Flytt Avanza till Montrose

Jag har planerat att flytta mitt sparande från Avanza till Montrose. Syftet är att nyttja deras låga ränta vid värdepapperslån. Problemet i sammanhanget är att sparandet på avanza utgörs av tre konton, AF, ISK respektive KF.

Om jag förstått saken rätt bör det gå att flytta merparten av mina värdepapper inom AF samt ISK utan att utlösa några skatte-effekter. Avanzas egna fonder samt allting inom KF måste däremot säljas och flyttas över i form av kontanter. Det går förstås att göra direkt, men ger i så fall 150% schablonbeskattning för innevarande år.

Hur hade ni lagt upp flytten? Målet är att maximerad tid i marknaden och minimerade utgifter för skatt och courtage.

Vilka värdepapper hos Montrose hade ni valt för att ersätta Avanza Zero respektive Avanza Global?

Avanza Global = DNB Global Indeks S eller PLUS Global Index när den går att köpa.
Avanza Zero = PLUS Allabolag Sverige Index (bredare än Zero).

Själv är jag aldrig “lojal” till en plattform och äger därmed aldrig plattformsberoende fonder såsom Avanza Global eller Montrose Global. Även om de ofta har en lägre avgift så väger flexibilitet högre för mig.

2 gillningar

Om det var värdepapper med courtage på KF skulle du kunna hoppas på en till kampanj:

Tror de kört januari och juli 2026. Kanske bra att säga till kundtjänst att en till vore önskad.

Verkar som det skattemässigt är bäst att flytta KF runt nyår, men blir ju allt utanför marknaden om du inte gör det över många år.

(Se svar i den tråden för olika storlek på skattesatsen.)

1 gillning

Nischfonderna kan du byta innan flytt. Använd din värdepapperskredit på Avanza för att time:a så du köper den nya fonden samtidigt och äger den under tiden försäljningen av nischfonden sker.

Smart! Det ska ju lösa allt inom ISK. Går ju att göra på samma sätt för att “flytta” mellan bankerna med undantag för att man då får betala ett halvårs extra schablonskatt.

Kanske ska man invänta valet och vid rödgrön valseger placera större andel på AF i det fall ISK begränsas eller skattas hårdare.