Marginalen har automatisk ombindning på tremånaders iaf. Hyfsad ränta på fasträntekonton. Ligger väl lite mellan nisch och storbank i funktionalitet.
Hoist spar erbjuder det.
Även SEB erbjuder automatisk förlängning.
De räknas väl ändå som en av storbankerna? ![]()
LF är iaf inte en av storbankerna, trots att de inte är en nischbank. ![]()
Haha ja! ![]()
Det var jag som läste fel och trodde det stod att inga storbanker erbjuder automatisk förlängning.
Använder Northmill som har manuell förlängning, men jag kör å andra sidan bara med ett fasträntekonto på 3-mån.
Det är ganska lite handpåläggning för att ha en inkomst, innan FIRE la jag över 40 timmar i veckan på den biten.
Vilken bank har du?
LF och Avanza. Räntekontona roterar hos LF.
6-månaders Treasury Bills ger just nu 3.6% tror jag. Om ni är villiga att låna ut pengarna till Trump. ![]()
Bank Of Japan är väl den säkraste banken att ha sitt sparkonto hos. Dom betalar alltid i yen…
Inte för jag vill köpa, men KAN man köpa såna som privatperson?
Jag kör Bank-Norwegians 31-dagarskonto, lite bättre ränta (2,50%) än fasträntekonton samt gratis kortkredit upp till 45 dagar.
Fria uttag 11 gånger per år och utbetalning sker alltid 31 dagar efter varje uttagsbegäran. Funkar hur bra som helst och blir lite mer flexibelt än 3-månaderskonton.
Jadå, vi har vår buffer i rullande T-bills på IBKR. Jag tror inte de faller under KID-reglerna eftersom de inte är fonder, så man borde kunna köpa dem utan att vara “professionell investerare”, men jag är inte säker.
Fast då tar du ju valutarisken mot USD
Jag har fått lära mig att man ska undvik valutarisk på räntor eftersom växelkursen lätt äter upp förväntade avkastningen
Hur ser du på det?
Om du vill undvika fasträntekonton, såsom t ex Hoistspars 3-månaderskonto med 2,7% ränta, så finns det just nu tre rörliga alternativ som ger 2,5% utan liknande låsning som ditt Norwegian-konto har. De tre är Fedelta, Froda och Moank (minst 10 000 insättning),
Inte om du har minst tre konton som rullar omlott. Men det lät som en bra variant för korta punktinsättningar av större summor.
Och så hamnar vi i risken med kontohopp och kundkännedom under FIRE.
TS pratar specifikt om FIRE. ![]()
Har du märkt eller hört om några speciella risker med kontohopp och kundkännedom under FIRE?
Jag har 100.000kr på kontot som en backup och 100.000kr i kredit utan kostnad. Med 3 eller fler fasträntekonton behöver jag låsa 300.000kr för att uppnå samma effekt.
Får dock se hur jag gör nästa år när tjänstepensionerna är tömda och det blir ett vakuum på några år innan den allmänna pensionen kickar in..