trillade kapitalet in i ISK igen och vi löd då under svensk schablonskatt.
Eller har någon på Pwc och SKV helt enkelt missat så det blev fel. Gud vet
Internationell skattelagstiftning är en snårskog där man bör ta hjälp så det blir rätt och så bra som möjligt för en.
Absolut. Problemet är att ta hjälp oftast är orealistiskt dyrt för en normal privatperson med lön. Och tar man hjälp och de gör fel är det en själv som lider för det med straffavgifter mm.
Skulle vilja ha hjälp att räkna ut vorabpauschale på min svenska depå, den landar väl på ett par hundra euro max. Skulle jag gå till en skattesnubbe som kan läsa utdrag på svenska eller få det översatt till tyska kostar det säkerligen flertalet tusen euro, för att han ska säga att jag ska betala ett par hundra i skatt… Inte realistiskt alls.
Har du pwc? Hur hittade du någon som du litar på, kan din specifika situation? Får man fråga, eller fråga får man, vill du säga vad det kostar i ungefär?
Jo, det stämmer faktiskt. Att gå från obegränsat till begränsat skatteskyldig (eller vice-versa) triggar inga försäljningar utan förändrar enbart hur tillgångar på ett ISK skattas.
Man kan mig veterligen inte konvertera depå till ISK, men jag antar att du menar flytta värdepapper från depå till ISK? I dessa fall räknas det som en försäljning (om man är obegränsat skatteskyldig i Sverige).
Däremot tror jag inte detta stämmer tyvärr:
Jag skulle inte utgå från att anskaffningsvärdet är något annat än just anskaffningsvärdet. Man kan ju såklart komma runt detta genom att sälja/köpa innan man blir begränsat skatteskyldig.
För oss har det ingått i tjänsten. Om det inte ingått som standard i avtalet så har vi insisterat på det.
Sen räcker det ofta att ha hjälpen både i andra landet och Sverige ett par år så kan man replikera det själv därefter.
Visst är det dyrt att betala det själv men jag tänker att det kan bli ännu dyrare om man gör fel och får problem.
Upplever SKV som lättjobbat. Bra att ha att göra med och man kan resonera med dem hur det bör vara. Inte alltid lika lätt i andra landet, speciellt om man inte kan språket flytande
Det där låter som världens största loop-hole. Då sätter man allt på ISK, flyttar utomlands och kommer hem om 20 år innan man säljer. 20 års uppgång utan skatt
Om man inte säljer så är det oftast minimalt, iallafall försvinnande lite i motsats till ISK. Tex som Tysklands Vorabpauschale som tas ut årligen på alla fonder.
Eller så köper du fonder på depå, säljer aldrig, flyttar utomlands och ser till att bli begränsat skatteskyldig. Välj ett land utan kapitalskatt. Sälj och skatta totalt 0 kr.