IBKR- vad är poängen?

Jag har sett att några i forumet använder IBKR som jag förstår är en utländsk Nätmäklare. Varför använder ni den? Vad är det vi som inte använder IBKR har missat?

Själv använder jag flera svenska nätmäklare och fondrobotar.

IBKR är ofta mycket billigare och stödjer fler marknader än någon annan svensk aktör. Det gäller aktier och ETF-er.

Om det stämmer för ditt fall kommer bero på vad du brukar köpa för något.

3 gillningar

Deras utbud av tillgängliga värdepapper och marknader är större än hos andra mäklare samt man kan handla utomeuropeiska optioner på på vanlig depå och ISK. Växlingsavgifter (de har inte valutakonton på ISK) och avgifter är väldigt låga, lägre än andra mäklare.

1 gillning

Dessutom finns möjlighet till fraktionshandel i ett större utbud av ETF:er och ETC:er än vad exempelvis KiwiTrader/Frejvid erbjuder.

1 gillning

Se på deras egna hemsida (Irland) för alla oss Europa kunder för mer information:

För min del främst för väldigt låg valutaväxelavgift samt väldigt låg courtage även vid små köp som aldrig skulle vara värt att betala 1 EUR / 9 SEK på Ava/NN för.
Dessutom som andra skrivit innan finns en del specialfonder som t:ex AQR’s fonder och alla möjliga andra, t:ex trendföljande UCITS fonder som jag har boxats med Ava och Nn om att de ska ta in i fler år utan att det har hänt nånting.
Och sist men inte minst har de mer “realistiska” bid/ask priser på vissa av de aktier och ETF’er jag följer och innehar. Så även om jag vill handla på avanza eller nordnet är IBKR det en bra referens att ha innan man skickar en order.

Vad ligger valutaväxling och courtage på? Slår dem Montrose?

Men ISK är väll en svensk uppfinning som inte finns hos utländska mäklarfirmor som IBKR?

Äh glöm det, jag hittade just den här diskussionen

Valutaväxling 0,03% vad angår courtage små köp kontra Montrose vet jag helt enkelt inte. Har inte konto där.

Jag gjorde en tråd för några veckor sedan där jag visade min jämförelsesida för att ta reda på just sånt. :slight_smile:
Courtagehero – Compare broker fees så får du välja marknad som du vill titta på. Om du väljer USA eller Canada får du skriva in aktiepriset eftersom det är aktiepriset som styr avgiften, hos många andra marknader räcker det med marknaden.
I många fall är IBKR billigare, men det finns undantag. Det gäller att jämföra ordentligt.

3 gillningar

utbudet och priserna hos IBKR är riktigt bra, personligen så har jag valt IBKR för att jag har flyttat runt ganska mycket (olika land) och då har dom gjort det livet enkelt med att ändra skattehemvisst utan att behöva sälja av innehav osv.

Sen handlar jag mycket med optioner vilket är billigt och enkelt.

Första gången någon ny ser IBKR blir man nog lätt lite rädd för dom har allt för många olika verktyg som dom borde konsolidera, jag använder IBKR Desktop och deras mobilapp

1 gillning