LYSA med risk för byte längre fram? Eller Nordnet hela vägen?

Hej,
Jag hade tänkt börja spara i LYSA. Men så ser jag att man inte får göra det som skattepliktig i USA. Min man är svenskamerikan (och kan därmed inte öppna lysa konto) men jag är ännu inte amerikanskmedborgare eller har green card så jag borde kunna det. Jag tänker dock att det inte är omöjligt att jag någon gång i framtiden kommer skaffa greencard och blir då, om jag förstått det rätt, skattepliktig i USA. I så fall kommer jag att behöva flytta mitt sparande till t.ex. Nordnet som accepterar att man är skattepliktig i USA. Därmed har jag tänkt att de tär lika bra att köra på Nordnet från början. MEN så inser jag att jag inte kollat upp det, bara tänkt att det är dumt att behöva flytta sina pengar, att det förstör långsiktigheten. Kanske behöver jag flytta dem när de precis sjunkit i värde, vilket vore synd… väl? Samtidigt kommer jag ju i så fall återinvetera den på Nordnet enligt portföljtänket som fins här på rika tillsammans. Vore tacksam för input kring hur jag ska tänka kring detta. LYSA så länge det går o sen byta eller hellre köra på Nordnet på en gång. För-nackdelar? Risker? osv
Tacksam för input, info o tankar i frågan…

Just detta bör inte spela någon större roll under förutsättning att du investerar pengarna direkt igen

1 gillning

Hej,

Prata med en skattejurist. Det är en riktig snårskog med utlandsflytt. Å ena sidan sägs det hos vissa banker att man inte kan ha ISK som utflyttad, men å andra sidan kan man hos andra banker behålla och fortsätta ha ISK om man är fortsatt obegränsat skattskyldig i Sverige (tex om man fortsatt äger fastighet i Svedala). Men då blir frågan hur det nya bostadslandet beskattar de reavinster man gör på sitt ISK….

Såhär tänker jag - om nya landet inte har reavinstskatt, och du är fortsatt obegränsat skattskyldig - kör på ISK. Annars skulle jag använda det nya landets möjligheter till att spara och investera på ett skatteeffektivt sätt.

Mvh

F

1 gillning