Byta från kapitalförsäkring till investeringssparkonto på Avanza? Eller bara låta det ligga?

Jag startade mitt sparande till mig och mitt barn för ca 2 år sedan. Startade då två olika KF. Av vad jag har läst nu så rekommenderas ISK framför KF vid sparande till sig själv. Jag funderar därför hur jag ska göra.

1. Ska jag flytta mina pengar till ett ISK?
  2. Ska jag låta pengarna i KF ligga kvar men öppna ett ISK och börja spara där istället?
  3. Ska jag fortsätta mitt sparande i KF?

Om det spelar någon roll så har jag hittills inte lagt särskilt mycket tid på mitt sparande mer än att jag har stoppat in pengar. Är intresserad av att lära mig mer men kommer troligen inte ha tid och ork att vara superaktiv.

Tacksam för svar!

Vilken bank har du KF på? Har dina KF en avgift utöver fondernas avgifter?

Jag har sparandet på Avanza.

Jag tycker det låter som att du kan ligga kvar i din KF. Avanza tar ju inga avgifter för varken ISK eller KF och skatten är ju samma. Det låter ju inte som att du tänker köpa enskilda aktier och vill springa på bolagsstämmor så då vet i alla fall inte jag någon anledning till att byta till ISK.

Som Per skriver så funkar KF lika bra om du inte vill vara direktägare i aktier :slightly_smiling_face: :ok_hand:t2:

Och även om man vill göra det så räcker det ju med att ha en enda aktie i en ISK för att få gå på en bolagsstämma (har gått på flera Cloetta-stämmor och fått gratis godispåse efteråt med endast en aktie :candy:) så det går alltid att komplettera med om man får feeling.

2 gillningar

Inte flytta, men starta en ISK för svenska aktier. Köp utländska aktier i din KF. Det jobbigaste med KF är om man vill byta bank. En ISK kan man flytta direkt utan att det utlöser skatteeffekter. Dessutom kan man kvitta schablonräntan mot skulder.

Kvittning av skuldränta blir väl ändå ±0

T.ex. antingen får du 5000 i skatteåterbäring på deklarationen och betalar 5000 i schablonskatt i Kapitalförsäkringen.
Eller
Du får ingen skatteåterbäring pga kvittning 5000 för bolånet mot 5000 för ISK. Men du betalar inte heller skatt direkt från ISKen…

Det som möjligtvis behövs med KF är att isf skjuta till själva återbäringsbeloppet till sparandet ifall man tävlar mot en kompis som investerar via ISK. Annars tävlar man i uppförsbacke! :slight_smile:

Har kanske tänkt fel här, men jag har alltid trott att skatten för KFen är icke kvittningsbar mot andra inkomstslag som du kan göra med ISK.

Tänker jag rätt om jag har 15000 i ränteutgifter så har jag rätt att kvitta dessa mot schablonskatten på ISK, men det får jag inte göra på KFen eftersom avgiften dras direkt från KFen.

Om det gäller kvittning mot lån ser jag det som att det går på ett ut.

Men möjligtvis finns det en möjlighet att kvitta lite till med ISK o förluster i direktsparande men ett sånt läge känns inte som avgörande att planera för.

Någon skatteexpert kanske kan reda ut i detalj…?

Jag tror att du har rätt @darkshippo men jag är osäker. Jag tror det handlar om att det definieras olika (som vi diskuterade här). Vi tänker ju ofta på KF som skatt, men det är inte en skatt det är en avgift. Eftersom det är en avgift bör den inte vara kvittningsbar.

Så här skriver Skatteverket:

• För en kapitalförsäkring är skatten en definitiv källskatt som beräknas separat utan koppling till andra inkomster och utgifter i inkomstslaget kapital. Den schablonmässiga avkastningen på en kapitalförsäkring kan därför inte kvittas mot förluster och utgifter i kapital.

• Den schablonmässiga avkastningen på ett investeringssparkonto kan kvittas mot förluster och utgifter i kapital.

3 gillningar

@janbolmeson tror att du bekräftade det som jag syftade på!! :+1:t2:

1 gillning

Du äger inte värdepapperna direkt och så går det inte kvitta som jag ser det. Inga jättesummor, men det är en av anledningarna som jag har slutat mata in pengar till KFen, förutom barnsparandet.