Sparande vid flytt utomlands

Spännande tråd. Är själv också sugen på att dra utomlands fram mot sommaren för jobb och nya äventyr. Just nu lite oklart vart det blir, men funderar på Tyskland, Schweiz eller UK. Gör det stor skillnad i de svenska myndigheternas approach mot en beroende på om man flyttar inom EU eller utanför (2 sistnämnda tex även om CH har speciella EU-avtal)?

Har en fastighet jag ärvde från min pappa som kommer ligga kvar på mitt namn när jag flyttar. Innebär det att jag till 100% sannolikhet kommer bli obegränsat skatteskyldig?
Har några indexfonder på en ISK hos Avanza, samt LF Global på ISK hos Nordnet som mitt privata sparande.
Tänker att de bara får tuffa på med schablonskatt genom åren jag är borta. Flyttar med tanken att jag förmodligen återvänder i framtiden, men sånt är svårt att veta, mycket kan hända i livet.

Du kan bli begränsat skattskyldig ändå om du gör rätt. Om det är en industrifastighet som du inte hyr ut eller en hyresfastighet och du överlämnar all fastighetsskötsel och administration till ett företag, exempelvis Samhall. Om det är en sommarbostad som du inte hyr ut eller använder mer själv än du hyr ut den. Observera att du kan begära förhandsbesked för några tusenlappar.

Om du gräver djupt i Skatteverket.se så finns det exempel på olika typer av riktiga fall som blivit någon slags juridisk praxis för begränsat skattskyldig men ändå avgörs de från fall till fall. Ett exempel är att den som behåller en bostadsrättslägenhet i Sverige att endast använda vid besök i Sverige får oftast avslag men den som säljer av sin bostad vid utlandsflytten och blir godkänd som begränsat skattskyldig kan senare köpa en bostadsrätt för tillfälliga besök i Sverige och behålla sin status som begränsat skattskyldig. Man kan även få avslag om man magasinerar sina möbler med avsikten att återvända till Sverige.

Det är helt sjukt hur Sverige kan anse sig ha rätt till 25% av din inkomst, därför att du bara betalar 5% inkomstskatt i landet du bor och du har plan på att återvända någon gång i framtiden.

Att skatten är 5% där p.g.a. anledningar och andra kostnadsutslag etc. där du bor spelar ingen roll. 30% skatt ska det vara, och betalar du inte det ska Sverige ha mellanskillnaden.

I Tyskland kan skatten vara mindre än 30% men de sociala avgifterna gör att man betalar mer än 30% “skatt”. Om Sverige bara räknar skatten kan det bli dyrt om man ska betala mellanskillanden up till 30% plus de sociala avgifterna.

I dagens samhälle som är mer öppet och man flyttar ofta och långt måste systemet bli mer flexibelt.

Intressant tråd! Finns det någon som har flyttat till Spanien och testat ”Beckham law” i praktiken? Dvs att man får ta ut sin pension skattefritt under 6 år.

Jag känner mig obligerad att flika in här eftersom att jag har gjort exakt samma resa som dig @Anonym… Jag flyttade till Norge år 2021 och tillbaka till Sverige förra året, så jag har gjort resan bägge vägar.

Dessutom sitter jag som deklarationsombud för cirka 20 kollegor som pendlar mellan Norge och Sverige, så jag får anse mig själv att ha erfarenhet som är vart fall över medel på området.

Grattis till att redan ha funnit KRON som är den överlägset smidigaste sparplattformen i Norge. Som du säkert vet så finns även Nordnet som alternativ och är det som gäller om du vill investera i annat än fonder.

Som flygande personal upphör Sverige att vara din skatterättsliga hemvist från datumet som du själv skriver in i samband med din flyttregistrering till Norge. Om du har tillgångar på ett ISK så kommer det kontot att behandlas som ett AF, och värdet på tillgångarna på flyttdagen anses att vara anskaffningsdatum.

Vad du måste tänka på, om du flyttar till Norge, är att du blir skattskyldig för dina kapitaltillgångar där. Aktören som du har dina tillgångar hos i Sverige kommer att rapportera in detta till Skatteetaten. Oavsett om du har ett svenskt AF, ISK, eller KF så har Norge rätt att beskatta dig enligt sina egna interna regler, vilket är ungefär samma metod som Sverige använder på AF-konton.

Kapitalvinstbeskattning i Norge är för tillfället på lite under 38 %… :upside_down_face:

Tänk på en sak till: Dubbelbeskattningsavtalet mellan länder åsidosätter alltid lokala skatteregler. Därför är det viktigt att läsa och förstå avtalet, vilket inte alltid är så lätt för ett otränat öga.