Samla sparande hos storbank för att undvika misstanke om penningtvätt?

Hej! Det finns några trådar på forumet om personer som fått sina transaktioner nekade och/eller konton frusna pga att man inte kunnat visa var alla pengarna kommit från. Detta gör mig lite orolig då jag sparar på många olika ställen (Lysa, SAVR, Avanza och Nordnet) helt enkelt för att jag haft ett intresse för att testa olika aktörer under de senaste 10 åren. Några tankar som har väckts

• Om jag fortsätter spara på olika ställen, kommer jag kunna flytta över pengarna till min “storbank” (LF) om <lång tid framåt> när jag vill använda pengarna eller kommer de då neka mig?, eller snarare …
  • Vad behöver jag för dokumentation för att förhindra att bli ifrågasatt? Vad sparar ni för dokumentation?
  • Är risken för allvarligt strul så stor så att man bör undvika att ha aktörer så som Lysa, SAVR etc?
1 gillning

Jag är också väldigt finansiellt polygam, men hittills har jag inte haft några problem.

Jag tänker dock att det är mer gnäll om penningtvättslagen/KYC än faktiska problem. Så länge man lägger sin stolthet åt sidan och kan presentera bevis på var pengarna kom ifrån har jag inte sett någon hamna i allvarlig knipa.

Men jag är idel öra för motbevis.

Det vore i så fall krypto som många banker vägrar ta i med tång och där man verkligen kan bli totalt utestängd av vissa banker.

5 gillningar

Jag frågade mina banker när jag sålde av mina tillgångar på lysa om vilka papper de kunde tänkas behöva. De sa vad som var aktuellt, så sparade ner det från lysa i samband med avslutet.

Gissar att det är dylika papper som behövs, så spara deklarationer, papper kring fastighetsförsäljningar, värdepappersförsäljningar, större lottovinster (som det verkar) och dylikt.

Har själv pratat med bankerna ett par gånger innan större inkommande eller utgående summor, som vid sommarstugeförsäljningar och kolonilottsköp. I princip allt som avviker från min vardagsekonomi.

Har man smalare nischbanker, så kanske det är vettigt att spara ner transaktionsregister varje år.

Men enklast är nog att fråga dina banker och beskriv din oro.

Sen som Saihtam skrev, många skriver om att de frågas ut, men tror inte det är mer än en person på forumet som permanent fått sina tillgångar låsta. Oftast reds det ut, som det verkar.

Sen hoppas jag det kommer tydligare riktlinjer, bankerna måste vara sjukt trötta på att fråga ut 8 miljoner kunder årligen.

3 gillningar

Det finns många banker. Vissa bättre, vissa sämre. Det finns en bank jag aldrig kommer använda igen och aldrig kan rekommendera. Det är LF…

Men det är som sagt endast min erfarenhet…

3 gillningar

Storbank för mig är SEB, Handelsbanken, Swedbank och Nordea.
Jag har av historiska anledningar konto hos både Handelsbanken och Nordea och har aldrig haft problem med att föra över pengar till och från nischbanker från mina konton i storbank.

2 gillningar

Svenskar är väl kända för att vara ett lättkränkt folk så varför skulle det inte märkas även när det gäller det här? Har själv fått frågan några få ggr (LF, SEB) och efter förklaring har det inte varit några problem alls.

Tycker det är bra att större kontantöverföringar ifrågasätts för att motverka penningtvätt och annan kriminalitet och om man blir kränkt av det har man nog andra problem i sin syn på samhället.

3 gillningar

Det är inte gnäll, fundera lite på hur din verklighet ser ut efter att alla dina konton blir låsta i två månader eller hur länge nu utredningen kommer ta.

Lycka till att få ut lönen i kontanter någon annan stans. Ditt bankid kan bli avstängt också.

3 gillningar

Då har man förmodligen inte pga den situation det beror på varit proaktiv nog. Men olycksfall i arbetet kan säkert hända i enstaka fall men det är viktigt att alla ställer upp på arbetet mot organiserad brottsighet, gängkriminalitet, penningtvätt, etc.

Jag känner mig inte kränkt över att få frågor om hur jag finansierar exempelvis mitt bilköp (LF frågade om det och i det fallet räckte det med skärmdump från Lysa som visade att jag tagit pengarna därifrån).

Jag är nog mer orolig för att de ska ifrågasätta hur pengarna hamnade på de andra bankerna. Det är ju pengar som ansamlats där över nästan 15 års tid och jag har ingen dokumentation på det. (Bostadsaffären har jag såklart papper på men inget annat).

@Melwa , tror du inte att det finns en risk för att de börjar “gräva” om man ställer frågor kring hur de granskar angående penningtvätt? Jag är rädd att det skulle orsaka mer problem än det löser.

2 gillningar

Massa antaganden från din sida, hur ska du vara proaktiv när det är bankens bedömning som de gör efter sina egna (hemliga) algoritmer och rutiner?

2 gillningar

Jag frågade i samband med min lysa affär. Än har de inte låst mina konton, var nu 7 månader sen.

Skrev att jag läst om att banker kan behöva dokumentation för att kunna utesluta penningtvätt, sen frågade jag om hur jag skulle göra för att underlätta för mig och banken vid mina transaktioner.

Tror som sagt kommunikation underlättar. Hur ska jag annars veta? Ska jag ringa FI och fråga dom?

Har haft mina banker i 20+ år och chattar, pratar och besöker dom vid behov. Att försöka lista ut själv vad de behöver lär inte funka.

Sen tror jag inte att penningtvättare kontaktar banken och frågar om hur de ska göra för att undvika upptäckt. Har man konkreta och raka frågor med förankring i lagliga transaktioner, så kommer i alla fall jag fortsätta kolla av med bankerna.

