Alternativ till Lysa som utlandssvensk

Hej,

Jag ska snart skriva ut mig ur Sverige, och kan då tyvärr inte längre behålla mitt konto hos Lysa. Är Avanza 6 Auto det närmsta alternativet?

Har varit väldigt nöjd med Lysa under dom år jag använt dem, så vill gärna ha något liknande att fortsätta bidra till månadsvis utan att behöva krånga så mycket på detaljnivå.

Tack på förhand!

1 gillning

En bred ETF som t.ex SPYI är ju rätt internationellt gångbar och portabel mellan olika plattformar om du nu inte absolut vill ha kvar just Avanza . Utan ISK så är ju t.ex IBKR väldigt konkurrenskraftiga.

Edit: kom på att du kanske tänkte använda KF istället och därav Avanza.

Precis, vad jag förstått så är KF mer eller mindre ett måste då jag inte förväntar mig anses ha Sverige som huvudsaklig skattehemvist.

Har du undersökt hur ditt nya hemland kommer vilja beskatta den svenska kapitalförsäkringen?

Inte ännu, då jag har 4 år under vilka utlandsinkomst ej beskattas (inklusive utländska investeringar).

Då är det väl bäst att använda ett skattefritt konto istf KF? Själv har jag en vanlig depå hos Avanza och en hos IBKR, vilka ingen beskattar. Jag begick själv misstaget att använda KF ett tag efter min utvandring, vilket kostade en del i onödig skatt.

Hej, var ute o reste och glomde mitt id till detta forumet sa mitt svar ar lite forsenat.

Vad händer med vanlig depå om jag sen blir skriven i Sverige igen? Kan jag omvandla den till ISK? Hade faktiskt ingen aning om att det var ett alternativ, hade enbart sett KF nämnas när jag kollade runt här på forumet…

Det innehav som ligger plus säljer du skattefritt innan du flyttar till Sverige. De innehav som ligger minus säljer du efter att du flyttat till Sverige, så får du skatteavdrag.

2 gillningar