Hur kan personer i andra länder investera i indexfonder?

Hej! En god vän som kommer från och bor i ett fattigt afrikanskt land men har ett välbetalt jobb bad mig om råd för att investera sina pengar på lång sikt så jag föreslog globala indexfonder men vet inte hur hon praktiskt ska gå till väga. Finns det vettiga banker för detta eller motsvarigheter till Avanza/Nordnet i alla länder? Hur hittar man dem bäst?

Eller finns det internationella företag som erbjuder detta oavsett om du är från Mali eller Bhutan till exempel? Via Google hittade jag Interactive Brokers, någon som har erfarenhet av dem eller något liknande?

Tack på förhand för er hjälp!

2 gillningar

Om vederbörande har tillgång till Interactive Brokers skulle det vara ett ypperligt alternativ där man köper indexfonder oftast som ETF:er. Har använt dem ett par år och även fast användarupplevelsen (UX) inte alltid är 100% så är det en bra nätmäklare (och billig! speciellt vid större summor). Mindre relevant för svenskar (skattemässigt obegränsat skatteskyldig dvs) då man inte har tillgång till KF eller ISK utan det blir som en vanlig depå.

2 gillningar

Tack @econ101 för svar, ska absolut undersöka dem närmare!

Någon annan som har erfarenheter kring detta ämne? :pray:

Det är mycket lättare om du skriver vilket land det gäller. Det hjälper nog också att veta var din vän är medborgare.

Annars blir det lite som att säga “Kan någon tipsa om var den närmaste mataffären ligger? Jag bor i Uppland!” :slightly_smiling_face:

1 gillning

Haha, sant! Tänkte hålla det öppet för att inte göra det alltför nischat men du har onekligen en poäng. Hon bor i och är från Moçambique.

1 gillning

Man behöver USD för att köpa fonder/aktier hos Interactive Brokers. Hur kan din vän växlar MZN till USD och skickar ut pengarna till Interactive Brokers? Banken? Forex?

Enklast är nog att hon söker på banker som finns i Mozambique efter fonder som

• Har 1000+ innehav spridda globalt över länder
  • Fondavgift under 0.4% om året men det kan vara högre där
  • Skalavgift / kapitalavgift helst 0% beroende på vilken lösning de har för att investera i. Kanske vanlig depå duger

Sen spelar det kanske mindre roll vilket företag som erbjuder fonden. Det kan ju finnas lokala matarfonder till stora indexfonder typ som Avanza Global fungerar.

Ett bra stort företag med många bra fonder är Vanguard. Hittar hon sådana så kan det vara ett bra alternativ.

Det lär finnas vettiga banker så det är nog bara att leta efter fonder i de banker hon känner till.

2 gillningar

Det är vanligt att köpa fonder från bankerna där man bor och har rätt att öppna ett investeringskonto i landet. Det är enkelt att googla List of banks in Mozambique (engelska) då hittar man många banker kan välja på.

1 gillning

Jag sitter och kollar på denna (som du också nämt tidigare i annan tråd) då jag sett att de verkar ha större utbud av statsobligationer jämfört med min nuvarande mäklare.

Det låter som du kan rekommendera den. Jag har försökt skapa ett “IBKR Lite” konto men det är oklart vad jag binder mig till för avgifter… Jag klickar på skapa Lite konto men sen står det IBKR Pro under ansökningsprocessen…

Väldigt otydligt. Gissningsvis kan jag välja Lite eller Pro efter att jag signerat alla avtal ?

IBKR Lite är endast tillgänglig om man bor i USA så för alla andra är det IBKR Pro som gäller. Du hittar alla kostnader under fliken Pricing: Home | Interactive Brokers Ireland

Det är inga löpande avgifter (om man inte lägger till tilläggstjänster) utan det är huvudsakligen courtage vid köp och sälj (hittas under subfliken “Commissions” för respektive marknad och typ av värdepapper). Insättningar är gratis men endast 1 uttag per månad är gratis (oberoende av storlek). När jag själv investerar i vanliga ETF:er så har jag aldrig betalat något annat än courtage eller växlingsavgifter (görs manuellt).

Relevant för dig kanske är europeiska obligationer? Där är courtaget 0.1% med 2 EUR minimum (dvs man vill gärna handla för minst 2k EUR) för volymer upp till 50k EUR.

1 gillning

Det förklarar den saken.

Vet du om det finns en gräns för minsta “balance” på kontot, vilket kan generera avgifter eller krav på att man måste ha minst X USD över viss tid (avtalsmässigt) ?

Yes, obligationer i Euro. Men det är ju rätt hög yield curve för US Bonds just nu och jag har tänkt titta på utbud från US eftersom det verkar finnas. Måste räkna lite på det där rörliga couraget då. Jag har fixt courtage på 3 EUR per köp av statsobligation nu, men sämre utbud som sagt.

Nej, det finns ingen sådan avgift för privatpersoner (du hittar det under Pricing → Fees → Account Minimums):

1 gillning

Detta låter ju väldigt mycket bättre:

Hmmm … USD exponering kanske inte är så farligt :slight_smile: