Jag kommer att flytta utomlands som medföljande, och under en period på 3-5 år inte ha någon inkomst av tjänst. Planen är att avsätta 10 000kr/månaden av medföljandetillägget för att kompensera uteblivna pensionsavsättningar. Min fråga är hur jag bäst investerar dessa pengar. Jag är 32 år, har ett ISK-sparande hos SHB, samt en tjänstepension hos LF från min firma (ca 350 000 totalt). Bor i bostadsrätt värd ca 5M med 70% belåning. Jag har en relativt hög riskprofil och har inga problem med att sparandet tappar i värde på kort sikt. Detta är ju pengar som ska växa till sig under 30 år framåt. Jag utgår från att en ISK är den självklara sparformen.
Hur hade ni gjort? Byggt på befintligt sparande? Startat nytt hos Avanza eller Lysa? Andra idéer?
Tyvärr kan man inte ha ISK som “utflyttad”. Enklast blir nog en vanlig aktie/fonddepå i Sverige eller i ditt nya land. Vilket egentligen är helt OK om du bara väljer bra fonder i början samt håller fingrarna i styr och inte säljer på 30 år. Du behöver ju inte betala en årlig skatt som med ISK så med en sån lång horisont kan vanlig depå löna sig.
Eventuellt kan kapitalförsäkring fungera, men det är tveksamt om du slipper undan kapitalvinstbeskattning i ditt nya land ändå och isåfall kommer du få betala både KF-skatt i Sverige och kapitalvinstskatt i ditt nya land.
Får man fråga vart ni ska flytta? Det finns kanske speciella regler och vissa länder har ISK-liknande konton. (UK t ex).
Depå - Vissa fonder kan inte köpa/byta när man är urskriven från Sverige. Det går bra att sälja (men betalar kapitalskatt).
ISK - Man måste bo i Sverige.
Tack för era svar!
När man är utsänd via UD så behåller man sin svenska folkbokföringsadress och är formellt fortsatt bosatt i Sverige, så jag kommer att kunna göra precis samma val som om jag stannade i Sverige, i det här fallet.
Kan det alltjämt vara värt att spara i depå istället för ISK, anser ni?
Om så är fallet så tycker jag absolut att du ska fortsätta spara via ditt ISK, eftersom tidshorisonten är pension eller iaf 10år+ så passar “Globala Barnportföljen” utmärkt!