2 gillningar

Jag tror att det hjälper att ha en bra kommunikation med banken, om du skall göra en större transaktion än du normalt gör så ring banken och informera och fråga om dom behöver någon ytterligare information.

3 gillningar

Jag har öppnat ett Isk-konto i en storbank ( dit min lön kommer ). Vill inte ha en massa problem den dag jag behöver använda pengarna .

1 gillning

Jag har igentligen ingen aningen, känns som någon sakkunnig behöver svara på dina frågor. Jag undrar med! Men om jag får spekulera lite så tror jag inte det är några problem. Det borde ses som ett långsiktigt sparande i annan bank. MEN skulle de fråga vart pengarna kom ifrån innan de sattes in hos den andra banken, DÅ blir det ju svårt att bevisa. Bevisa att pengarna kommer från inkomst av tjänst för 25år sedan, lycka till… Du kan ju alltid köpa LF Global och göra en fondflytt till LF :blush:

Annars funderar jag mest på att jaga sparräntor som en del gör. Är det värt besväret om man råkar ut för en granskning. Lite synd för det är ju bra för konkurrensen.

Sen gäller som alltid med myndigheter. Svara på det de frågar om - gör de inte uppmärksamma på andra omständigheter. Då kan de börja rota i det med. Jag är tveksam till om man vinner något på att ringa och göra banken uppmärksam på olika saker. Som några skrivit, men beror förstås på vad saken gäller.

1 gillning

Jag har Nordea som huvudbank och har använt väldigt många nischbanker för att hela tiden ha den bästa räntan och det har aldrig varit några problem. Jag har bara visat skärmdumpar på att jag är ägare till konton på nischbanker och skrivit att jag byter ofta för att få bättre ränta.

2 gillningar

Har haft problem med svenska banker p g a pengatransaktioner men har till slut kunnat visa var pengarna kommer ifrån, anledning till transaktionerna samt mitt förhållande till mottagarna. Numera sparar jag undan alla dokument för att slippa framtida problem.

Alla dokument är ju normalt tillgängliga digitalt så det är lätt att spara undan, det handlar endast om disciplin. Olika typer av kontrakt, löneavier, pensionsavier, bankkonton, investeringskonton, transaktioner, skatteavier etc.

2 gillningar

Det här var de jag hittade efter 30s googling:

Den första tråden är väl det bästa exemplet på vad som kan hända en räntejägare.

Det finns gott om andra exempel. Alla får ju göra precis som de själva vill, men planerar man att i en stor utsträckning använda kontanta medel i framtiden så skulle jag inte rekommendera att vara en hoppjerka. Att jag de där sista decimalerna i avgifter eller sparränta kan bli dyrköpt om det vill sig illa.

I vilket fall som helst. Se till att ladda hem officiella kontoutdrag (de sparas ibland bara 18 månader) och ha det i obruten serie. Skapa ett system för meddelande så att du enkelt kan se var du för över pengarna / var de kommer ifrån. Skriv upp ditt system!

HN t MN FS

HandelsbankeN till MarginaleN FritidshuS

Var konsekvent. Kontrollera att du kan tolka på både mottagarsidan cch avsändarsidan.

Kontakta mottagande bank INNAN du gör något större

Ha helst en tratt där alla inkomster kommer in. Låt de kontona vara så rena som möjligt.

Jag har tex ett lönekonto där alla ersättningar kommer i. Från det så gör jag sedan månatliga överföringar till mitt betalkonto.

fastkost 20k

pens la 3.5K

fire la 15k

Bilk mn 3.5K

Mat ia 6k

La, LysA
Ia, IcA

Problemet som jag ofta har sett när det blir för en frågande bank är att det ofta är väldigt många transaktioner varje månad får det är allt ifrån parkering för 5 kr till stora överföringar.

Jag sparar också min stående överföringar i Excel som jag uppdaterar varje gång inkomster eller utgifter förändras. Där kan man enkelt se vad man hade för in och utflöden för resp år.

Kan man tex enkelt visa att man har levt under sina inkomster konsekvent i många år och haft ett konstant sparande så blir det mycket enklare.

Vill man göra större köp med kontanta medel så måste man vara beredd på frågor. Att försöka jaga ikapp underlag i efterhand kan bli svårt.

4 gillningar

Har sen många år tillbaka sluta använda debitkort. Kör allt på kreditkortet.
Det som då syns på lönekontot är alla stora belopp. Lön och betalningar av alla räkningar.

Spara kontrakt är självklart nödvändigt. Spara löneavier och deklarationer känns överkomligt även om jag aldrig sparat löneavier tidigare, det har liksom känts onödigt. Men man kan ju spara sista löneavin varje år med årsbeskedet i alla fall.

Att spara alla transaktioner däremot tycker jag känns lite kluddigt, de är ju så många. Hur gör du rent praktiskt, sparar du dem månadsvis från varje ställe som du sparar på och ditt lönekonto? Det blir ju väldigt många dokument? Om det är vad som krävs så tror jag hellre att jag styr om allt till en och samma bank för att slippa det arbetet.

Jag är inte så förtjust i tanken på kreditkort för jag gillar tydligheten i att pengar dras när jag köper något och att jag tydligt ser hur mycket jag har på kontot.

Till er som tipsar om att kontakta banken innan större överföringar - det är nog klokt och det ska jag tänka på fortsättningsvis.

Om inte vi håller på att jaga räntor hos nischbankerna kommer storbankernas monopol att fortsätta och de kommer köra sina enorma ränteklyftor mellan inlåning och utlåning. Jag tänker fortsätta vara otrogen min bank så mycket det går. Jag har rent mjöl i min påse och om banken får för sig annat kan jag hanka mig fram via lån från anhöriga tills de letat igenom alla påsar.

3 gillningar