Hej, tycker det är rätt träligt med det här - egentligen vill jag bara investera och glömma.
Men samtidigt så ser jag det som en medborglig plikt att byta bank när bättre villkor dyker upp. (För att pressa priser och för ett bättre samhälle)
Så tänkte att jag ville flytta mina värdepapper från avanza till monterose - för att få lite lägre ränta på hävstång och lite billigare avgift (0,01% tror jag set var).
Problemet är dock att jag behöver sälja av hela mitt innehav, flytta kapitalet och köpa nytt. (Bundet i avanzafonder)
Nyfiken att höra svar om det här jag med. För måste man verkligen sälja? Avanza håller ju inte fonderna själva, så man bör väl kunna bara flytta de på något sätt?
En stor fördel är att man lär sig att det inte är någon bra idé att ha innehav som inte kan flyttas till en annan plattform. (Jag gjorde samma misstag med Avanza Emerging Markets.)
Det är alltid bättre att bygga en portfölj som är oberoende av plattformen. Ju tidigare man rättar det, desto bättre.
Att byta från Avanza (Plus Global) till Montrose (deras global) hade här blivit +1miljon på 20år givet dagens villkor gällande fondavgift samt hävstångavgift (kör 8%).
Jag är mitt uppe i samma byte, har dock inga Avanzafonder så jag flyttar hela mitt ISK. Anledningen till bytet är två. Bättre belåningsförutsättningar hos Montrose samt att jag var oerhört less på Avanzas långa svarstider och arrogans. Känns bra att ha tagit steget. Har dock kvar IPS hos Avanza, där pågår uttaget så den går inte att flytta.
Hur tänker du kring att man gör en 20-årsprognos baserat på villkor som kan ändras imorgon?
Har Montrose en bra marginal på sina kunder givet nuvarande priser? Vad är det som de gör fundamentalt annorlunda mot Avanza och Nordnet som gör att de kan ha bättre villkor?
Jag kan säga att jag har Montrose och trots samma plattform så byter jag inte inte från DNB Global Indeks S till Montrose Global. Risken att vara utanför marknaden är betydligt större än att gå från 0,16% i avgift till 0,09%. Men nyspar sker i Montrose Global för min del.
Nu tycker jag avanza tappat en del, lång svarstid vid problem och ofta inga klara svar.
Men kan inte låta bli att tycka att Niklas allt mer börjar låta som en hästhandlare?
Med överallt för att kränga in…