Hur ska man ens veta vad och hur man ska dokumentera?
Jag blir rädd av det här.
Hur ska man ens veta vad och hur man ska dokumentera?
Jag blir rädd av det här.
Ja det är väl bra, men är det inte dubbellt så bra om både jag och banken dokumenterar. Fast det känns osäkert att ha alla dessa kontoutdrag, avtal mm. på ett och samma ställe. Kanske bättre om banken håller dem och jag tar hem dom vid behov.
Jag undrar varför gränsen är satt vid sju år. Låter lite som om någon hade två tärningar och slog om och om igen tusen gånger och fick mest summan sju ![]()
Bara att den här diskussionen uppstår visar hur skevt det har blivit. Du ska alltså samla på dig bevis att dina pengar är vita. Det räcker inte med att du går till jobbet. Får in pengar som lön från arbetsgivaren. Du deklarerar varje år.
Tänk om det hade varit så på andra brott. Två kvinnor blir våldtagna i ditt närområde och alla som bor där ska in till topsas. Du ska kunna redogöra allt i detalj. Annars häktas du i väntan på utredning.
Då kommer fortfarande folk säga här. Men om du inte har något att dölja så är det väl bara ge de den informationen.
Ja, det är detta som gör mig orolig också. För en del verkar det vara självklart att man ska spara transaktionshistorik etc men det är inget jag uppfattat som nödvändigt tidigare, jag har förutsatt att med rent mjöl i påsen så ska jag bara kunna leva som vanligt.
Jag har aldrig debatterat för systemet precis som det fungerar idag utan sagt att så länge det är som det är kan det vara bra att vara lite proaktiv och dokumentera lite själv. Och att jag tycker att bekämpning av gängkriminalitet, organiserad brottslighet, grova brott, terrorism och penningtvätt måste vara prioriterat. Det går definitivt att förbättra systemet men jag har inga bra idéer kring hur eftersom det enligt mig inte löser alla aspekter hundraprocentigt att bara kväva att ena sidan av en relation avkrävs hela ansvaret.
Delvis tycker jag det stundtals. Köper inte clickbait från Aftonbladet rakt av eller artiklar om någon som fått sitt konto fryst pga att man bara inte vill förklara sig. Man behöver inte gå till överdrift (som jag gör…) och det finns flera bra exempel på hur enkelt man kan gå tillväga utan att för den skull vara en ekorre (plus Excelnörd) och dokumentera allt och alla.
Alternativet att några galna diktatorer (som på trettiotalet) skulle ha tillgång till all min livshistorik med en knapptryckning skrämmer mig mer.
Jag förstår inte.
Vilka diktatorer?
Vad har det att göra med det här?
Jag har funderat och kommit fram till att det är mitt sparande som kan ifrågasättas i framtiden. Månadssparar man några tusenlappar i månaden i 30år så blir det ju miljoner!
. Tänk scenariot att jag t ex. vill amortera av bolånet vid pensionen. Eller bygga ett nytt mindre hus på landet “kontant” utan lån. Banken kommer fråga vart alla mina miljoner kommer ifrån.
Om jag sparar alla mina deklarationer så kan jag styrka mina inkomster. Skatteverket sparar 7år.
Om jag sparar bankens kontoutrag kan jag bevisa att jag månadssparat regelbundet. Bevisa vilka uppgifter jag haft och att det funnits ett överskott. Min bank sparar 10år.
Om jag sparar kontotdrag hos lysa kan jag bevisa att de tagit emot insättningar regelbundet från min bank. Kanske även årsbesked. Lysa raderar ingen historik så frågan är ju om jag verkligen behöver spara några underlag. Men har iallafall laddat ner transaktionsdata
Men jag tror att enbart uppgifter från Lysa räcker. Eftersom de sparar alla uppgifter så kan de ta fram betydligt snyggare och trovärdigare underlag än vad jag själv kommer kunna göra. Hur trovärdig är en 30år gammal excelfil från LF…
Så har jag tänkt, några besked från bankerna hur man ska agera har jag inte hittat. Vilket är ett stort problem.
Låter som en enkel och förmodligen/förhoppningsvis tillräckligt bra åtgärd som skulle funka i de flesta fall som en bra “försäkring” för ev. framtida förfrågningar ![]()
Kanske också i kombination med att t.ex spara dokumentation från ev. storvinster på Lotto, köp/säljkontrakt på fastighet och bostad och andra lite större transaktioner och händelser. Nu när vi de facto har den situation vi har med kriminalitet och annat.
