Banken nekar kontanttillträde hus

Hejsan! Vet inte om detta är helt rätt forum att be om hjälp, men tänker att det handlar om en investering av mina hårt sparade pengar.

Min situation är följande.

Jag, min sambo och mina föräldrar har hittat ett hus vi lagt handpenning på som vi ska renovera och eventuellt hyra ut. Vi vill köpa huset kontant, (inga stora summor, 1,1 miljoner). För att köpa en fastighet kontant behöver man betala en bank för att göra den överföringen. I detta fallet har vi swedbank som vill ha 4000:- kr för detta.

Det banken ska göra enligt penningtvättslagen är att verifiera var pengarna kommer ifrån. I vårt fall är det enbart pengar som är sparade genom åren via lön (alltså absolut inget konstigt).

Nu till problemet, swedbank nekar oss detta gång på gång med anledningen att “det är för jobbigt för dem” och dels för att jag har det senaste året öppnat ett sparkonto på landshypoteket där jag haft mina sparpengar. Min sambo har vid enstaka fall också för över pengar här. Totalt handlar det om ca 25 transaktioner som gjorts på detta konto sedan det startades. De säger att banken inte har någon skylldighet göra detta. Annars har vi alla swedbank som bank så de kan se alla transaktioner.

Jag har alltså gjort mina surt sparade kronor obrukningsbara på deras konto genom att genomföra helt vanlig hushålsekonomi vilket är helt för jävligt enligt mig.

Får de göra så här ? Och vad kan jag göra för att lösa min situation ?

Byta bank tänker jag är ett alternativ, men då måste alla pengar flyttas och de ska göra samma kontroll utan att ha tillgång till kontona som jag har haft sedan jag föddes ?

3 gillningar

Ta ett banklån på rörligt sedan amortera av hela framöver. Då är dom tvungna. De brukar inte vara poppis att köpa kontant då de tjänar mindre pengar.

18 gillningar

Kan man föra över direkt till säljaren? En vanlig banköverföring. Eller det kanske är så man gör? Eller går det via mäklaren först?

1 gillning

Detta har vi också försökt, men eftersom vi var 4 var det också jobbigt tyckte dem. Då ville vi låna 200 och resten kontant för att undvika pantbrevs kostnad.

Då erbjöd de oss ett privatlån och ändå gebomgå samma process.

Känns väldigt orättvist att man inte kan använda sina hårt förvärvade pengar rakt upp och ned. Att det sen finns en lag som tvingar oss köpare att genomgå denna process men sen låta bankerna välja att säga nej är sjukt det också

5 gillningar

Nej det får man inte längre tydligen, en bank måste vara inblandad, och i vårt fall vill inte banken ställa upp på detta

Om ni alla går med på att göra överföringen någon dag före tillträdet kan ni göra det mer eller mindre på egen hand. Den typ av överföring som sker vid ett tillträde är en slags realtidsöverföring, som en jättestor Swish-betalning, och det behöver banken vanligtvis hjälpa till med. Att däremot göra en stor överföring till någon annans konto kan man oftast göra på egen hand, men då till en viss dag i framtiden, med lite framförhållning.

Det stämmer.

Ja, de har ingen skyldighet att erbjuda dig lån eller vara behjälpliga vid husköp.

Gå någon annanstans om du inte är nöjd, för se mina svar ovan.

Nej, det blir antagligen ett jobbigt penningtvättsstopp direkt nu förtiden på det, inklusive att pengarna blir låsta under utredning där varken du eller säljaren har tillgång till pengarna.

Nej, de är inte tvungna, de kommer få lika mycket KYC-problem då istället för innan köpet. Om inte finns det ju en mega-lucka för penningtvätt: ta ett stort lån, och tvinga banken att ta emot godtyckligt stora summor som amortering.

1 gillning

Det låter ju kanon, är det ingen som kan säga något om detta menar du ?

Inga problem för våran sidan och inte heller säljaren skulle jag tro.

Tycker mäklaren har pratat om detta men menar att hon hamnar i penningstvätt trubbel då ?

Mottagande banken (alltså säljarens bank) kommer säga “Oj, här får du 1 MSEK in på ditt konto, varför då?”
Säljaren svarar: Jag sålde detta huset.
Banken har skyldighet att veta var köparen har fått pengarna ifrån för att inte bidra till penningtvätt genom att ha enable:at transaktionen, och behöver då reda ut vart du som köpare fick pengarna ifrån och så är man i samma sits.
Möjligtvis värre sits, eftersom du trotsat banken.

Men om pengarna nu skulle fasta för kontroll, blir det inte bankens problem att verifirea var de kommer ifrån då ? Visst, jag kan förse dem med underlag med de kan väll inte stoppa mig att göra överföringen ?

1 gillning

Men antar att de då behöver underlag som jag gärna förser dem med. Blir de inte tvungna att granska det då ? Eller kan de bara förbjuda överföringen och skita i det ?

Bankens beteende är riktigt dåligt.
När jag läser tråden känns det som om penningtvättlagstiftningens reella syfte är att få bort transaktioner med riktiga pengar för att tvinga folk att ta lån och därmed betala ränta till banken.
Har mindre banker samma policy?
Penningtvättshysterin verkar vara störst hos storbankerna.
Kan man inte betala halva huset kontant och sedan ta ett blancolån via någon mindre bank på den andra hälften? Blancolånen brukar ju gå upp till 600 000 kr.

Postväxel.

1 gillning

En kvällsfundering.
Om bägge parter istället helt plötsligt blir jättegenerösa och skriver varsitt gåvobrev. Vad skulle hända då?

1 gillning

Vi köpte så kallat kontant vårat hus för några år sen å de funka utan några avgifter… Vi å säljaren hade Svenska Handelsbanken å kan kanske vara att Swedbank har varit i en hel del skumma affärer å dom har kanske hårdare krav från bankinspektionen…

5 gillningar

Jag är uppriktigt både besviken och förvånad. Att man först ska betala för att använda sina pengar. Och sen ovanpå det hela blir man nekad.

Jag vet inte om detta skulle gå, men oavsett blirbdet avgifter och uppläggningsavgifter på lån jag görna undviker (sparsam som man är)

Misstänker att detta är något ganska nytt då mäklaren också verkar lite chockad ?

Byt bank… Jag skulle inte valt Swedbank…

3 gillningar

Tråkigt att ni har problem med detta. KYC hjälper tyvärr ingen, utan hindrar enbart. Pengar på banken är tyvärr inte ens pengar. Tag det varligt, det finns risk att få kontot fryst pga penningtvättsblabla (inte sannolikt, men det har hänt), och bevisbördan är hos Dig då och de behöver inte acceptera ditt bevis. Kan bli en lång och plågsam process om du har otur.

Ingen bank ni hört er med har varit behjälplig?

1 gillning

Nej jag kommer byta oavsett hur det går, rekomendar du någon ?