Samla sparande hos storbank för att undvika misstanke om penningtvätt?

Du antar att du fortsatt kommer få vara kund hos din bank även efter de letat sig igenom påsarna… det finns ingen sådan garanti, du får inte your day in court så att säga

1 gillning

Ok, intressant att höra. Jag gör en annan spaning. Problemet verkar uppstå när personer i framtiden vill använda pengarna för att köpa fastigheter, som handpenning till bostadsköp eller amortera av olika lån.

Innan dess verkar det inte ha varit några problem. Helt plötsligt kräver banken att hela kedjan från lönespecifikation och framåt ska bevisas.

Ingen som fondsparat verkar behöva göra samma bevisbörda, utan bara de som hoppar mellan nischbanker, eller? (Hittar inga sånna fall).

Så för egen del blir slutsatsen lite, det beror på vad pengarna ska användas till. Vi har lite buffertkonton som ska gå till renovering. Tror inte hantverkarna klagar! :blush:

Det är ingen vinst i att sitta och spekulera om bankernas hemliga algoritmer och rutiner i detta.

1 gillning

Enkelt att spara undan digitalt i datorn under olika kataloger varje månad, man kan detaljsortera senare om man får problem. Har märkt att bankernas krav blir allt svårare att uppfylla för varje år, speciellt vid utlandstransaktioner och större belopp. Att kontakta banken om man är osäker är ett bra tips. Tänk på att de är kommersiella banker som själva bestämmer vilka de vill ha som kunder.

2 gillningar

Prexis, t.ex LF sparar transaktionerna i 2 år på internetbanken och det går enkelt att spara hem som Excel-fil (CSV). Själv sparar jag helårsvis strax efter nyår varje år vilket bara tar några minuter.

Och som någon skrev tidigare är det viktigt att man anger en kort förklarande text på avsändar och mottagarkontot. När vi kör över pengar till någon nischbank skriver vi t.ex “till SBAB” som avsändare och “fr LF SPAR” till mottagande konto. Om man sedan vill hämta hem pengarna igen skriver man omvänt och då blir det inga problem att förklara om banken skulle undra.

1 gillning

Skulle förvåna mig om inte äldre transaktioner sparas längre hos bankerna. Åtminstånde minst 7 år som bokföringslagen föreskriver (?). Sen kanske det inte sker online utan offline på något externt lagringsmedia nere i något bergrum någonstans.

Har haft online börsmäklare som endast sparar i 12 månader.

1 gillning

Mina påsar är ok att leta igenom😜

Det kan vara smart att ha en bank som huvudbank där man har sina huvudsakliga konto, gör de flesta transaktionerna och sedan andra banker som satelliter från denna. Vi har varsin huvudbank frun och jag, inte samma. Då har de gedigen historik och kan se att transaktioner kan vara normalaför oss. Tror det ger mindre risk att fastna i filtret för ytterligare frågor. Anekdotiskt har jag även hört talas om beloppsgränser över vissa tidsperioder som man kan hålla sig under för att inte trigga frågor. Men jag tror inte riktigt på sånt.

När vi fått frågor så har det mest varit att spåra den transaktioner som genomförts. Tex från Avanza till Swedbank med ett utdrag från Avanza att pengarna kom därifrån. I ett annat fall så förklarade vi bara i text vad det var för transaktioner. En gång struntade frun i att svara på KYC frågor och fick kontot fryst (av Avanza), men det tog bara några dagar från det att hon skickade in det digitalt till de var tinade igen.

Dokumentation (som vi varit noga med då vi bott utomlands under många år och då är man extra under lupp). Vi spar anställningskontrakt, lönelappar för att kunna visa på inkomster så de kan se att sparandet inte är orimligt. Vi spar också avtal på större köp (tex bil, boende mm). Allt detta gjorde vi dock ändå långt före KYC reglerna kom :sweat_smile:

Undvika aktörer. Nja, så länge en bank är under Finansinspektionens kontroll så tror jag inte att man behöver undvika någon. Däremot, ska man göra stora transaktioner (tex 500 K och större) så är det nog bra att kontakta båda bankerna så de vet vad som händer. Då kan man också fråga mottagande banken vad de behöver, i förväg så att säga. Enda typen av aktörer jag undviker än så länge är de som tillåter krypto handel. Svenska banker verkar gravt allergiska mot dessa då de kanske upplever risken för penningtvätt som större.

Jag har inte upplevt något större problem utan det har bara varit att svara på frågorna och i vissa fall skicka med rimlig dokumentation, som tex kontoutdrag.

Sen kan ju min upplevelse av icke-problemet vara färgad av hur struligt det var att flytta pengar på 80/90-tal när man fick gå mellan bankkontoren och tog frågorna direkt av personen i bank kassan. Å andra sidan var det nästan alltid trevliga människor så inte så farligt då heller :joy:

6 gillningar

Postväxel …

3 gillningar

Vet en som köpte en lägenhet med postväxel i mitten på 00-talet.