Det låter klokt.
Bristen på besked från banker/myndigheter om hur man ska agera ser även jag som ett stort problem. Alla har inte hur mycket ork som helst att lägga på ekonomisk dokumentation. Alla har heller inte tillräckliga kunskaper, och vissa - som jag - har diagnoser som gör det svårt att göra rimlighetsbedömningar, eller försöka föreställa sig tänkbara framtida scenarier.
Jag har LF Bank sedan år 2015. Har i nuläget förkryssat på internetbanken att jag knappt vill ha papperskopior hemskickade på någonting, mest eftersom jag har problem med att hålla ordning hemma. Men jag får väl ändra på det.
Innan LF hade jag Swedbank i 15 år. Jag har mig veterligen inte ett enda dokument kvar från den tiden.
Köpte bostadsrätt är 1999 eller 2000. Hoppas att jag har några papper kvar på detta. Sålde bostadsrätten med stor vinst 2015. Ingen aning om var papperen avseende denna affär är. Ny lägenhet inköptes samma år (2015). Antar att dokumenten rörande det finns någonstans här i röran.
Vad gäller deklarationer har jag kvar de senaste 6-7 stycken, tror jag. Oklart var.
Rörande arvet efter min sambo som avled 2023 har jag mig veterligen alla relevanta papper. Som bouppteckning och arvskiftesavtal.
Vad gäller fakturor på fasta kostnader etc så kastade jag allt 2015. En kollega hade då sagt att man inte behöver spara fakturor. Nu har jag det mesta på autogiro. Vet inte om det är OK att ha det längre. Uppgifterna kanske försvinner.
Vad gäller kvitton känner jag mig lätt förtvivlad. Har fått hjälp av min boendestödjare att kasta mängder av kvitton på vardagliga inköp av t ex mat, mediciner, kläder, cigaretter etc. Det var oändligt skönt att bli av med dem.
Nu vet jag inte om jag någonsin vågar kasta ett kvitto igen.
I en del sammanhang får man ju inga kvitton. T ex om man fyller på sitt SL-kort eller kontantkort till mobilen på nätet. Jag har ingen aning om hur sådant ska dokumenteras. Jag har gett mängder av (inte dyra, men dock) presenter och julklappar till släkt och vänner under livet. Jag har aldrig haft en tanke på att allt sådant skulle behöva dokumenteras.
Jag klarar inte att använda Excel, trots flera försök att lära mig.
Har precis blivit kund hos Handelsbanken, som “komplementbank” till LF. Hade funderingar på att även öppna konto hos Nordea, och kanske någon gång senare bli kund hos Avanza eller Lysa, men jag får nog strunta i det. Jag kommer inte att klara av att hålla i all dokumentation och administration som det troligen skulle behöva innebära.
Det är nog inte så farligt! ![]()
Bra då har de sparat dina kontoutdrag i 10år nu. Du kan ladda ner och spara det i excel-format. Om du har behov av att spara det längre.
Bra, du har sålt en bostadsrätt. Affären är deklarerad. Vinsten framgår i deklarationen och går därmed att styrka. Skatteverket kanske kan ta fram den åt dig vid behov. Du har säkert fått en pärm med dokumentationen av mäklaren som ligger någonstans hemma.
Jag sparar inte på betalda fakturor. Finns ingen anledning, allt finns ju dokumenterat i internetbanken i 10år.
Kvitton sparar jag bara för garantier och för att kunna reklamera saker. Om vi pratar mindre inköp.
Av det du har skrivit så är det väl om du har pengar över från försäljningen av bostadsrätten. Som banken kan undra var de kommer ifrån den dagen du vill använda dom. Så jag hade letat upp och säkerställt att jag hade den dokumentationen kvar.
Tycker inte du ska vara det minsta rädd för att starta konto på Lysa eller Avanza. Tillskillnad från bankerna så sparar de all dokumentation åt dig. ![]()
Nej, jag och sambon använde pengarna från försäljningen av min bostadsrätt till att gemensamt köpa en större och dyrare bostadsrätt, vilket innebar att vi fick ta ett bolån på c:a 2,9 Mkr. Vilket jag har betalat av på, så att bolånet numera är på 1,5 Mkr.
