Flytta hälften av innehavet från LYSA?

Jag tror att du även skulle kunna förlora dina pengar om Lysa inte längre kan avgöra vilka tillgångar du äger. Danske Bank depåför såvitt jag vet endast Lysas tillgångar. Andelsägarregistret som talar om hur stor andel av dessa du äger ansvarar de själva för. Så här skriver de på sin webbsida:

Är dina fondandelar är registrerade på konto/depå hos Lysa är de förvaltarregistrerade hos fondbolaget och registreras i Lysas andelsägarregister. I registret skiljer Lysa dina innehav från andra kunders innehav - detta gör att vi alltså kan upprätthålla den särskiljning som krävs för att du ska kunna få ut dina innehav vid en eventuell konkurs i Lysa.

Jag tror att investerarskyddet gäller om Lysa inte kan särskilja dina innehav vid en eventuell konkurs, men endast upp till 250 000 kronor per kund.

1 gillning

Jag sparar och investerar på Lysa, Nordnet, Avanza och SEB. Vill ha flera banker pga risken för cyberattacker och andra tekniska problem som kan tillstöta. Ger mig mycket större trygghet.

1 gillning

Vilken tur att jag ej har det “problemet” än :wink:

Men när mina indexfonder når gränsen för vad jag kan leva på med 4 procents uttagsregeln vilket sker långt innan 25 miljoner så kommer jag sluta köpa in mig helt i aktiefonder och enbart köpa saker som fastighet och guld samt börja ge bort pengar till folk i min närhet när jag könner att jag har nog eller kanske inte ge pengar rakt av men köpa folk en resa eller hjälpa mitt syskon betala av lån och liknande :slight_smile:

1 gillning