Hej
Jag har sökt och ej funnit någon ranking på fondmäklare i Sverige,
finns det en sådan statistik att tillgå ? Vem är bäst och vem ligger i botten.
// LIght River Thomas
Hej
Jag har sökt och ej funnit någon ranking på fondmäklare i Sverige,
finns det en sådan statistik att tillgå ? Vem är bäst och vem ligger i botten.
// LIght River Thomas
Vad tänker du med fondmäklare? ![]()
Bäst på vad?
Hmm kanske beror lite på vad du värderar. De olika aktörerna har alla sina fördelar.
Jag kan svara på vilka jag själv använder & gillar samt varför med viss reservation för felskrivning / dåligt minne.
1:a Levler. Snabba, trevliga, billiga. Helt ok rabatterat utbud. Cortagefri aktiehandel ( i svenska aktier än så länge) t.o.m mars 2025 därefter 25% billigare än Avanza/Nordnet. Helt ok U.I. erbjuder ej belåning i daxläget. Ägs av söderberg o partner. Mycket imponerad.
Prisexempel:
Storebrand global allcountrys A sek 0.23%
DNB global indeks S 0,15%
Storebrand sverige 0.15%
Spiltan investmentbolag 0.15%
2:a Fondo. Snabba, bra utbud på indexfonder. Bra rabatter på många fonder. Enklare U.I men inget jag har nått emot. ( klotterfritt) Ej aktiehandel. Ej belåning. En värdig uppstickare med fint utbud.
Prisexempel:
Plus alla bolag 0.15%
Plus små & micro bolag 0.30%
Amf småbolag 0.22%
Skandia global exponering 0.15%
Skandia sverige exponerig 0.14%
3:a Avanza. riktigt bra utbud. Riktigt bra U.I. bäst bland alla jag har provat. Billig belåning (1.99% just nu upp till 10% av portföljen) ej rabatter på fonder. Aktiehandel på flera börser. Bra ETF utbud. Cortage och fondavgifter gratis upp till 50 000:- i kapital. Om jag bara fick ha en aktör så blir det Avanza punkt. Men jag har en förkärlek för underdogs och gillar låga priser däremot hämtar jag all info hos avanza.
Prisexempel:
Std priser på allt typ.
4:a nordnet. Riktigt bra utbud. Nästan lika bra U.I. som avanza. (Smaksak) erbjuder belåning (3.49% just nu) men upp till 20-30% av portföljen utan att höja räntan. Skall ha bredast ETF utbud sägs det vet ej om det stämmer. Cortage och fondavgifter gratis upp till 50 000:- i kapital. Cortagefritt månadssparande i ca 100? ETF:r vid köp. Valutaväxling samt spread tillkommer naturligtvis. Aktiehandel på flera börser.
Prisexempel:
Std priser på allt
5:a savr. Dåligt utbud på rabatterade indexfonder. Den enda av mina aktörer som kör med plattformsavgift 0.02%. Bra rabatt på vissa aktiva fonder om man är sugen på sånt. Kommer avvekla mitt innehav så fort bullmarkanden har lungnat sig en smula. Maj?
Prisex:
Coeli fronter markets R 1.89% finns på fondo för 1.79%.
Övriga plattformar jag ej provat:
Kiwi. Erbjuder fraktionshandel i vissa aktier. Har socialtrading om man gillar sånt (dela/kopiera andras portföljer) erbjuder om jag minns rätt endast ETF:r om vi snackar fonder. Har “gratis” månads spar i ett fåtal etf:r utan cortage och valutaväxlingsavgift. Spred tillkommer. Om jag har förstått det rätt är samtliga av dessa “avgiftsfria” etf:r ej regade i irland vilket kan påverka källskatten på utdelningar negativt. Detta är anledningen till att jag skippat dem hitintills personligen.
Interactive brokers. Ej provat. är ett utlänskt bolag erbjuder ej ISK. Annan avgiftsmodel. bör ha ett bra utbud av ETF:r flika gärna in ni som kör med I.B.
Har hört att de kan vara bra men orkar inte med att inte ha ISK.
Degiro. Erbjöd tidigare ISK men gör det inte längre annars hade jag provat. Annan avgiftsmodell som kan vara fördelaktig men läs på noga. plus att du kan låsa valutan så du kan köpa och sälja utan att växla två ggr. Fyll på ni som använder digero.
Mycket trevlig och informativt inlägg. Hatten av. Tror till och med siteägaren (Jan) gillar det. Mera sådant. Kanske någon slags kolla här för de som inte har full koll på allt.