Hej, jag håller på att skapa ett konto på Interactive Brokers https://www.interactivebrokers.co.uk/
Jag ska nu underteckna 22 pdf-dokument med vardera minst 67 sidor sidor. Någon som redan har konto och kan bekräfta att jag inte oavsiktligt startar något abonnemang eller liknande?
Jag har haft mitt konto där sedan 2021. Det har inte varit några konstigheter.
Reggade ett IBKR-konto för några år sedan och då var det inga större konstigheter, något bökigare än på svensk motsvarighet men några 22 dokument var det inte.
Tack, uppskattar svaren!
man kan tro att de var en överdrift, men de var faktiskt 23 dokument att acceptera om man ska ha ISK också
Vad stod det i dessa 23 dokument då?
Något anmärkningsvärt? Eller du läste kanske aldrig dem?
Perfekt uppdrag för en AI att analysera dessa dokument.
Precis vad jag gjorde med några av dem. De som var mest intressant var väl kanske att de inte verkar vara någon bankgaranti på pengar på kontot. Att de är irländsk lag som gäller och att de täcker ca 200k av investeringar ifall de (IBKR?) skiter sig.
i övrigt går de inte att ha portföljbelåning för ISK hos dem, och belånar man på vanlig depå är de ca 3,2% ränta.
Går inte heller överföra pengar direkt ill ISK, utan först för du över till depån och sedan överför du SEK från depå till ISK. Så ingen typ av automatik för månadsspar eller så.
Inte heller automatisk hantering ifall man blir överkörd av en buss, men de finns någon kontakt man kan ange ”om IBKR inte kan nå dig efter en lång tid”.
IBKR är nog bäst för lekportföljen, om man vill komma åt ETF:er med billigare växling. Och om man har nytta av att kunna trade:a på många marknader. Då är de inget problem att månadssparande inte funkar, och de är inte majoriteten av pengarna som fastnar vid eventuell krångel.