Bättre hade varit om det fanns någon funktion hos bankerna att “certifiera” att pengarna som finns hos de är schyssta. Så man slipper att härleda ända bak till ursprungsinkomsten.
Men det kommer aldrig att hända, för det skulle innebära ansvar för bankerna.
Dessutom, så kan man ju tycka att den här funktionen redan borde finnas; “Var kommer de här pengarna ifrån?” “Mitt konto hos Nordea, de har gjort de nödvändiga kollerna av tidigare led.” “Ok, tack”
Jag upplever att det är ungefär så det redan funkar idag. Kommer pengarna från en “trovärdig källa” är sannolikheten liten eller nästan obefintlig att man behöver bevisa något mer.
Vi har LF bank som många här (och även jag någon gång…) anses lite väl nitiska ibland men vi har ändå aldrig haft några problem alls. Och trots allt är ju LF en medlemsägd bank så någonstans är det ju även mina pengar som skall skyddas.
Ex.vis, hustrun köpte en ny bil i höstas och förde över 250K från SBAB och betalade sedan detta till bilföretaget. Är ganska säker på att det lös rött i någon filterfunktion hos banken men vi fick ändå aldrig någon fråga.
Själv höjde jag tillfälligt min Swishgräns i vintras och köpte bl.a lite dyrare kamerautrustning och det räckte med att jag angav syftet i mitt internmeddelande på hemsidan hos banken ism ansökan om tillfällig höjning av gränsen. Inga ytterligare frågor på det och ärendet expedierades direkt.
Om pengarna ist överförs från en utländsk bank eller Ärlige Harrys Kredit AB har jag förståelse för att det kan komma ytterligare frågor. Det är ju ett krav banken har på sig från staten och även från mig som “delägare”.
Jag tycker det är lite konstigt det här med hur länge banken sparar transaktionerna.
Vi, utan att säga vart jag jobbar, sparar ju all form av historik för alltid och vi gör det på grund av AML, det är data vi utifrån andra lagrum egentligen inte får spara hur länge som helst, men vi gör det och får det på grund av AML och för att vi ska kunna bedriva utredningar kring penningtvätt. Detta görs ju då självklart för att vi ska kunna identifiera och utreda vart pengar kommer ifrån.
Känns som bankerna lägger väldigt mycket ansvar hos kunden nu, jag är dock inte drabbad av detta som jag skrivit tidigare, men man blir ju orolig för framtiden såklart.
Läs igen, jag skrev även mina pengar som skall skyddas och jag tillhör skaran som har mina försäkringar hos LF.
Vi verkar ha olika åsikter om innebörden av långt ifrån… I årsredovisningen 2021 angavs att 91% av försäkringstagarna hade LF Bank som huvudbank. Och eftersom båda verksamheterna fortsätter att växa borde väl denna siffra iaf inte vara lägre idag?
Du får ofta rapporter om ditt sparandes utveckling i form av tillgång till t.ex. grafer och listor som uppger insättningar, uttag och värdeökning. Jag har en ganska exakt budget och kan redovisa nästan alla inkomster och utgifter med underlag.
Känner inte att det är lönt att ha betydande belopp på 15 plattformar för den delen om man inte har många miljoner på sparkonto och vill ha insättningsgaranti.
Jag fick ut 10 år från Swedbank. Har inte testat LF än. Men har inte månadssparat och investerat där mer än tre år. Så bör finnas i årsredovisningarna.
Edit
Har kontoutdrag i LF appen från och med 2013, deklarationsunderlag och innehavsrapporter finns sen 2021. Ska spara ner de viktigaste till min mapp.
Kan inte tala för någon annan men egen erfarenhet är inte gnäll. Jag lånade pengar av SEB för att köpa hus utomlands. De hade all dokumentation vid husköpet och medlen fördes över av SEB till utländska banken då det var ett stort belopp. När jag sen sålde huset och åter skickade in alla papper från försäljningen var det plötsligt ett rejält ifrågasättande- var kom pengarna ifrån ( jag skickade in dokumenten igen ) osv. Jag fick efter mycket tjafs sätta in pengarna på mitt konto. Men när jag sedan skulle betala av lånet, allt i samma bank , så blev det ifrågasättande igen och mina pengar frystes.
Efter att ha förlorat massa pengar i ränta , då jag inte kunde betala av mitt lån, så har jag bytt till Swedbank med personlig bankman.
Det skulle vara jätteintressant och värdefullt att få veta lite mer om detta, om du har lust att dela med dig
T ex vilket land (eller världsdel) huset ifråga låg i.
Och vad banken svarade, när du påpekade att de ju redan hade fått information om var pengarna kom ifrån. Varför du inte fick betala av lånet, om de angav något konkret skäl till att de frös ditt konto, och om de så småningom öppnade upp det igen, och i så fall efter hur lång tid.
“Om banken eller försäkringsbolaget misstänker att en transaktion kan innebära penningtvätt eller finansiering av terrorism ska de inte utföra den, utan anmäla händelsen till polisen. Företagen får inte meddela kunden att de gjort en sådan anmälan” (Banker och försäkringsbolag måste uppnå kundkännedom | Konsumenternas).
Hej, huset låg i ett annat EU land. När man ber banken om skäl för deras agerande får man standardsvar ’vi är skyldiga att motarbeta penningtvätt etc.’ Omöjligt att få tag i en person som faktiskt kollar och förklarar, bara standardsvar. Det är ju bra om de då fokuserar och kanske kunde de ha ett internt system, som visar att denna transaktion är redan checkad och är ok.
Kontot ’tinades upp’ efter ett tag, med standardförklaring. Lånet på SEB har jag ännu inte fått betala av, jag använder bara den högre takt som man kan göra själv.
Har som sagt bytt till Swedbank, tror inte att det gör någon skillnad egentligen men iom att jag har personlig bankman så finns någon som har koll på min ekonomi, att den är god och att det inte är skumt att jag har pengar kvar på kontot.
Så mitt svar till ts är nog bara att du får räkna med krångel, men det kanske inte gör någon skillnad om du byter till storbank nu eller senare. Lycka till alldeles oavsett.
Jag lyfte på luren och ringde SEB. Trevligt bemötande och inget strul alls, de skickade digitalt i PDF-format kontoutdrag för mina avslutade konton från 2015 och fram till de avslutades 2023 (men de hade inte historik sparad längre tillbaka än 10 år).
Det känns bra att ha historiken ifall att det skulle behövas. Tack för alla svar