Hej alla!
Jag är en nyutexad civilingenjör och har alltid haft en internationell karriär i åtanke. Har gjort några internships utomlands och planen är att jobba i flera olika länder (både inom och utanför EU). På sikt tror jag dock att jag kommer tillbaka till Sverige när föräldrarna blir äldre och man vill vara närmare.
Det jag funderar på är hur man bäst ska tänka kring sparande och pension när man flyttar runt. Eftersom man lär skriva in/ut sig ur folkbokföringen och byta skattesystem mellan länder känns det klassiska tipset “spara i ISK på Avanza” inte helt optimalt.
Mina tankar just nu är:
1.ETF:er via Interactive Brokers: Typ VWCE eller VUAA. Köpa och bara behålla under tiden jag är utomlands, samt föra en enkel lista över inköpspriser. Som jag förstått triggar det inget skatteevent så länge jag inte säljer (förutom ev. exit-skatter i vissa länder).
2.Svenska fonder i Avanza KF: T.ex. DNB Global Indeks. Tuta och köra, men jag är osäker på begränsningar om man är utlandsbosatt (t.ex. svårigheter med insättningar).
Planen är att när jag väl flyttar hem till Sverige igen börja spara i ISK/KF för att ta del av skattefördelarna här då.
Vad tror ni om detta upplägg? Är det en rimlig strategi, eller finns det smartare sätt att tänka för någon som vill hålla sparandet “internationellt kompatibelt”?
Tacksam för alla tips och erfarenheter! ![]()