Det här var de jag hittade efter 30s googling:
Den första tråden är väl det bästa exemplet på vad som kan hända en räntejägare.
Det finns gott om andra exempel. Alla får ju göra precis som de själva vill, men planerar man att i en stor utsträckning använda kontanta medel i framtiden så skulle jag inte rekommendera att vara en hoppjerka. Att jag de där sista decimalerna i avgifter eller sparränta kan bli dyrköpt om det vill sig illa.
I vilket fall som helst. Se till att ladda hem officiella kontoutdrag (de sparas ibland bara 18 månader) och ha det i obruten serie. Skapa ett system för meddelande så att du enkelt kan se var du för över pengarna / var de kommer ifrån. Skriv upp ditt system!
HN t MN FS
HandelsbankeN till MarginaleN FritidshuS
Var konsekvent. Kontrollera att du kan tolka på både mottagarsidan cch avsändarsidan.
Kontakta mottagande bank INNAN du gör något större
Ha helst en tratt där alla inkomster kommer in. Låt de kontona vara så rena som möjligt.
Jag har tex ett lönekonto där alla ersättningar kommer i. Från det så gör jag sedan månatliga överföringar till mitt betalkonto.
fastkost 20k
pens la 3.5K
fire la 15k
Bilk mn 3.5K
Mat ia 6k
La, LysA
Ia, IcA
Problemet som jag ofta har sett när det blir för en frågande bank är att det ofta är väldigt många transaktioner varje månad får det är allt ifrån parkering för 5 kr till stora överföringar.
Jag sparar också min stående överföringar i Excel som jag uppdaterar varje gång inkomster eller utgifter förändras. Där kan man enkelt se vad man hade för in och utflöden för resp år.
Kan man tex enkelt visa att man har levt under sina inkomster konsekvent i många år och haft ett konstant sparande så blir det mycket enklare.
Vill man göra större köp med kontanta medel så måste man vara beredd på frågor. Att försöka jaga ikapp underlag i efterhand kan bli svårt.