Kundkännedom - varifrån kommer dina tillgångar i vår bank

Det ska bli intressant att se om fler banker kommer att vilja ha mer detaljerade svar. I år ville även den revisionsfirma min brf anlitar ha svar på KYC-frågor, inklusive respektive styrelsemedlems medborgarskap.

Tycker också frågorna är helt omöjliga att svara på. Varifrån kommer pengarna? Hur ska man veta varifrån just de pengarna kommer. Jag jobbar/sparar/investerar/frått arv och en mindre gåva…

Också frågan på om hur många och stora överföringar jag kommer att gör till/från utlandet är svår.

3 gillningar

Jag brukar inte klaga på regler men faktum är att vi drunknar i regler . .
Va på en kurs om AFS i förra veckan och slutsatsen va “vi får inte göra nått o ända sättet att faktiskt få nått gjort är att bryta mot vissa regler”
Förstår att bankerna måste fråga men frågorna är svårtolkade och i många fall “omöjliga” att svara på

3 gillningar

Har hört folk som jobbar på bank bekräfta det du skriver.

2 gillningar

De har ju blivit alltmer sjuka i huvudet helt enkelt. Jag som utlandsboende fick nyligen en begäran om ett antal dokument som skulle returneras i mail men det fick inte vara digitala dokument. Jag frågade hur man gör för att bifoga fysiska papper i ett email + ett antal andra subtila kommentarer som alla hade innebörden att ni är ju helt IQ-befriade.

Man ska inte bara vara snäll och beskedlig, säg ifrån.

4 gillningar

Du har nog missförstått dom hur dokumenten ska returneras. Men att kalla dom IQ-befriande lär ju inte hjälpa ditt case precis :see_no_evil_monkey:

1 gillning

Nejdå det var tydligt, de begärde icke digitala dokument i vändande email. Jag skrev skarpt email tillbaka som bemötte flera vansinnigheter och det hjälpte.

1 gillning

De vill ju inte ha dig som kund. Det är därför de ställer konstiga frågor. Normala KYC-frågor så fyller du i ett formulär. Tänk dig, att de har haft dig kund i 30 år, har samtliga transaktioner sparade. HUR, kan de inte ha ens flaggat innan? Anledningen till att du reagerar som jag tror du gör är att du inte ha varit med om det tidigare. Det är helt absurt beteende från bankerna. Tror de att det är brottsligt så får de anmäla till Polisen. Det gör de inte, för de vet att det inte skulle hålla i rätten.

Sen kanske du kan förklara varför Skandia-banken accepterade mitt flytt bolån, samt Avanza PB-bolånet (ja, jag drog in 3 miljoner in i deras fonder”, inte fan frågade de var jag fick mina pengar ifrån.) Landshypotek Bank krävde underlag från tiden jag löste min halva av bolånet på Danske Bank. Då hade jag flyttat lånet till Ikano Bank som inte ställde frågor och tänkte flytta lånet till LB.

3 gillningar

Jag säger inte emot att kundkänedomsreglerna kan gå överstyr men jag föredrar ändå dessa framför en kula i ansiktet av en 'murikansk “agent”.

Men mitt råd till TS är att fråga banken om råd. De vill mest ha ryggen fri och är säkert nöjda med en uppskattning. Men FF skrev mest för att gnälla på det här landet, som han inte bor i.

3 gillningar

Ja, USA kanske inte är förebilden för ett rättssamhälle just nu. Tror jag ringde 10 samtal till Landshyptek Bank och skickade in underlag efter underlag, men de blev aldrig nöjda. Därför är jag rädd att TS kan kämpa länge för att få HB nöjd. Varför inte fly istället för illa fäkta?

Ja, jag hoppas på en uppdatering när han pratat med banken. Det låter ju helt galet det här. Men enligt andra trådar kan det ju bli så att TS lämnar massa uppgifter till dem och då svarar de bara med att begära mer uppgifter tills han till slut ger upp och skaffar Revolut eller något.

Hoppas som sagt på en uppföljning här.

1 gillning

Jag tycker att det är brist från lagstiftningen att kräva transparens kring bankernas krav på KYC-hanteringen. Det har rapporterats mer än en gång att folk får sina konton avstängda pga av kyc. Nu skruvar man ju åt pöbeln ännu hårdare.

Det tror jag är fel väg att gå.

1 gillning

Alltså, det där ser jag gärna screenshot på :flushed_face:. Maskera privat info…

Det tror jag också och jag hoppas att man hittar en medelväg. Men just nu påminner en del av detta snacket om tjafset kring raka bananer och krökta gurkor innan EU-inträdet.

De spenderade pengarna är ju ingen tillgång. Så småinkomster kan man ju stryka och tyst hävda att man spenderat. Sen tror jag att de är ute efter siffror i typ tiotals procent.

Eftersom bankerna är enskilda entiteter så får din bank inte fråga varför du bytte bank. De kan fråga var dina tillgångar kommer ifrån , men de kommer inte fråga procentuellt eller enskilda transaktioner. I mitt inlägg kring bolån så var jag inte ens bolånekund på Landshypotek Bank. Jag ansökte om att få flytta dit, men de begravde mig i ett berg av frågor som INGEN bolånebank har ställt sen dess. De ville inte ha mig som kund helt enkelt. Vad annars kan det vara?

Det som verkar helt knäppt är att bankerna inte verkar veta att pengar inte har nån identitet. Man kan liksom inte följa och säga att just de där pengarna jag tog ut då kom från nån speciell källa. (Det är ju precis det som Skatteverket inte tillåter att man gör när man säljer aktier. Pengar saknar ju ännu mer identitet än aktier.)

Fast om de ber dig göra just det så kan du väl bara bestämma typ att pengarna du gjort av med har varit lönen och det är bara sparande och arv du har kvar? (Eller påpeka att de har ju precis samma data som du har så de kan ju beräkna det själv…)

Tyvärr är vi som bor i Sverige i deras klor. Alla bankerna är vad det verkar lika kundfientliga och du klarar dig ju inte utan bank, så de kan behandla dig som kattbajs som fastnat under deras sko. Staten sitter som bekant i samma båt och gör inget för att stoppa detta, tvärtom. Fanns det ett politiskt parti som sade sig vilja jobba för att tvinga bankerna att upphöra med denna övernit så skulle de troligen få min röst.

4 gillningar

Om du har lust vore det intressant med en skärmdump eller likande för att veta mer hur de faktiskt formulerar sig. Vilka fler alternativ förväntas man använda? Vilka övergripande instruktioner ges när det t ex gäller exakthet? Kan man skriva ordet “circa” eller liknande, eller kan man endast ange specifika siffertal?

Att uppgiften inte är glasklar är inte alltid till ondo. Tvärtom kan det ge utrymme för att själv välja en rimlig tolkning som inte är den allra mest arbetskrävande att uppfylla.

3 gillningar

Jag tror ni gör en höna av en fjäder. De vill veta ungefär hur mycket av dina tillgångar som kommer från lön, utdelning, arv, etc. Jag hade gjort en mellan tummen och pekfingret uppskattning och sagt att 80% är från lön och 20% är från utdelningar, eller vad som nu motsvarar din situation.

10 gillningar