Jag kanske är naturligt cynisk, men jag kan inte föreställa mig att man inte betalar något för det.
Är det någon som har koll på avgifterna generellt på IBKR? Jag tänker inte bara på valutaväxlingsavgift, utan även t.ex. courtage. Har de några “avgiftsfria” produkter, motsvarande de som finns på Avanza markets?
Som jag förstått ovan så har IBKR bra utbud på ETF:er. Hur ser det ut för andra produkter, som t.ex. certifikat, mini futures och turbowarranter?
Hur står IBKR sig generellt jämfört med Avanza v.g. avgifter och produktutbud?
Visst, jag skulle kunna gå in och studera och jämföra i detalj, men jag tänkte att någon här på forumet har erfarenhet av både IBKR och Avanza och kanske kan redogöra lite mer översiktligt.
Det är en bra fråga. Deras kundtjänst borde kunna svara på det - om du frågar dem och får svar får du gärna meddela här i tråden också ![]()
De har två olika kundtyper, IBKR Lite och IBKR Pro. Lite är för de som har få transaktioner per år och är så vitt jag kommer ihåg avgiftsfritt. Vet dock inte om de erbjuder det inom EU. Jag har IBKR Pro och den sista transaktionen jag gjorde där var att handla en USD ETF för 105k och avgiften var 6.69, så det var 0.006% i avgift.
Tack för info. Ja avgifterna verkar vara väldigt konkurrenskraftiga. Valutaväxling likaså.
Edit: nu såg jag att det var svar till @Handlarn men likväl intressant info.
Wow, det är ju fantastiskt om de erbjuder ISK!
Lite verkar vara för amerikaner som får handla avgiftsfritt, men då används PFOF som inte är tillåtet i EU.
Jag blev i alla fall instyrd på pro från början och verkar inte kunna välja något annat, inte betalt någonting för det heller.
Det jag kan välja är fixed eller tiered pricing, här är någon som gått igenom skillnaden: https://thepoorswiss.com/ib-fixed-or-tiered-pricing/
Har jag förstått dig rätt att auto-valuta växlingsavgiften endast ät 0,03%? Gäller alla typer av kunder (alltså man behöver inte vara klassad som professionell)?
Avanza och Nordnet har inte vaknat än, detta är en total game changer.
Håller med. Och det verkar som om man kan handla amerikanska optioner i ISK kontot!
Man kan också växla manuellt. Spreaden är väldigt liten. Avgiften verkar vara ca 1,8 kr per 10.000 SEK (ca 0,018% så lite lägre men försumbara kostnader så väldigt bra!)
Ja, vi har använt Wise för att växla våra USD-tillgångar till SEK men jag kollade vad IBKR tar och det var klart billigare. Fast en hel del mindre smidigt också…
Jag ser att “Warrants” finns med under Trading permissions för mitt ISK-konto men inte Options.
Var står det om amerikanska optioner?
Om jag kollar på min vanliga depå så finns både “options”, “index options” och “futures options” att välja, så om de inte finns att välja på ISKet så går det nog inte.
Oj vad spännande någon som vet om de erbjuder ISK-flytt? Belåning? Går det att köpa svenska fonder och aktier med?
Edit: Aha verkar inte som fonder går enligt bilden i inlägget innan?
ETFer går under “stocks”.
Jo det förstår jag ju menade vanliga svenska fonderna som plus alla bolag sverige / spiltan investmentbolag etc.
Intressant förbättring från IBKR, men för tillfället ser jag inte så tydligt jämförelsen med andra aktörer.
@Tew, tycker du att detta på något sätt påverkar din jämförelsetabell?