Tack för att du gav mig tillbaka lite hopp.
Någon borde göra en lugn och mysig TV-serie om bankernas krav på dokumentation för att förhindra penningtvätt, och hur man kan implementera detta i sin vardag utan att fullständigt bryta ihop och tappa livslusten.
Tänker att någon - kanske Ernst Kirchsteiger - visar hur man kan bygga om gamla kräftförpackningar till snygga lådor för de senaste 30 årens inkomstdeklarationerna,
Och sedan lagar Ernst till någon obskyr ekologisk örtlasagne, som han sedan bjuder några intressanta gäster på, t ex någon väldigt allvarlig direktör från Finansinspektionen, någon äldre kille i polotröja från Konsumenternas bank- och finansbyrå plus några blandade filurer från storbankerna.
Och så äter dom och pratar om regelverket och ger tips om ekonomisk hemdokumentation, och alla tips ska finnas på TV-kanalens hemsida, i ett format som är väldigt lätt att skriva ut oavsett vad man har för teknisk utrustning.
Och man ska kunna maila in frågor till programmet, som besvaras i nästa avsnitt.
Kanske kan man ha tävlingar, där man kan vinna priser.
IKEA kan ta fram en speciell förvaringsmöbel för all dokumentation. Tänker att den kan heta NITISK.
Eller jag vet inte.
Men det måste bli lätt att göra rätt.
Eller så får någon skapa ”Svarta arkivet”, där man kan samla alla ekonomiska dokument över sin livstid. Sen går de i arv.
Lite som vita arkivet, men att de tar lite betalt, så servrarna har backup.

Finns ju redan idag och ingår för alla som har en mobil med kamera. Kostar dessutom inte många kronor att ha lite utökad molnlagring typ Icloud för Iphone och vad det nu heter för Android om det skulle behövas. Bara att fota av årsbeskeden, viktiga kontrakt, transaktioner av lite större dignitet och vad mer som kan vara lämpligt. Och även värdeföremål man har i hemmet för att styrka ersättning från försäkringsbolaget vid ev. brand, inbrott eller vad som helst.
Fast inte heller detta är ju helt 100%-igt. Även molnleverantörernas data kan ju försvinna vid någon typ av oförutsedd händelse. Eller att Trump får spelet och kräver avgift plus 500% tullar på varje bild man har i molnet mot hotet att han annars skriver ett dekret om att den som inte betalar får allt raderat…
Enda undantaget jag känner till är testamente vilket kan bli lite meckigt att få godkänt om man inte kan visa upp orginalet signerat av utfärdaren och bevittnat. Men inte heller det är ju bankernas eller advokatfirmornas fel och därför kanske det vore lämpligt att lagstiftaren la ner lite krut på att informera allmänheten om vad man skall och bör tänka på i dessa sammanhang.
Tror som sagt det behövs en mer pålitlig och lokal tjänst än en som tillhandahålls av amerikanska techjättar. Kommer de ens finnas om 20-30 år?
Bästa vore kanske om de största svenska bankerna startade en gemensam tjänst för detta. Eller ännu hellre FI eller Skatteverket.
Om nu FI och bankerna kräver 60 års dokumentation av ens ekonomi och kanske även att dokumentationen ska övertas av arvingar. Så behöver det lösas på något sätt. Företag kan konka, hårddiskar brinna upp och USB stickor tappas bort. Att spara allt i pappersformat har ännu mer risker.
Så vore vettigt med någon typ av arkivtjänst, om inte bankerna själva tvingas ha livslånga arkiv över varje kund.
Borde inte vara jättesvårt för dom att lösa, och inte speciellt dyrt heller.
Laddade ner 5 års historik på nordea och den filen var ca 100 KB, så 50 års historik skulle vara runt 1MB – mindre än en enda bild tagen med telefon.
Inspirerad av denna tråden så tog jag hem senaste 10 årens historik från mitt lönekonto på Swedbank. Det blev 1.5 MB och dryga 250 sidor.
Hur gör man det?
Nu blev det jobbigt igen.
Ja precis. Borde inte vara något större tekniskt problem att spara bankens livstid + 7år.
Vill man göra det enkelt kan 10 år och äldre gå in i Cold Storage, komprimerat och framtidssäkrat men det kan ta ett par dagar att hämta ut.