Interactive Brokers erbjuder nu ISK
Wow
![]()
![]()
![]()
![]()
Hmm, detta trodde jag nog aldrig. Mycket bra för konkurrensen.
Pris skillnad mot montrose (max klass)?
Väldigt bra.Hade aldrig trott detta skulle komma till Interactive Brokers. Tack för tipset!
Wow, var på väg att avsluta där pga krånglet med att inte ha ISK.. de läste mitt sinne!
Jultomten kom tidigt i år
Tack för info! Och jag lägger upp en länk till deras Irländska hemsida & deras “site map” för mer info om denne fenomenala börsmäklare.
Kan man månadsspara i ETF här? Kostar det något att skapa ett konto? isåfall är det ju nice och man kan äntligen gå över till etf? är det något för oss svenskar?
Vad är fördelen/poängen med detta IBKR?
Och man kan köpa “fractional shares”. ![]()
Kan man låna ut aktierna till blankare? Jag tyckte man fick välja det i ansökan. Tror inte det funkar hos någon annan nätmäklare.
Fantastiskt, betyder det att man kan äga amerikanska ETFer i den också då?
Jag vet att det går för deras vanliga konton, ingen aning om det är speciella regler för ISK.
Jag tror att man bara kan äga amerikanska ucits-fonder på IBKR. Sen så finns väldigt bra såna. Den här har jag ägt på vanlig depå host IBKR: https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE000XZSV718
Ser i alla fall ingen anledning till att den och andra UCITS-fonder inte ska gå att handla i ISK.
Endast om man klassas som professionell investerare. Men gillar större utbud av ETF (flera börser) och auto-valutaväxlingsavgift på 0,03%
Ja jag är redan klassad som elective professional, men jag undrade om det var några speciella regler för vad man kan äga i ett ISK. (Vill inte äga UCITS-fonder pga PFIC.)
Fast jag måste säga att IBKR har den sämsta websida av någon depå jag använt. Otroligt komplicerad och ointuitiv och funkar dessutom på olika sätt beroende på vilket konto man har, så instruktioner man hittar där det står typ “gå till X och tryck på Y” funkar inte därför för mig finns inget Y. Bara att öppna ytterligare ett konto är så himla komplicerat att bara det gör att jag tvekar om jag vill försöka mig på att faktiskt få ett ISK…
Så vad är TLDR, är IBKR nu bättre än Avanza?
IBKR har ett stort utbud och massa funktioner, och väldigt låga växlingsavgifter om man ska handla utländska aktier och ETFer. Men det är inte särskilt nybörjarvänligt, utformat främst för folk som gör större affärer och vet vad de håller på med.
Kanske inte värt krånglet för de flesta.