2 gillningar

Funderar en hel del på det här med dokumentationen. Håller på att göra min egen hemläxa och säkerställa att jag har all nödvändig dokumentation utifrån mina behov. Som en del i det har jag kontaktat mina banker och frågat hur länge de sparar transaktioner.

Avanza, Lysa och Nordnet sparar transaktionerna så länge man är kund. Lysa och Nordnet uppger även att de sparar en tid efteråt.

SAVR kundtjänst visste inte, men flera år. (Har inte så mycket pengar där så la inte mer energi på att gräva).

LF, min huvudvärk, upps… huvudbank :slightly_smiling_face: sparar i 10år.

SBAB sparkonto, sparar kontohistoriken så länge kontot finns kvar och en tid efter.

Hos skatteverket kommer jag åt deklarationer i 7 år. (Har ställt frågan om man kan komma åt äldre deklarationer och väntar på svar).

Min slutsats än så länge är att sparandet hos Avanza, Nordnet lysa och Sbab känns väldigt säkert. De har bra kundtjänst och sparar dokumentationen. Här får man nog inga problem att bevisa sina pengars ursprung.

Så problemet tycks vara att bevisa för min huvudbank var mina pengar kommer ifrån efter 10år. Att vara trogen kund verkar inte ge någon ökad trygghet.

6 gillningar

Tack för input :+1:

Mitt största misstag är att jag hade SEB fram tills för 2-3 år sedan då jag bytte rubbet till LF för att få bättre ränta. Jag sparade inte transaktionshistoriken från mitt konto på SEB (som jag haft sedan barnsben). Inser nu att det var ett misstag men jag hade ärligt talat ingen aning om att det var något som man borde göra då :roll_eyes:

Det är väl bara att göra om och göra rätt från och med nu och hoppas på att ingen undrar hur mina transaktioner såg ut från den tiden. Ganska knäppt egentligen att inte alla banker lagrar transaktionshistorik i mycket lång tid när de kräver av oss konsumenter att göra det.

5 gillningar

Jag gjorde precis samma misstag och byte från SEB till LF för fyra år sedan. :slightly_smiling_face: men jag står inte och faller med den historiken. Har gjort två fastighetsaffärer och vid båda tillfällena har jag av en slump råkat använda SBAB! :sweat_smile: jag tror man kan få kontoutdrag från SEB, men känner inte för och ringa det samtalet.

Jag tycker också det är jättemärkligt att inte våra största banker sparar all data så länge vi är kunder hos dom. De är ju dom som måste sitta med de flesta fallen att utreda. Måste ju kännas jättekonstigt när t ex. avanza levererar kontoutdrag till LF för 15år sedan och de själva inte kan bekräfta om det ägt rum! :rage:

Jag undrar om det inte hänger ihop med teknikutvecklingen. Storbankerna investerar inte tillräckligt i sina system. Lyssnade på ett avsnitt med Jan om Lunar bank där det pratar om det.

1 gillning

Men du, jag tror att banken måste spara det i minst fem år, så fråga SEB om det skulle gå att få ut den.

EDIT 7 år enligt bokföringslagen

1 gillning

Det är väl inte bankerna som själva som kräver det av oss, det är väl lagstiftaren som kräver av bankerna att agera vid misstanke. Bankerna själva skulle säkert helst slippa bry sig eftersom det kostar dom pengar…

Banker som alla andra företag och vi som privatpersoner kan råka ut för plötsliga och oförutsedda händelser, etc. som gör att information försvinner.

Konkurser, överlåtelser, underlåtenhet att följa lagar och förordningar, bränder, jordbävning och andra naturkatastrofer, krig, kriminalitet, hackerattacker som förstör informationen, etc.

Allt kan hända och som du säger är nog det bästa att vi själva också försöker bidra genom att vara proaktiva och dokumentera våra förehavande så gott det går och inte alltid lita på att någon annan gör det åt oss. Alternativet att abdikera och lämna fritt spelrum till organiserad brottslighet och terrorism ser iaf inte jag som någon bättre lösning.

1 gillning

Alltså jag väljer den aktören som har den bästa tjänsten. Om jag behöver sitta och dokumentera allt hos bank A men inte hos bank B, så väljer jag Bank B.

De flesta har dock inte en susning förens de drabbas själva…

Och sen händer det något med Bank B som gör att informationen om dig försvinner/försvunnit…? T.ex Gota Bank, HQ Bank, Kaupthing Bank, m.fl har kursat och vem är i det läget ansvarig för historiken?

Bäst är nog att försöka dokumentera sitt eget liv så gott det går och inte abdikera ansvaret till “någon annan”.

2 gillningar

Jag förstår helt uppriktigt inte vad det är du debatterar för? Det är ingen som säger emot dig att om man har bokföring av sin privatekonomi för varje transaktion som sitt specialintresse så löser det “problemet” förutsatt att banken godkänner den dokumentationen.

Men det är inte riktigt det som diskussionen handlar om.

1 gillning

Tack. Ska kolla!

1 gillning