Går de inte under den engelska beteckningen “Mutual Funds”? Det trodde jag iaf.
Oj, mycket intressanta nyheter, tack för att du taggade mig. Jag öppnar just nu ett konto så att jag kan verifiera avgifterna – men om inget oväntat inträffar är IBKR redan med enkel SmartRouting det bästa alternativet för ETF-transaktioner över 10-15tkr, och med andra routingalternativ/börser kanske även för mindre belopp (förutom SAVR Global och Kiwitrader Zero förstås).
Även ETF:er som inte innehåller aktier? Det finns ju de som t.ex. är inriktade på obligationer eller råvaror.
Vet någon här om det verkligen stämmer att man kan köpa ETFer i fraktioner också? t:ex iMGP DBi MF?
iMGP DBi Managed Futures Fund R EUR UCITS ETF
LU2951555403
och
iMGP DBi Managed Futures Fund R USD UCITS ETF
LU2951555585
Jo det tänker jag med och det ser ju enligt bilden ut som ej möjligt. Är i färd med att flytta allt till Montrose här i kvartalsskiftet men inväntar spänt hur det här visar sig vara som alternativ. Oavsett kanon för oss småsparare med bredare konkurrens om oss
Om jag har pengar i EUR och köper ETF:er i EUR (Frankfurt), måste jag betala för konverteringen?
Kan jag överföra pengar i euro till IBKR och handla direkt under ISK-villkoren?
Hur är det med blankning och handel med optioner? Är dessa tillgängliga på deras ISK?
Jag tycker det verkar som att det går att ansöka (“Request”) om att kunna handla med Mutual Funds enligt bilden. Liksom de övriga tre kategorierna som inte är grönmarkerade. Det kanske bara är så att man inte får dessa som standardalternativ på ett ISK. Eventuellt kanske man kan behöva göra något test också, för vissa av produkterna, pss. som man kan behöva göra på t.ex. Avanza.
Verkar gå bra att handla optioner på ISK! Har dock inte satt in motsvarande 2000$ ännu men kommer att göra så nästa månad och prova!
Tyvärr gäller samma restriktioner som i resten av EU, många av de intressantare US ETFs går inte att handla.
Kommer dock nyttja fraktionella andelar på dyrare aktier för DCA.
De lär jo dock sannolikt ha bra mycket fler UCITS ETF än både Ava och NN och på fler börser t:ex Euronext Paris m. fl.
Fraktionella andelar på dyrare aktier/ETF för DCA är seriöst oerhört bra. Har redan hoppat skepp, hej då Avanza!
Antar att det går att belåna sina värdepapper på samma sätt som på en ISK hos Avanza. Men till vilken räntesats, någon som vet?
Sålde du av alla dina värdepapper på Avanza eller lyckades du flytta dem?
Det nämns en del på Rational Reminder forum att folk där belånar på ibkr. Vet dock ej hur det går till i praksis.
hur funkar IBKR med business development company (BDC) och REIT, kan man köpa det i deras isk konto? nordnet,avanza och montrose erbjuder inte längre sedan runt oktober förra året bara hos större banker om jag minns rätt.
Tyvärr verkar det som om IBKR ISK-kontot endast kan innehålla SEK och endast kan ta emot insättningar i SEK. Valutakonvertering är fortfarande billigare än Avanza/Nornet/etc, men det verkar som om vi måste fortsätta vänta på ett ISK-konto med valutafunktioner… (ett ”prisvärt” sådant, i alla fall).
Mina insatta SEK blev konverterade till Euro automatiskt, 500 SEK > €45.33. Edit: jag hade fel, de ligger som SEK i portföljen men listas som EUR och konverteras vid köp.
jag tror de blir konverterade automatisk från SEK som @OskarL skriver ovan. det stämmer också med bilden nedan:
Har ju dock inte hunnit sätta in SEK än så har inte testat. Men det verkar mest logiskt.
Tack @tew , var kan man läsa sådana villkor?
Jag var osäker på om jag kan sätta in pengar i EUR från ett EUR-konto om jag öppnar ett ISK-konto. Jag skickade en fråga till IBKR:s support men har fortfarande inte fått svar.