Bevisa aktievinster/ pengars ursprung för banken?

Jag tror inte att du behöver vara orolig. Vad bankerna jagar i första hand är udda transaktioner, gärna kopplade till swishkonton och företagskonton, där utsatta områden har prioritet.

Kan man visa några årsbesked på sina aktieaffärer skall det inte bli några problem.

Håller förresten med om att FIs regelverk inte ger bankerna tillräcklig vägledning hur arbetet skall bedrivas.

1 gillning

Jag vet inte jag. Det är ju väldigt många i Sverige som äger aktier och det lär ju vara många som kommer uppleva detta. Därför hoppas jag att man ser över rutiner, lagar och regler kring detta. Tycks vara väldigt tyst om problemet.

Årsbesked kan jag inte ge då det inte handlar om en fond utan aktiehandel via nätmäklare. Däremot finns alla transaktionsnotor sparade.

Hej,

Håller med om att bankerna inte sköter detta bra. Jag förde nyligen över några hundratusen till ett konto i Schweiz. Tog 2.5h i telefon med en stackars tjej på SEB! Pengarna kom från ett sparkonto som hade fyllts upp månadssparande under en tid. Tjejen såg att jag fick en viss summa varje månad, men ifrågasatte om det verkligen var lön då det inte stod just ”lön” på utdragen. Jag har haft SEB sen barnsben, men det hjälpte inte ett dugg. Tjejen var tvungen att prata med en chef eller ngn complianceavdelning i bakgrunden typ 3ggr.

Tycker synd om personalen som måste dras med detta gissel - och när den kassa proceduren är fixad (AI-based risk assessment ngn?) så kommer en bibba av hennes kollegor få sparken. Detta är ngt som svenska banker verkligen är kassa på.

Mvh
F

2 gillningar

Håller helt med. Det måste till förbättringar inom dessa områden. Vanliga / hederliga människor ska inte behöva drabbas av EU och deras penningtvättslagar.

Jag skulle gärna betala min nätmäklare för att ta fram ett underlag till bankerna.

Vi ska inte behöva tvätta lagligt intjänade pengar.

4 gillningar

Det är som DRM på film och spel. Brottslingarna får en bättre upplevelse än de som faktiskt är hederliga.

Man tycker det borde vara ganska enkelt att se transaktionshistorik för bankerna men icke.

3 gillningar

Jag kan väl personligen tycka att detta med att “känna din kund” är ett ihåligt argument. Har jag varit kund hos en bank i 10 år, vi har köpt hus tillsammans, bil tillsammans, banken har mina försäkringar osv osv, på vilket sätt känner de INTE mig? Om jag vill ta ut säg 50000 kr för något, eller sätta in samma summa, det är ju inte så att jag över en natt har blivit kriminell. Har jag en vettig förklaring borde detta räcka utan en massa andra “bevis” eller att jag personligen krävs på att inställa mig på ett bankkontor.

Sen att 10000 Euro av någon anledning blev 10000 kr i svenska banksystemet har jag inte fått någon förklaring till hos någon.

Jag bytte bank en gång pga att jag förvägrades sätta in 15000 kr födelsedagspengar till barnen när gränsen var 12000 kr eller något. Efter mycket tjafsande om varifrån pengarna kom tog idioten 12000 kr och gav tillbaka 3000 kr till mig och då var jag redo att explodera, och frågade högt och ljudligt i lokalen “vad f-n gör du!?” Svaret var ett snorkigt “gränsen är 12000 kr”… 15 år som kund i en och samma bank på samma ort. Bytte dagen efter.

3 gillningar

I sanningens namn är det inget stort problem. Inte speciellt många blir drabbade och har man “rent mjöl i påsen” så löser det sig.

Att råka ut för att banken inte tar hand om kontanter är oftast ett större problem.

Man funderar ju på om denna jakten ger något direkt resultat mer än att irritera ärliga bankkunder.

Ungefär som när man reser in i ett land och måste fylla i en lapp där man bl.a. frågar om man ägnat sig åt terrorism. Undrar hur många som kryssat ja på den under åren?! Känns inte som man fångar så många med dom avsikterna där…

4 gillningar

Tack alla för era svar. Ännu har dock ingen lyckats svara på min egentliga fråga kring det juridiska regelverket. Bankens skyldigheter och kundens skyldigheter.

Hittade en Intressant artikel

Varsågod:
Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism Svensk författningssamling 2017:2017:630 t.o.m. SFS 2021:903 - Riksdagen

Tackar. Ska läsa igenom det och se om jag blir klokare utav det.

Hej,

Jag har en följdfråga på denna tråd.
Är inte banken skyldig att fråga varifrån pengarna kommer på väg IN?
Vid detta tillfälle så förstår jag att pengarna redan finns på banken? Och låt säga att du inte använder allt kapital du har, är det ditt eller bankens ansvar att svara för vilka pengar som fortfarande finns kvar på kontot?
För annars behöver du rimligtvis kunna svara för alla pengar du någonsin har tjänat in för alltid?

Jag kanske spårar ur här, men frågan blir komplex om man tänker vidare.

Dessa problem kommer gå över när bankernas rutiner blivit bättre.

För att hindra den samhällsomstörtande brottsligheten med klaner och gäng som styr olika områden och regioner, måste bankerna lära sig ha koll på alla penningflöden.

Annars kan de kriminella ta över makten i ännu fler områden, om de kan använda svarta pengar fritt.

Vill vi att Sverige ska falla samman till en bananrepublik, då ska vi låta de kriminella använda sina knark- och utpressarpengar helt fritt.

Bankerna kan inte ha koll på samtliga ingående transaktioner, detta är en fysisk omöjlighet. Idag har jag personligen fört över pengar från min huvudbank till fyra konton på Avanza och fyra konton på Nordnet. Avanza och Nordnet kan givetvis inte sitta och kontrollera detta.

Att en bank i efterskott tvingas kontrollera befintliga konton är heller inget konstigt. Säg att en kund vill flytta över 500 000 kr till ett konto I Syrien. Kontrollerar man inte hur dessa pengar kommit in till banken, så gör man ett gravt fel.

Är det banken som fyller i och skickar in KU80 och KU81?

Vi lever i en digital värld där precis allt (utom de 4 % som är kontanter) kan dokumenteras och spåras.

Formerna för hur kontrollen av penningflödena ska se ut kommer nog utkristalliseras.

Personligen tycker jag att Riksbanken borde ta fram en kryptokrona, för kopplas den till varje medborgare och dennes konton (inte anonymt som med bitcoin) då har staten absolut kontroll på pengarna i systemet.

Frågan är om banken är skyldiga att titta på alla bevis som jag lägger fram i form av aktienotor? Lr kan dom bara neka mig som kund om dom anser att det är för mkt jobb? Tilläggas är att all handel har skett hos en svensk nätmäklare. Mkt välkänd

Givetvis har man den kollen, men ingen bank har tid eller råd att göra någon djupanalys.

Ditt sista förslag låter väldigt nära en totalitär stat…

2 gillningar

Bankerna är i princip som en ICA-handlare. Skillnaden är att man tillhandahåller finansiella tjänster i stället för livsmedel mm.

Banker har inget intresse av att ställa till djävulsskap för vanligt folk, utan vill att allt skall flyta. Du kan sova lugnt om natten. Att hindra en kund sin rättmätiga rätt att ta ut pengar kommer inte kunna gå.

Förresten, alla gamla kollegor i banken som jag träffar avskyr undersökningsplikten. Än en gång, banken har inte hittat på detta.