Handla aktier i EUR

Hej
Funderar på att köpa aktier i EUR. Är det något jag ska tänka vad det gäller avkastning och lönsamhet när kronan är svag mot EUR? Är det mindre lönsamt kanske?
Vill gärna få tips hur jag ska tänka och tankar kring att handla i utländsk valuta .

1 gillning

Det spelar ingen roll vilken valuta en aktie är noterad i.

1 gillning

Courtage på handel i utländska värdepapper kan vara dyrare så titta vad din bank tar för det.

Växlingsavgifter tillkommer på både köp och sälj och kan bli relativt dyrt.

Man kan nog räkna med fördubblade transaktionsavgifter totalt sett mot att köpa svenska aktier p.g.a. högre courtage och växlingsavgift. Ofta värre om det rör sig om väldigt små belopp då minimicourtage ofta är högre än för svenska värdepapper.

Dvs. man ska inte hoppa in och ur och byta frekvent då det genererar höga avgifter ett upprepat antal gånger. Det ska röra sig om att äga samma värdepapper i ett antal år för att det ska kunna bli billigare än att bara köpa det via indexfonder istället.

Ett alternativ är att istället köpa billiga indexfonder. Om man måste/vill direktäga en del via aktier är det nog bättre att köpa svenska aktier och låta den utländska delen ligga i billiga indexfonder. T.ex. en globalfond då de inkluderar Europa men även Nordamerika, Japan m.fl.

Annars finns det billiga Europa-index-fonder också om man absolut vill övervikta det eller köra separata fonder för olika marknader.

2 gillningar

Kanske skaffa dig en utländsk börs & fond mäklare, typ Interactive Brokers?

Vad är det för tips du vill ha? Låt oss säga du köper en hamburgare i Tyskland, du betalar med Euro, vad blir det då för skillnad mot om du köpt den i Sverige i SEK?

Alla nätmäklare erbjuder dock valutakonto, det är lite krångligare än att låta mäklaren göra valutaväxlingen.

Tack för bra svar, jag går på din linje om att bredda mig när det gäller indexfonder tex europa, Japan osv bra tips

Köpet i sig blir det ingen skillnad på men valutaväxling sker oftast till någon form av kostnad, så där finns ju en skillnad mot att köpa i sin egen valuta.

Det är väl oftast bara på aktie- och fonddepå och inte på ISK och KF som det går att växla manuellt? Nordnet och Avanza har det i alla fall inte för annat än depå.

1 gillning